Inlägg från: fru Hä |Visa alla inlägg
  • fru Hä

Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)

Miss (snart mrs) A skrev 2008-02-11 16:20:05 följande:

Hej!Vi åkert till Kuredu 22 april och är borta i två veckor. Det är faktiskt tack vare ditt tips tidigare FruHä som vi åker dit och har bokat allt via Janeth som ju är helt underbar!Jag har en del frågor om AI. Vi bor en vecka i BV och en i WV, detta innebär väl att man får testa två olika restauranger? I dagsläget har vi HB men funderar på att uppgradera, vi har inte betalt resan ännu och tror inte att det skulle vara problem. Vi var i Thailand för ett tag sen och blivande mannen drack minst 5 Singha om dagen och det var då jag började fundera på om AI kanske var värt de extra pengarna... Men frågan är egentligen hur prisläget är på lunch och middagar i A la carte restaurangerna? Är det värt uppgraderingen eller kommer man vilja äta i andra restauranger hela tiden - då missar man ju både gratis dricka och gratis mat?Jag såg inlägget om priser på dryck så egentligen undrar jag vad priserna på maten ligger på Många tack för hjälpen!
    Hej!

HB betyder ju frulle o middag i den "gemensamma" restaurangen. Om ni hamnar på nya O-resort äter ni där - skitfin restaurang med utsikt över havet o allt. Riktigt läckert! Ni kan äta var ni vill men för Sangu (som hör till WV) måste ni säga till på morgonen före. Eftersom ni ändå ska bo där en vecka så kankse det inte är aktuellt?

A la carte har ganska varierande priser. Franco's har bra priser (pizza, pasta mm 12-30 dollar) och the Beach m grillat kostar lite mer. Har man AI får man 20 % rabatt på a la carte rest och naturligtvis dryck på AI som vanligt. Lunch brukar vi äta antingen som vanligt i rest, aller ibalnd en burgare vid poolen (7-8 dollar)Thaien brukar ha jättegod mat. Vi brukar äta 2-3 ggr på a la carte under en 2 veckors resa. + nån enstaka lunch vid poolen. Bara som omväxling. Har ni HB är ni ju ändå "bundna" till middag på restaurangen. Vi har AI mycket för att "slippa bry oss". Man lär sig snabbt vad som ingår och för oss funkar det kanon. Brukar svälja en o annan Mango margerita under Happy hour. Vi tjänar helt klart på det, men det är svårt att sia för andra. Ni kan ju alltid uppgradera på plats.

Tror absolut INTE att ni kommer att vilja äta nån annanstans hela tiden. Både Sangu och O-resorts restauranger är supermysiga o maten är m god.

Lycka till!

fru Hä
  • fru Hä
    mrsD skrev 2008-02-14 21:51:52 följande:
    jag har en fråga!Hörde att en kille som beställde öl på maldiverna fick alkoholfritt.. e d det eller "riktig" öl som ingår i all inclusive?
    Hi, hi, hi

Ja, det är riktig öl som ingår. Maldiverna som land är helt torrlagt, så i Male t.ex. finns alkoholfritt öl. Resortöarna, där turisterna är, har dispens för att sälja alkohol till sina gäster. Känn lugnet!

fru Hä
  • fru Hä
    jenbp skrev 2008-02-15 16:06:51 följande:
    Fru HÄ!!!!!! Vad är det för eluttag på maldiverna? Måste vi åka iväg och fixa omvandlare??Åker i morgon................
    Hej!

Engelsk 3:a. Adapter behövs. Brukar man kunna köpa biligt på Clas Ohlson eller på flygplatsen!

Ha det såååå lovely! Jag längtar efter att få höra vad ni tycker.....

kram/ fru Hä
  • fru Hä
    Bling75 skrev 2008-02-15 23:38:33 följande:
    Jag har mejlat Kuredo om datum för bröllop men de svarar inte (har gått över 48h) och jag hittar inga telefonnummer alls på deras sajt. Bokningen på Komandoo svarade samma dag. är det någon annan som har mejlat med Kuredo, brukar de vara långsamma på att svara?Karincita - som jag har läst väderrapporterna så ska juni vara lite bättre så det är då vi planerar att åka. men det kan tydligen vara stora skillnader från år till år. Lite som den svenska sommaren som kommer och går som den känner för. Men jag hoppas att det blir en bra juni i år!
    Mayden, tjejen somsköter det jobbet är för närvarande i Thailand o gifter sig med sin Andrew (Andy) och blir mrs Stansfield på mån 18 februari. Därför kan jag tänka mig att hennes vikarie inte är lika snabb som hon!

