För mycket är aldrig tillräckligt.
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
Amelle, kul att du gillade reportaget. Jag tyckte själv att det höll fin nivå och bilderna var urkul. Jag upplever såklart inte den där hyperkapitalismen eftersom vi mest hänger här i French Concession där livet lunkar på, bland kaféer och träd. Det är ett jättestort område och det där kaoset på Nanjing Lu känns som om det handlade om en helt annan stad. Jag gillar att det finns så många olika extremer här!
Idag åkte vi till DHL och skickade de två skräddarsydda, monogrammerade skjortor som min bror ska få i fyrtioårspresent. Vi använder stadens bästa skräddare och MED frakt gick alltihop på sammanlagt en dryg tusenlapp. Helt lagom! Efter det tränade vi, för mig var det sista gången på det fina gymmet vid Tiffany's eftersom mitt kort går ut i morgon. Det känns f.ö. lite onödigt att ha två gymkort när det andra ligger på andra sidan gatan. Det är stort, tomt, vulgärlyxigt och det är aldrig en kotte där förutom jag. Sen har de ju simhallen och tennisbanorna också, plus finfina löparband.
I kväll ska vi göra en jättelammgryta och frysa in. Visserligen kan vi ju beställa hem mat men det känns nog lite hemtrevligare att ha nåt som väntar när vi kommer hem från sjukhuset. Undrar bara när det blir... Nu ska jag skicka iväg mannen att köpa sandpapper, sen blir det glögg och lussekatter när han kommer tillbaka. Kram, G
Viktig grej: Vi ska skruva upp en SVENSK brandvarnare också. Präktigt va?
Förmiddag i Stockholm och grått och regn. Efter en frukost med bacon och ägg så ringde en väninna. Superskönt att sitta och prata av sig. Efter 40 minuter i telefon talar hon om varför hon ringde, om vi skulle ta en promenad vilket jag inte har "tid" med. Förut bodde vi nära varandra och möttes ofta "halva vägen" för att gå ut och promenixa. Nu hade hon funderat och kommit fram till att halva vägen blir Hornstull nu när jag bor i stan. Låter ju helt ok men det får bli en annan gång för idag måste jag finna den rätta efterrätten för nyår, inhandla ingredienserna samt åka iväg och fira jul samt min brors födelsedag med min familj !
Gällande efterrätten så har jag nog gått igenom alla som finns på internet samt i mina kokböcker. Hittade en supergod tårta med mandelbotten (nötallergikern tål mandel) och sen vitchoklad som skulle toppas med passionsfrukt men ve min fasa när jag såg att det skulle vara Cointreau i tårtan. Cointreau har ju definitivt citrus i sig. Shit! Så det var bara att leta vidare. Vill gärna göra något som vi kan göra klart här hemma dvs inte behöver låna brorsans kök och stå och trixa med när de andra äter huvudrätten. Har varit inne på crème brulée men är inte det lite trixigt att göra? Håller med dig om att pannacotta inte är någon favorit. Himla svårt det blev?! Några favoriter just nu är fryst chokladmarräng med frukt (dock ingen citrus eller röda bär) eller kanske ett batteri med ostar, kompotter etc och så gör vi små enkla glas med vit chokladmousse så man även får sötbehovet uppfyllt? Vilka otroliga problem man har??!!
Har nu sett Blood diamond vilket maken tyckte var en mycket bra film dels då han nu inte kommer att köpa några fler diamanter till mig. Igår kväll valde vi en klassiker, den första filmen i Gudfaderserien. Och Gemma, vi har sett Stranger than fiction.
Lapinette
Har du kollar tasteline? vet att de har en funktion där man kan fylla i allergier eller annat maten inte får innehålla.
Mannen såg blood diamond 2 veckor innan vi skulle köpa min vigselring, tröstade honom med att Engelbert är rätt bra jämförelsevis och att han kunde glömma att jag skulle nöja mig med en slät ring. Jag vägrar se den filmen just därför!
Gemma
Tycker det är superintressant med debatten om lindade barn eller inte, här anses man mycket barbarisk och helt medeltida om man ens föreslår något sådant. Ska bli kul att se om/när det kommer hit. Skönt att luftrenarna har kommit, tycker att det låter som om ni är väldigt redo för jordnötens ankomst. Strunta i att lära er böckerna utantill, de stämmer ändå inte helt. Er jordnöt har en egen personlighet och vilja och det finns inget facit. Amma när h*n är hungrig, byt blöjor när det behövs och lär er skillnaden på "ont i magen" skriket och "hungrig" skriken, så kommer allt annat lösa sig kanon ska du se. Och sov, dusha och ät så fort ni hinner första tiden...
Mysigt med redig lammgryta som väntar när ni kommer hem, hur bra hemkörd mat än är så är det skönt att ens slippa fundera på det och välja och ringa mm.
