• Skottdagen2008

24 personer i Sverige med mitt efternamn och 297 med hans.

Vill nog behålla mitt när det var så ovanligt. Hittade bara mig själv på nätet när jag googlade på mitt namn och ingen som hade min sons namn. däremot en fotograf som hette likadant som min m2b.

• Svar på tråden 24 personer i Sverige med mitt efternamn och 297 med hans.
  • Skottdagen2008

Så var det underskrivet och ivägskickat. Jag tar hans namn. Vad är ett namn egentligen, jag är ju jag ändå. (Får tjata på min son när han blir äldre att ta tillbaka hans första namn när han gifter sig en dag )

• Nessan

Precis!

Citerar Shakespeare:
    ?Vad är blott ett namn, skulle inte den blomma som vi känner som ros dofta ack så ljuvligt med ett annat namn.?

Skottdagen2008 skrev 2007-12-13 08:30:29 följande:
    Så var det underskrivet och ivägskickat. Jag tar hans namn. Vad är ett namn egentligen, jag är ju jag ändå.
  • Trettondagsafton

Kul länk!

Mitt efternamn har 11 personer (+ 2 som har det som mellannamn) och makens har 29 personer - så kanske gör jag fel som byter till hans

Viktualia - Om gifta makar har olika efternamn och får barn får detta moderns namn om man inte anmäler något annat. Gör ni inget alls den den dag ni får barn får det alltså ditt namn. Sedan kan man såklart välja att låta barnet få sin pappas namn (och då får ev. kommande syskon det också).

• Trettondagsafton

I dag slog det mig att när man nu ändå är i farten och byter namn så kanske man skulle lägga till ett nytt förnamn också - körkort och sånt ska man ju ändå byta

Kanske kan vara ett sätt för er som velar....

Som förnamn räknas även vissa namn av typen "Larsdotter" - kan vara ett sätt att ändå känna samhörighet med den gamla släkten....

• bruden08

hans namn var det 26 personer som hette och mitt var över 208000 personer som hette snart 1 mindre

• Nanna3000

Mitt efternamn bärs av 5 personer, vilket jag tycker är konstigt eftersom jag kan räkna till 6 personer som har det.

Min m2bs namn bärs av 403 (eller nått, minns inte exakt) men jag kommer att byta till hans. Annledningen är att mitt nuvarande namn dels är mycket utländskt och dels så ser jag inget behov av att heta farsans nmna när mamma och pappa varit skilda sen jag var 4 och mamma nu har ett annat efternamn.
    I samband med detta har jag även nu lagt till mitt smeknamn som tilltalsnamn, så när jag är gift så har jag bytt från ett utländskt förnamn som bara min mamma kan uttala och ett utländskt efternamn (inte samma land som förnamnet) till ett svenskt förnamn och efternamn, men med ett utländskt mellannamn.

Tanken att försvenska våra namn, framförallt efternamn har jag och mamma haft länge och är liksom en viktig del i vår intergration. Jag vet att det finns de som blir upprörda av att jag tar bort det som de ser som en viktig del av mitt invandrararv, men ärligt talat, jag kan inte ens mitt hemspråk längre och är mer svensk än utlänning vid det här laget.

• Nessan

Nanna - Jag vet inte varför bara 5 av de 6 du känner till med ett vist efternamn syns i statistiken men en anledning kan vara att en bara heter det som mellannamn och då inte har samma status som ett efternamn och kanske därför inte syns i statistiken. Sen är namnlistan uppdaterad 31 december 2006, vilket innebär att om nåt tagit/fått namnet sedan dess så syns det inte.

Jag tycker du gör rätt som byter namn. Känns det rätt för dig och du inte tror du kommer sakna ditt gamla namn, så varför inte. Dessutom är det ju vettigt att heta det man ändå alltid kallas i förnamn, så att du byter till ditt smeknamn tycker jag också du gör rätt i.

Nanna_3000 skrev 2008-01-12 13:37:01 följande:
    Mitt efternamn bärs av 5 personer, vilket jag tycker är konstigt eftersom jag kan räkna till 6 personer som har det.Min m2bs namn bärs av 403 (eller nått, minns inte exakt) men jag kommer att byta till hans. Annledningen är att mitt nuvarande namn dels är mycket utländskt och dels så ser jag inget behov av att heta farsans nmna när mamma och pappa varit skilda sen jag var 4 och mamma nu har ett annat efternamn. I samband med detta har jag även nu lagt till mitt smeknamn som tilltalsnamn, så när jag är gift så har jag bytt från ett utländskt förnamn som bara min mamma kan uttala och ett utländskt efternamn (inte samma land som förnamnet) till ett svenskt förnamn och efternamn, men med ett utländskt mellannamn. Tanken att försvenska våra namn, framförallt efternamn har jag och mamma haft länge och är liksom en viktig del i vår intergration. Jag vet att det finns de som blir upprörda av att jag tar bort det som de ser som en viktig del av mitt invandrararv, men ärligt talat, jag kan inte ens mitt hemspråk längre och är mer svensk än utlänning vid det här laget.
  • EmmaHenke

Jag fattar inte varför alla är så hysteriska över att behålla sina efternamn för att dom är ensamma om just det namnet. Så som alla håller på kommer att sluta med att det är kult att heta Andersson eller Johansson.

Jag kan verkligen förstå om man vill behålla sitt namn för att det är viktigt....men att behålla det för att det är ovanligt känns bara töntigt tycker.

Jag önskar att jag hade träffat en Pettersson eller nåt..Då skulel jag slippa stava mitt namn typ varje gång någon ska ha det och det skulle kanske va rättstavat i allafall 9 av 10 gånger.

• krian87

var är det man kan se statistiken o kolla detta med efternamn??

Nessan skrev 2008-01-12 13:45:45 följande:
    Nanna - Jag vet inte varför bara 5 av de 6 du känner till med ett vist efternamn syns i statistiken men en anledning kan vara att en bara heter det som mellannamn och då inte har samma status som ett efternamn och kanske därför inte syns i statistiken. Sen är namnlistan uppdaterad 31 december 2006, vilket innebär att om nåt tagit/fått namnet sedan dess så syns det inte.Jag tycker du gör rätt som byter namn. Känns det rätt för dig och du inte tror du kommer sakna ditt gamla namn, så varför inte. Dessutom är det ju vettigt att heta det man ändå alltid kallas i förnamn, så att du byter till ditt smeknamn tycker jag också du gör rätt i.
  • Nessan

På SCB:s hemsida. Tror länken finns tidigare i tråden om du inte hittar...

Svar på tråden 24 personer i Sverige med mitt efternamn och 297 med hans.