KOlla bokning m Skorpion Travel Maldives eller Indcen t.ex. Ska man åka på sommaren är vädret osäkert men prisrna m billigare.

fru Hä
  • fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-15 20:53:57 följande:
    Vi funderar på att åka till Kuredo och har vissa frågor. Skulle uppskatta mkt om ni kan ge oss lite tips...Vilken månad är bäst att åka: Juni eller Juli?Hur/Var bokar man transfer till Kuredo?Vi har tittat på att åka med Vingflex, beach villas. Blir runt 35-40 000 kr för 2 veckor. Finns det ett billigare alternativ?Är det massor med folk där eller har man det lite "privat" också?
    Hej!

Det är verkligen INTE "massor med folk". Jag åker till Kuredu 28 mars för 5 gången...oroa dig INTE för Tripadvisor! (Engelsmän är väldigt trevliga, men OJ vilka gnällisar de kan vara!!!) De nya O-villas är superfina och m prisvärda! Bästa utsikten o bästa restaurangen att käka på utan tvekan! Bästa snoklingen på den sidan, oroa dig inte!!!

Tycker det låter dyrt för juni-juli som är lågsäsong. Kolla med Janeth på skorpion Maldives. Helt andra priser. Indcen är säkert också billigare! Ni kan även bo i sk Beach Bungalows som är enklare men hur ok som helst o komma m billigt undan! Man är faktiskt inte inomhus så mycket! Begär nr 400-430 så har ni jättefin strand dessutom!

(Jag skulle tro att BB kostar c:a 115 dollr för två med halvpension per natt i juni.......c:a 700 kr x 14 nätter = 9800 + flyg o transfer....eehhhh nånstans mellan 23-27000 kr. TYP. Observera att detta är en uppskattning, men ändå. Vi har bokat m Skorpion boende o tansfer och flyg med Indcen, Qatar har m bra flight fr Sto på måndagar o fredagar. Vi åker fre o hem mån = 16 nätter = Perfekt!!!

Lycka till!

fru Hä
  • fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-16 10:19:56 följande:
    Tack så hjärtligt för svar fru Hä Vi bor i Skåne men blir det billigare så kan man ju flyga från sthlm. Jag ska kolla priser med skorpion.Vilket typ av boende har ni valt? ngt speciellt nr? all inklusive aller halvpension? Det måste vara jättefint och trevligt där om du har varit där så många ggr
    Hej!
    Det är helt fantastiskt! Detta blir 7:e resan till Maldiverna för oss. OM man trivs där blir det svårt med alternativ, tyvärr.....men smaken är ju olika. Kuredu är perfekt att börja med. Det är en stor ö för att vara Maldiverna. Underbara stränder, snorkling o dykning. Man kan ha det väldigt privat om man vill och mer socailt om man vill. Vi VILL bo i nya O-villas för att få det lite mer privat + slippa sjöflygplanen som startar kl 7 på morgonen på den sidan piren är. Dessutom ligger nya restaurangen och spat så otroligt vackert till så man käkar ute på trädäck hela tiden. Inga barn under 12 är tillåtna där heller. På kvällen kan man ju gå till stotra Baren om man vill ha lite mer "action". Kom ihåg att "action" på Maldiverna är luuuuugnt på alla andra platser i världen.

Vi haR VALT BEACH vILLA (o-VILLAS är BEACH VILLA, BARA DET ATT DE LIGGER PÅ ANDRA SIDAN) O-villas nr 261-333, "gamla" Beach villas 101-110 o 201-210, på varsin sida om piren. Vi vill nog bo i 265-270, men vill man ha bredare strand = 300-320. Kolla även med Maldivernas Turistbyrå här i Sverige o Indcen resebyrå. De är bra att ha göra med, men Skorpion är billigare.

Jag kan ärligt säga att om jag var tvungen att välja mellan att a) aldrig åka till Maldiverna mer men varsomhelst annars eller b)BARA få åka till Maldiverna när jag skulle på semester så skulle jag HELT utan tvekan välja alt. b. !!! MEN alla har inte samma smak!!

Tips: OM ni åker till Kuredu; Åk på heldagstur med båten BRITT o se till att åtminstone snorkla!!! Det finns jättetrevliga människor på dykcentret som jobbar spec med snorkling! Gå på Spa EN gång (trevligt med massage tillsammans!)

Åååhh det finns så mycket att göra!

Lycka till

fru Hä
  • fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-16 11:21:13 följande:
    Okej men då ska jag kolla priser med Skorpion travel när det gäller 0-villas och beach villas. Vi har aldrig varit där så det har hjälpt jättemkt att få info, TACK! Det vi mest är ute efter är att ha en fin utsikt och fin strand där man kan bada och ha lite "privat" också så om O-villas har lika bra strand som Beach villa så låter det som ett bra alternativ. Jag såg att flyger vi från sthlm är det 2000:- kr billigare/pers med Indcen än om vi flyger från Kastrup. Jag hoppas bara att vädret är okej...lite regn gör ju inget men så länge det är varmt och solen skiner
    Hej!

