• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Gemma

förhoppningsis, när ska ni flytta till den nya lägenheten? Ursäkta om jag missat det... är det den ni ska inreda?

Tack och lov har alla förlossningar gått bra :) Vet att det finns en kultur i Sverige där man sprider skräckhistorier, här är det typ tvärtom, man börjar nästan misstänka att det är påhittat, så snabbt och smidigt som det går och så underbar som personalen är :) Men jag undviker svenska löpsedlar och sajter.

Har visserligen en väninna som älskar epidural (svensk) och menar att det gjorde skitont att föda utan smärtlindring, men jag känner likadant som innan, vill absolut försöka. Det jag är skraj för just nu är igångsättning, de gör ju det redan efter 10 dagar här rutinmässigt.

Idag blir det simning och ultraljud, och så en massa läsning. Hur mår ni andra? Fortfarande jetlaggade efter nyår?

Kram, G

• förhoppningsis

God morgon!
    Tycker synd om mannen som jobbar idag. Vaknade precis och inser att jag måste nog göra en kraftansträngning för att vända rätt dygnet igen.

Vet inte exakt vad det är i tryffelhonungen, den vi åt i Åre glömde jag att kolla innehållsförteckningen på men det var som flytande honunh med tryffelbitar i. Den vi köpte härromdagen var mycket fastare men även här tryffelbitar i.

Flytten går till Hammarby Sjöstad om allt går som det ska, det är lägenhetsbyte om den andra parten har varit lite velig. De kommer hem från Thailand idag och skulle höra av sig så vi kunde skriva papper. Flytten blir i så fall skiftet feb/mars.
    Kommer släppa in en drös med hantverkade för ommålning mm först och sen flyttar vi in. Har massa möbler nu men kommer nog vilja byta ut en hel del och då det är ett stort vardagsrum utan matsalsdel blir det tomt med bara en soffa mm.

• Stålhandske

God fortsättning på det nya året mina damer!

BT vägrade släppa in mig för att kunna skriva under julhelgerna, det gick inte att logga in trots jag fixade allt med cookies, lösenord, etc. Men nu gick det, så här är jag!

Skulle mest påminna om att idag ska ju en liten jordnöt kläckas, enligt Stålis gissning? Vi går ju ändå på svensk tideräkning, ( ) så jag har ju några timmar kvar, eller hur?

• Lapinette

Hej Stålis!

När du har tid tar jag gärna emot lite HK-tips . Planen är att åka dit i april stanna 3-4 nätter hos våra vänner i HK och sedan ta 3-4 nätter någon annanstans, det är där vi behöver lite tips! Har kollat lite grann men inte tagit något beslut.

Och visst, igår låg jag i dvala. Blev supersjuk av skumpa, vin, raketer och en jäkla mens som dök upp på nyårskvällen . Så igår var jag inte i mitt esse men idag sitter jag på jobbet och arbetar flitigt.

Nyårsmiddagen blev supergod med ankconfit på rostat bröd med en god sås som förrätt. Sen klassisk oxfile med sås på gorgonzola och champinjoner, haricot verts med scharlottenlök och potatis också med lök och lite andra tillbehör. Våra ostar gjorde succée! Tyckte vi hade köpa aldeles för mycket men de gick nästan åt. Honungen Gemma är som flytande honung med tryffelbitar i. Den var himmelsk! Sen så blev det gott att avrunda med vit chokladmousse med passionssås.

• Gemma

Amen då måste jag testa tryffelhonung så fort jag kommit hem till Sverige. Vad har man den till?

Stålis, jordnötskläckning beräknas den 7 januari. Idag tittade vi på den. Jag har inte gått upp alls sen senast, det har däremot jordnöten... den har tagit typ all julmat och väger redan 3500g drygt men har alls ingen brådska att komma ut. Den hade tydligen inte alls fixerat sig (så har jag inte känt nåt heller) men kan i alla fall inte vända sig "fel" nu. Den är stor, stark, ser jättefin ut och rör sig typ hela tiden. Jag känner att jag kommer att gå över tiden men hoppas slippa igångsättning. Vill att jordnöten ska födas frivilligt och please please jordnöten, väg inte fem kilo...

Nu ska vi gå på restaurang så att den blir ännu tjockare.

Kram, G.

• Lapinette

Gemma - själv tog jag lite honung på en blandning av nötter, russin och fikon som jag åt till osten. Den osten som passade bäst till var en hård, fårost från Italien. Supergott!

• Amelle

Hej hopp i tråden!

Tillbaka från Berlin sent igår kväll, har haft det underbart skönt. Skriver mer snart för nu ska jag iväg och träna och sen flyttpacka en del samt fixa på vinden. Imorgon är det åter jobb för min del medan fästmannen är ledig så vi ska försöka få en del gjort i dag.

Har skummat ienom lite snabbt och ni verkar alla ha njutit av god mat och dryck, precis som sig bör. Vi hade champagnefrossa på nyår då vi åt femrätters samt drog i oss skumpa genomgående - blev två flaskor.

• förhoppningsis

Gemma
    Till ost och kex passar den utmärkt! Både lite mer smakrika grönmögelostar - dock inte de mest "mögliga" och annan ost. Gillade dock den som fanns i Åre bäst, den från NK var sötare och hårdare i konsistensen...

Har precis kört pump och inser att min armbåge inte mirakulöst blivit bättre, får gå till sjukgymnast snart. Kommer ha enorm träningsvärk i morgon men det är det värt!

Skulle inte ha något emot att ha en jornöt som tog mina julkilon, mina hamnade i en mindre smickrande form runt midjan och på låren istället. Nu blir det träna av!

Amelle
    när flyttar ni? Vill gärna höra mer om er resa till BErlin

• Gemma

Mannen är skeptisk till och nyfiken på tryffelhonung... läser med stor förtjusning om era nymodigheter, det mest spännande jag köpt här i matväg på sistone är som sagt den trögflytande fikonvinägern. Tycker att det är superkul att be folk köpa med sig gourmet för att ha lite koll på mattrender, dessvärre är det heeeelt omöjligt att få tag på berberisfrön eller vad det heter... och liknande. Blir liksom glad om jag lyckas hitta färsk jäst eller gelatinblad, för mer avancerad matkonst. Men mannen gjorde i alla fall sina timjanrökta rödbetor igår, med framgång. Nu funderar vi för fullt på vad mer som kan tänkas vara gott i rökt tillstånd. Några förslag?

Ikväll blev det mys på stamrestaurangen aka gayhaket. vi pratade mycket lämpligt om vilka på mannens jobb som kommit ut (inte här men i Sverige) och att han brydde sig mer om att hans gaydar stämde än att de faktiskt kom ut. I helgen ska vi på stans mest kända restaurang, M on the Bund. Maten är god men inte så märkvärdig, miljön är urmysig och baren en våning ner helt fabulous. Framför allt har de vanvettigt goda alkoholfria drinkar!

Amelle vad drack ni för champagner? Jacquard hette den goda champagnen som vi drack allra sist på nyårsafton. Men jag insåg än en gång att jag inte är särskilt förtjust i vare sig Veuve eller Lanson... riktiga halsbrännechampagner. Äckligast är ändå kinesisk champagne, Stålis har du drabbats nån gång? Fasansfullt.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.