Inlägg från: fru Hä |Visa alla inlägg
  • fru Hä

Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)

Karincita skrev 2008-02-17 20:53:20 följande:
    Tack så jättemycket fru Hä, vad hade man gjort utan dig Jag är lite osäker på boendet för det är ingen bröllopsresa utan det är tänkt att vi ska förlova oss där...jag vill gärna bo i beach villa eller o-villa men det är mkt billigare med beach bungalow och ringarna kostar en del.Jag ringde ving flex idag och 12 nätter i Juni kostar 25000 kr(beach bungalow) och beach villa 33000:- kr.Jag ska ringa Janeth på skorpion imorgon och kolla flyg med Indcen. Hittade en bra sida med väderrapport: www.meteorology.gov.mv/Där står det att det regnar mer i juli och mindre soltimmar om man jämför med Juni.Jag hatar sprutor och svimmar varje gång så om ni har klarat er utan vaccinationer kanske man ska försöka utan..aja får se.Tack så hemskt mkt för svar P.s min sambo undrar..bor man tex på en sida av ön, får man bada på den andra sidan eller måste man hålla sig på den sidan där man har boende?/ Karin
    Ni får naturligtvis röra er över ön som ni vill! Hmmm 25 000 kr, visst är det för båda? Ni blir säkert nöjda m BB och kom ihåg; OM ni skulle vilja "köpa upp er" till BV går det säkert bra på plats, speciellt när ni åker dit under lågsäsong. Så det så!

fru Hä
  • fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-18 09:20:53 följande:
    Hej igen! ni som bokat med Janeth på skorpion, hur har ni kontaktat resebyrån? mejl? tel? vilken tid ska man ringa svensk tid? jag har hittat billiga flygbiljetter och vill komma i kontakt med dem så snabbt som möjligt.
    Sök på Google, Skorpion travel maldives. Maila dit! Tjejen som hjälpt oss heter Janeth.

• fru Hä
    Ullis070707 skrev 2008-02-19 08:30:16 följande:
    Hej!Jag är nu tillbaks efter 1 vecka på Kuredu och 1 vecka på Hilton Rangali. Helt underbart!!!!Om ni har frågor så bara hör av er till mig! Ni som inte har bokat än skulle jag vilja ge tipset att boka flyget direkt med Qatar Airways och sedan boende direkt med den resort där ni vill bo.//Ullis
    Hej!

vad roligt att resan blev så bra! Berätta gärna lite om dina intryck! Miljö, mat, boende?????

fru Hä
  • fru Hä
    starbelle83 skrev 2008-02-21 14:37:53 följande:
    Halloj, var precis inne och kollade på Komandoos hemsida och priserna var faktiskt helt OK, en fråga bara, om jag har förstått det rätt så är det all inclusive priser?Hur är det prismässigt mellan Komandoo och Kuredu, är det stor skillnad?Vi har bokat flyg med Fritidsresor (business class för 10200 p/p, prisvärt tycker vi) och har nog planer på att bo på Club Med på Kani men jag vill kolla och jämföra med lite andra ställen också, så vad rekommenderas, för och emot =) Sorry, kanske lite OT med tanke på trådens namn, hoppas det är OK iaf.
    Club Med går inte att jämföra med KOmandoo!!!! Priserna är för full board, dvs drinkar o sånt kommer till. Det finns dock möjlighet att köpa till AI. KOlla det finstilta på hemsidan. Har varit på båda öarna och de är jättefina båda två. Kuredu är större på gott o ont. Låååånga, fantastiska stränder mm. Komandoo är jättegullig men very, very tiny! Skulle dock def välja KOmandoo före club med! KOmandoo är kankse 3-4 på min lista, club med typ nr 98 av c:a 100. Alldeles för nära flygplatsen till att börja med......

Kuredu är billigare att bo på.

mvh fru Hä
  • fru Hä
    Ullis070707 skrev 2008-02-21 14:22:51 följande:
    fru Hä skrev 2008-02-19 09:09:57 följande:
    Vi bodde i Jaquzzi BV (nr 222) och var supernöjda trots att det inte var på Sangudelen. Fick närmre till O- restaurangen och det blev våran favorit. Åt frukost där i stort sett varje dag och försökte även att boka middag där varje kväll. Maten var samma på alla bufférestauranger, men vi tyckte atmosfären var trevligast på O-restaurangen.Vi uppskattade verkligen Jaquzzin och försökte utnyttja den varje dag! Kostade inte så mycket extra och vill man ha det lilla extra kan jag rekommendera det boendet.Vi provade dykningen med ProDivers och de var väldigt proffsiga. Min man som provat dyka på flera andra platser runtom i världen gav dem toppbetyg! Annars är snorklingen utanför O-beachvillas att rekommendera. Min man såg flera sköldpaddor där!När det gäller Hilton var det snäppet lyxigare på alla punkter och boendet var helt otroligt. Vi är väldigt glada att vi provade båda öarna eftersom de var lite olika när det gäller klimat.//Ullis
    Hej!

Det låter underbart, speciellt eftersom jag själv kommer att befinna mig på O-resort om 5 veckor! Roligt att ni är nöjda. Olika klimat??