O-villas har inte riktigt lika fin strand som på andra sidan, men många andra fördelar(se ovan). Bokar ni beach villas kan ni hamna i båda varianterna. Därför kan det vara bra att maila ön c:a 3 v före ni åker och "önska" nummer på villan.

fru Hä
  • fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-16 14:50:40 följande:
    Fru Hä:Off topic fråga! är på photobucket och tittar på era fina bilder. Vad är det för ring du har som vigselring!? den ser ut att vara jättefin
    Hej!

Ringen ritade jag själv och fick gjord av en guldbutik här i Umeå. Jättekul!

Båda öarna är jättefina! Fili är en "klass bättre" med makalös mat bl.a., men Kuredu har något bättre o längre stränder o dykning. Snorklingen är å andra sidan bättre på Fili. Filitheyo kostar dock en hel del mer.....rekommenderar båda!

Vad tråkigt med Indcen!!!! Dåligt, det håller jag med om. Har dock alltid fått jättebra service själv, så jag har väl haft tur?

Ibland kan det vara bättre att boka med ön, men Kuredu t.ex. har precis ändrat till euro (pga svag dollar) men inte anpassat priset, så det har blivit m dyrare att boka m Kuredu direkt än det var tidigare. Vi betalar 199 dollar/natt med halvpension hos Skorpion (mars/april) - för 2 pers alltså. Bara som en jämförelse. Indcen ville ha c:a 245 dollar omräknat fr kronor och Ving låg däremellen. Men det kan variera mellan öar. Det är en djumgel...men kan vara lönt att gräva ordentligt!

Ha det!

fru Hä
  • fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-17 15:22:22 följande:
    Jag hoppas det är okej att jag frågar på-Vad är det för skillnad mellan beach bungalow och beach villa? priset är ju nästan det dubbla.-Om man åker under sommaren, vad riskerar man? regn? har man ändå sol så man kan sola och bada?-Vad tycker ni är minimitid man ska vara där?-Vilka vaccinationer rekommenderas och hur lång tid innan ska man vaccineras?-Hur mkt kostar ungefär en middag för 2?/Karin
    Sure!

1. BB är lite mer "basic" men absolut inget fel på! De bästa är nummer 400-440 eller nåt. Jag har själv bott i en vid tre olika resor. Så det så.

Beach Villa finns 2 varianter numera. Den "gamla" ligger vid piren: Jättefin strand, men störande med sjöflygplan o mer folk (Om än inte mycket folk!) De "nya" kallas O-villas o ligger på "baksidan av ön. Bäst läge (tycker jag) med fördelen att äta i nya restaurangen. Alltså den mat man redan har betalt för med t.ex. halvpension.

Vädret på Maldiverna är mycket nyckfullt och ev regn brukar passera väldigt snabbt eftersom det är så otroligt platt (max 2 m över havet). Temperaturen är densamma hela året - väldigt varmt vid ekvatorn, men RISKEN för regn o den totala regnmängden är större under t.ex. juni ( som anses värst).

Den kortaste resan jag har gjort var 2 v precis. Öht bör inte långresor vara under för kort tid. Det tar några dar att "trappa ner". Absolut inte mindre än 10 dar! Flyget kostar ju ändå samma.

Vi har inte vaccinerat oss alls. Väldigt fritt från sjukdomar (paradiset )Men kolla gärna på t.ex. internet. Vacc-klinikerna vill ju gärna tjäna pengar......

Ska ni äta middag på någan Ala carte rst på Kuredu kan priset variera fr pizza på Francos kanske 30 dollarsnota för 2 pers till m mer på The beach m flera rätter osv. Det beror på. Har man AI får man 205 på maten o den dricka som ingår i AI gör det även på de rest.

mvh

fru Hä
  • fru Hä
    Karincita skrev 2008-02-17 15:22:22 följande:
    Jag hoppas det är okej att jag frågar på-Vad är det för skillnad mellan beach bungalow och beach villa? priset är ju nästan det dubbla.-Om man åker under sommaren, vad riskerar man? regn? har man ändå sol så man kan sola och bada?-Vad tycker ni är minimitid man ska vara där?-Vilka vaccinationer rekommenderas och hur lång tid innan ska man vaccineras?-Hur mkt kostar ungefär en middag för 2?/Karin
    Ärligt talat, om det hängde på det bodde jag m hellre i en BB o stannade längre o tog kanske AI!! Absolut!

fru Hä - igen!
Svar på tråden Maldiverna - Kuredu. (ny tråd)