Nanna - Jag vet inte varför bara 5 av de 6 du känner till med ett vist efternamn syns i statistiken men en anledning kan vara att en bara heter det som mellannamn och då inte har samma status som ett efternamn och kanske därför inte syns i statistiken. Sen är namnlistan uppdaterad 31 december 2006, vilket innebär att om nåt tagit/fått namnet sedan dess så syns det inte.
Jag tycker du gör rätt som byter namn. Känns det rätt för dig och du inte tror du kommer sakna ditt gamla namn, så varför inte. Dessutom är det ju vettigt att heta det man ändå alltid kallas i förnamn, så att du byter till ditt smeknamn tycker jag också du gör rätt i. 
Nanna_3000 skrev 2008-01-12 13:37:01 följande:
Mitt efternamn bärs av 5 personer, vilket jag tycker är konstigt eftersom jag kan räkna till 6 personer som har det.Min m2bs namn bärs av 403 (eller nått, minns inte exakt) men jag kommer att byta till hans. Annledningen är att mitt nuvarande namn dels är mycket utländskt och dels så ser jag inget behov av att heta farsans nmna när mamma och pappa varit skilda sen jag var 4 och mamma nu har ett annat efternamn. I samband med detta har jag även nu lagt till mitt smeknamn som tilltalsnamn, så när jag är gift så har jag bytt från ett utländskt förnamn som bara min mamma kan uttala och ett utländskt efternamn (inte samma land som förnamnet) till ett svenskt förnamn och efternamn, men med ett utländskt mellannamn. Tanken att försvenska våra namn, framförallt efternamn har jag och mamma haft länge och är liksom en viktig del i vår intergration. Jag vet att det finns de som blir upprörda av att jag tar bort det som de ser som en viktig del av mitt invandrararv, men ärligt talat, jag kan inte ens mitt hemspråk längre och är mer svensk än utlänning vid det här laget.