HEmkörning av mat finns här med, bla PrisXtra har det. Kom på att du undrade över det tidigare.
Illamåendet är helt borta och efter ett par timmars årsbokslut ska jag nu ta en promenad och försöka få bort min übersvullna mage, annars kommer jag aldrig komma i klänningen i morgon. Mannen ska få lite välbehövlig "egentid" med nya simpsonfilmen och ikväll går Jane Eyre på tv.
hej tjejer!
Förhoppningsis, skönt att höra att du är bättre! Låter för mig som en mild släng av matförgiftning... Var det bara du som blev dålig? Sådant kan iofs bero på ens egen form och motståndskraft!
Amelle, smarrig meny! ska se på viner till er, vad får det kosta på Systemet? Och har ni några favvo land?
Gemma! Tänk att du är mamma om ca en vecka.... Sjukt vad fort det gått!! Glädjer mig till att höra att allt gått bra och få veta vad ni får för en liten jordnöt! Eller kanske inte så liten längre....?
Jag har spenderat dagen med att städa lägenhet (GAAHH för gipsdamm..), äta lunch med en polare och dricka kaffe med mannen på världens trögaste kafé. Nu står han och sliter på badrummet igen! Don't try this at home.....
Fick en låda vin av min kompis(betalning för ett jobb..) och nu är mitt vinskåp fullt! What to do? Har dessutom beställt vin som tillfälligt bor i en kollegas källare... Och jag kan inte dricka upp något av det då det ska lagra... Lyxproblem delux!
Har lagat mat till i morgon också, soppan är klar och en del annat förberett! Så nu kan jag snart sticka på gymmet och träna och duscha(fin anledning att få in en god träningsrutin, när man inte har dusch hemma!!)
Lapinette, kanske du kan göra sufflé? Skojjigt och gott, smaksätt med ex after eight och servera med en sorbet! eller ska ni vara många? Då är det krångligt...
En annan god rätt är svartvinbärssoppa med "maräng ägg"(sågana kokade) och vaniljsås... Speciellt!
Eller så kan du ju göra en parfait, med kaffe,lingon eller annat...
Päron kokt i Bourgongevin med lakrisglass?
Hjortron med karamelliserade blinis?
I can go on and on....
Gott nytt ar tjejer!
jag tror jag blir forst ut att fira det nya aret har i Sydney!
Snart (9 jan) ar semestern slut, men tills dess ska jag njuta av solen sa mkt jag kan.
Sag mig vad ni tycker om den har traden...
www.brollopstorget.se/Forum-1-25/m2535758.htm...
Nu har vi ett flyg att passa sa jag maste ga.
Gemma Vantar med spanning pa nar det ar dags! Hoppas pa snart!
Ciao!
Hej alla! Gnistersol och nästan nollgradigt, kondens på rutorna och de små elementen arbetar för fullt. Jag ligger i sängen och dricker cappuccino, äter papaya och nylevererad yoghurt samt vårt eget lingonbröd med keso. Livet är oooofrörskämt behagligt. Vi var i vanlig ordning väldigt effektiva igår, ni vet, träning, handling, storkok, skruva upp brandvarnare, öva profylaxmassage, telefonsamtal med föräldrar... idag tar jag det lugnare. Håller på att plöja högen med böcker, känns som om jag börjar få lite mer koll på saker och ting nu, exempelvis kommer jag inte att vifta med skallran efter två veckor eftersom de ändå inte kan gripa eller uppskatta sådant förrän flera månader senare. Tydligen är ett papper med svarta och vita ränder den bästa aktiviteten för en nyfödd, förutom mamma och pappa... där ser man. Fick också äntligen iväg vår Birth Plan på två A4-sidor, med noggrann redogörelse för vad vi vill och inte vill under förlossning och de tre efterföljande dygnen (jacuzzi: ja! medicinsk smärtlindring: nej!). Ja, sen får man ju se hur man upplever det hela när det är "på riktigt". Folk har ju väldigt olika uppfattningar och det känns tryggt att man kan ångra sig när som helst. På onsdag ska vi kolla jordnöten med ultraljud och säger de att den brås på mannens familj och väger typ 4,5 kg då ska jag absolut överväga snitt. Fast det mesta tyder på att det blir en lagom jordnöt, närmare 3,5.
Ska också till tygmarknaden i eftermiddag och sedan har vi nyårsmiddagen hos våra vänner ikväll. De bor på andra sidan floden, i skyskrapedistriktet Pudong, med vidunderlig utsikt över floden och The Bund, där man brukar smälla med en hel del fyrverkerier också på vår västerländska nyårsafton. För övrigt hör man hela tiden folk som önskar varandra "xi nian kuai le" (gott nytt år), och det beror troligtvis inte på att det är kinesiskt nyår om en månad...
