• Skottdagen2008

24 personer i Sverige med mitt efternamn och 297 med hans.

Vill nog behålla mitt när det var så ovanligt. Hittade bara mig själv på nätet när jag googlade på mitt namn och ingen som hade min sons namn. däremot en fotograf som hette likadant som min m2b.

• Svar på tråden 24 personer i Sverige med mitt efternamn och 297 med hans.
  • Nessan

Testa att söka på scb:s namnstatistik om du inte redan gjort det. De hämtar ju sina uppgifter från folkbokföringen och är nog därfr mer exakta än en googlesökning... Enda minuset är att deras uppgifter bara uppdateras en gång om året, nu senast 31 dec 2006).

Det finns ju både för- och nackdelar med ett ovanligt namn. Den största fördelen, men samtidigt även nackdelen enligt mig är att man skiljer sig från mängden. Du blir lätt att komma ihåg, men får samtidigt svårt att vara anonym. Är man ensam om sitt namn i Sverige vill man inte uppge det hur som helst, eftersom man då helt förlorar sin anonymitet.

• Skottdagen2008

Jo, det var ju det jag gjorde, det var så jag hittade att det bara var 24 st med mitt namn och 297 med hans .

Jo, jag vet att min s.k. asnonymitet försvinner lätt, men det har varit bra i jobbsökarsammanhang då de minns mig .

• soda30

Vi är också bara 23 stycken här i sverige med mitt efternamn (bara släkten). Ingen heter som jag el. dottern. Mannens efternamn går inte enns att veta hur många som heter, men hade jag tagit hans. Hade det varit jag och 855 st till som heter samma :)För och efternamn alltså!

• jenba

det vill jag också söka på

vart ska jag gå in på för sida?

• Skottdagen2008

Jo, våra norrländska efternamn är lite unika.

soda30 skrev 2007-12-11 15:50:55 följande:
    Vi är också bara 23 stycken här i sverige med mitt efternamn (bara släkten). Ingen heter som jag el. dottern. Mannens efternamn går inte enns att veta hur många som heter, men hade jag tagit hans. Hade det varit jag och 855 st till som heter samma :)För och efternamn alltså!
  • Nessan

Jag anade att du kunde varit där, men det stod bara att du googlat fram det, å då kan man ju få vilka resultat som helst!

Ja, det är ju som sagt lite tveeggat det där med att vara unik med sitt namn. Jag gillar det, men är försiktig med mina personuppgifter i sammanhang som dessa (på internet mm).

Skottdagen2008 skrev 2007-12-11 15:49:44 följande:
    Jo, det var ju det jag gjorde, det var så jag hittade att det bara var 24 st med mitt namn och 297 med hans .Jo, jag vet att min s.k. asnonymitet försvinner lätt, men det har varit bra i jobbsökarsammanhang då de minns mig .
  • jenba

min sambos efternamn har 2816 st personer

och mitt efternamn har 16 personer

• Thailand 08

OOPS!! 6 st med mitt och 5736!!!!! med gubbens efternamn i februari blir det alltså 5737

• Gotland08

Hallå skottdagen! sökte på min m2b´s namn och mitt...hans 17 st i Sverige, mitt 538 st... Ändå är det svårt att släppa mitt namn helt. Jättefjantigt men...ja, vi får se hur det blir.

Svar på tråden 24 personer i Sverige med mitt efternamn och 297 med hans.