JBV 222 är ett superbra läge!

Vad tycker du om Maldiverna som semestermål?

fru Hä
  • fru Hä
    starbelle83 skrev 2008-02-21 15:50:12 följande:
    Ok, så du har varit på CM också? Vad jag förstår så är det alltså Kuredu som ligger 1:a på din lista =) Var precis inne på den hemsidan (Kuredu) och sökte på de datum vi skall ha och det ploppa upp ett pris, är det total priset som visas? (alltså för 2 pers.)Hur mkt ca: brukar det kosta att lägga till AI?Sorry, ni har säkert skrivit allt detta tidigare, har inte hunnit kolla igenom...
    Hej, hej!

KOlla gärna igenom trådarna för svar. Jag gillar Kuredu, delvis för priset som gör att vi kan åka oftare . Annars älskade vi Filitheyo!!!! Samma prosläge som KOmandoo, lite större, underbar snorkling, mat, gudomliga vattenvillor - riktigt fin! Det kan vara svårt att jämföra öar "rakt av". Jag antar att du kollar priser på hemsidorna. Se till att även kolla med olika resebolag/agenter.

lycka till!

fru Hä
  • fru Hä
    starbelle83 skrev 2008-02-21 15:50:12 följande:
    Ok, så du har varit på CM också? Vad jag förstår så är det alltså Kuredu som ligger 1:a på din lista =) Var precis inne på den hemsidan (Kuredu) och sökte på de datum vi skall ha och det ploppa upp ett pris, är det total priset som visas? (alltså för 2 pers.)Hur mkt ca: brukar det kosta att lägga till AI?Sorry, ni har säkert skrivit allt detta tidigare, har inte hunnit kolla igenom...
    Sorry, nej, jag har bara åkt förbi CM, och hört o läst. Det ligger väldigt nära flygplatsen så Robinsonkänslan går förlorad + väldigt utbyggt o fullt av animators. Inte min grej...

fru Hä
  • fru Hä
    starbelle83 skrev 2008-02-21 17:38:17 följande:
    Tack för svar! Mkt hjälpfullt! Ska gå igenom hela tråden ikväll =)Vad betyder animators? Det är lite svårt att bestämma sig, skulle vara så skönt om någon annan bara bestämde: Här ska ni bo, bäst pris för pengarna, uppfyller alla era önskemål etc.. etc..
    Animators är människor som drar i dig och försöker få med dig på alla möjliga aktiviteter.......huga!

Om ni säger vad ni söker o har för förväntningar så kanske jag kan tipsa? Vad är viktigast? Stränder? mat? Snorkling/dykning? Boende? Öns storlek?

mvh fru Hä
  • fru Hä
    starbelle83 skrev 2008-02-22 10:48:48 följande:
    Tack fru hä!! well, vi vill vara på den ultimata paradisön man kan tänka sig =) Är inte så kräsna med mat faktiskt men vill gärna ha AI, vacker strand och lite aktiviteter som snorkling m.m... Behöver inte vara allt för liten ö, är lite rädd att vi ska bli uttråkade samtidigt som vi känner att vi helst inte vill göra nånting förutom att ligga på playan med en drink...Hihi, jag gör det inte lätt för dig :)
    Hej!

Vad har ni för budget? När ni har rest tidigare, vilket ställe har ni gillat o varför?

fru Hä
  • fru Hä
    starbelle83 skrev 2008-02-22 14:23:09 följande:
    Halloj, förutom flyg som redan är ordnat hade vi tänkt en budget på ca: 40000:- +/- (alltså enbart boende). Tillsammans har vi ännu bara hunnit resa till Mexico och Thaialnd,men jag har rest en hel del tidigare, bl a då USA, Mexico och Västindien och har då mest uppskattat Västindien med det vackra kristallklara vattnet och härliga sandstränder, snorkling och god mat m.m... Min sambo har inte rest så mycket men vill verkligen till Maldiverna då han tycker det verkar vara så paradisiskt :DTack för att du tar dig tid med tips och allt!!
    Hej!

Det är bara kul!

Med en sådan budget har ni ganska många alternativ! NÄR på året skulle ni åka? Var det under sommaren? Då är nämligen priserna lägre. Och hur länge?

"Budget": Kuredu O-villas eller Jacuzzi Villas (deras watervillas är inte spec fina...)

"Mellan": Filitheyo watervilla eller deluxe bungalow(mitt bästa tips!), Reethi beach deluxe bungalow

"Lyx": Coco Palm Dhuni Kolhu (dock ganska lugnt), Mirihi (pytteliten men fiiin), One & Only Kanuhura (om pengarna räcker, helt outstanding!),

Jag är själv mest för att bo på stranden, men water villas på Filitheyo är jättefina!!!!! Utsikt mot solnedgången. Underbar ö, underbar mat, riktigt bra snorkling osv. Mellanstor m 120 bungalows. Rekommenderas! Kostar liite mer dock.

AI bör man vänta med tills man är på plats och ser hur !det artar sig". Man kan alltid köpa till på plats.

mvh

Fru hä
Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)