Vi har fått ansvar för desserten ikväll, det blir åter Lapinettes chokladdessert, med färska jordgubbar. Det vimlar av jordgubbar här nu, antar att det är säsong i någon avlägsen provins. Sen tar vi med vår hemgjorda smörvaniljkola och en vacker ask Lindor-kulor med kanel-korianderkryddning.
Margaux: Så underbart att ha så mycket inspiration när det gäller mat. För mig går det där i perioder, för mannen likaså. Han försökte sig på timjanrökta rödbetor igår men timjanen var inte tillräckligt torr så det blir ett nytt experiment i morgon. För närvarande inriktar jag mig på snabb, näringsrik mat som inte kostar så mycket. Man lär ju bli tvingad till den ultimata formen av kreativitet under lång tid framöver: Fixa schyssta måltider på ingen tid, med få ingredienser och nästan gratis...
Förhoppningsis: Suveränt med hemleverans! Kan man fixa allt via nätet? Kostar själva leveransen nåt? Om det är gratis eller nästan gratis lär vi använda det JÄMT när vi kommer hem. Och - mina väninnor säger som du. Man kan inte lita på att böckerna stämmer och man får känna sig fram. Sånt gillar vi! Läser ändå som besatta, tror att kunskap bara är positivt, men att det är viktigt att hämta sin info från så många håll som möjligt och hitta sin egen metod.
Det kan f.ö. vara lite vanskligt att lyssna på andra också... enligt många så äter bebisarna spontant när de är hungriga, helst ska man ha dem i sängen så att de kan käka när de vill. Men nu råkar det vara så att jag aldrig har längtat efter ett litet barn som styr mitt liv och hänger på mitt bröst 24 h per dygn. Och alla kommentarer som "du kan glömma träning i ett halvår" och "din kropp ser ut som ett ras och du hinner aldrig duscha", det kanske gäller för en del men för mig är det inget alternativ. Jag ämnar fortsätta tycka om mitt liv, även efter födseln. Med andra ord ska vi försöka införa rutiner redan från början för efter tre månader lär det bli betydligt svårare att ha nån sorts dygnsrytm. Det är så roligt, alla dessa ödesmättade framtidsvisioner, det var likadant när man blev gravid. "Vänta bara tills du går in i tredje trimestern. Du kommer att känna dig så STOR och så TRÖTT. Och du kommer inte att hitta kläder eller en bekväm sovställning på nätterna och fötterna svullnar." Och sen: "Amen du har ju en LÄTT graviditet. Amen ni bor ju i KINA, ni är ju privilegerade. Amen du har ju inte gått upp nåt (nänä, bara 20%). Amen din mage är ju så LITEN (absolut inte sant). Amen du jobbar ju HEMIFRÅN. Amen det är ju ditt FÖRSTA barn, då är man ju alltid på små rosa moln, vänta bara tills ni får nummer två, då blir det inte lika roligt." Fast egentligen borde man vara tacksam mot dem, det blir ju nästan så att man njuter lite extra av livet, på pin kiv.
Izunia, hur går det med allt? Tror att du kommer att glida igenom graviditeten som en liten isprinsessa, och gör du inte det finns det lösningar på ALLA problem.
Margaux: Känslomässigt har jag varit mamma i nio månader (det börjar redan med ett dåligt samvete över att man druckit två glas champagne, innan man visste att man var gravid) men oj vilken skillnad det blir när den materialiseras. Vet bara inte hur, än. Apropå en negativ vinkel på champagne - guess what vi ska skåla med inatt? Halvtorr... Freixenet. Yes, det var det enda som fanns på halvflaska på Carrefour och eftersom jag bara lär ha en symbolisk sipp (för att inte dö av halsbränna snarare än överdriven alkoholskräck) så tänkte jag... inte kasta dollar för svinen. Mannen grymtade ogillande men blev snabbt glad när jag påpekade att han gärna fick punga ut med många hundralappar för en St. Emilion istället, som bara är hans. Ska ni ha tolv gäster hemma hos er? Är säker på att de kommer att tro att de dött och kommit till himlen, varenda en.
Kram, G
förhoppningsis: Är det debatt i Sverige om lindning av barn? Här, eller rättare sagt i vårt amerikansk-internationella krets, är det ingen debatt, bara nyfikenhet och... "it's worth a try. Sounds reasonable that they feel safer in a confined space, after spending nine months in a womb... then again all babies are different".
Om det är debatt om det i Sverige så är jag övertygad om att det handlar om att man själv tänker sig in i situationen = förnedring och tokklaustrofobi. Tror att man ska akta sig för att föra över sina vuxenkänslor på någon som i princip fortfarande är ett embryo, van vid 24h skakningar, ljudnivå som en motorväg och trängsel...
Fast när det gäller dammsugare och white noise-maskiner så har vi numera ett fullgott alternativ: Den italienska (dyra) luftrenaren. I sovrummet använder vi den tysta kinesiska...