• Fredrik och Sabine

Crosstrainer??

Eftersom jag vill gå ner i vikt så har vi köpt en (svindyr) crosstrainer. Den är superbra och jag måste säga att jag verkligen känner mig superduktig när jag kör 35-40 min 4 gånger i veckan.

Nu undrar jag lite saker:
    - är det lagom att köra 35-40 min 4 ggr per vecka?
    - ska man köra på lågintensitet en längre tid eller ska man gå på det tyngre och istället inte orka lika mycket? Jag har hört att det är bättre att köra längre tid på lågintensitet om man vill fettförbränna....
    - nån annan som har erfarenhet av crosstrainer och viktminskning? Hur har ni kört då? Hur mycket gick ni ner?

Tips och råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Crosstrainer??
  • pickolina78

Det första som slår mig är att ni alla verkar falla i en av dom vanligaste fällorna när det gäller träning. Dåligt tålamod!

Det viktigaste när det gäller viktnedgång är vad man stoppar i sig. Träningen är sekundär. Det optimala komplementet. Sedan väger muskler mer än fett, precis som flera påpekat.

Någon skrev ett exempel på en viktnedgång från 58kg till 53kg. Då ska man vara medveten om att det går snabbt och relativt enkelt att gå ned i vikt om man har mycket övervikt. Ju mindre övervikt man har desto långsammare går det och desto svårare är det. Om kroppens trivselvikt dessutom är på kanske just 58kg så kan det vara en "omöjlighet", om man inte tar till extrema metoder. Vilket jag hoppas att alla undviker.

Men som sagt. Dom flesta överskattar träningens inverkan på vikten ur ett kortsiktigt perspektiv och har inte tålamod eller tillit nog att fortsätta. Om man redan väger så pass lite som tex 58kg (eftersom det tagits upp som ett exempel) så kan det ta månader eller år att gå ned dom kilona. Om det ens är möjligt, som jag tidigare tagit upp.

Det är på intet sätt onödigt eller bortkastat att träna. Det ger så otroligt mycket, både för kropp och själ.

Men kanske har ni satt upp orealistiska mål och förhoppningar pga okunskap.

• Fredrik och Sabine

Pickolina - jag kan försäkra dig om att jag definitivt INTE tänker kortsiktigt. Jag VET att det tar lång tid att gå ner i vikt - även om man har massor av kilo (typ 15) att gå ner för att nå nån slags trivselvikt. Men jag förstår vad du menar - många som är inne och skriver på "vikttrådar" blir jag lite provocerad av eftersom de redan är smala/normalviktiga och ändå vill bli smalare.....Det känns lite märkligt.
    Men alla är vi ju olika...

Jag ger iallafall inte upp uan kämpar på så svetten rinner på min crosstrainer....och får faktiskt en finare figur -även om det inte syns så mycket på vågen. Men muskler väger ju mer än fett så.....well, well..

Lycka till allihop!

• pickolina78

Fredrik och Sabine skrev 2007-12-17 19:28:12 följande:

Pickolina - jag kan försäkra dig om att jag definitivt INTE tänker kortsiktigt. Jag VET att det tar lång tid att gå ner i vikt - även om man har massor av kilo (typ 15) att gå ner för att nå nån slags trivselvikt. Men jag förstår vad du menar - många som är inne och skriver på "vikttrådar" blir jag lite provocerad av eftersom de redan är smala/normalviktiga och ändå vill bli smalare.....Det känns lite märkligt.Men alla är vi ju olika...Jag ger iallafall inte upp uan kämpar på så svetten rinner på min crosstrainer....och får faktiskt en finare figur -även om det inte syns så mycket på vågen. Men muskler väger ju mer än fett så.....well, well..Lycka till allihop!
    Okej. Det lät inte så i dina tidigare inlägg. Hur som helst så tycker jag att ni alla är superduktiga. Keep up the good work.
  • tonårsmorsa

Fredrik och Sabine
    Vet att du inte tänker kortsiktigt (har läst inlägg från vikttråd). Så därför vill jag bara peppa dig att fortsätta din träning. Själv har jag ingen crosstrainer utan kör med vanliga promenader. Funderar däremot på att skaffa crosstrainer el liknande - kan vara skönt att inte behöva gå ut i vinterkylan.

Vid promenader talar man om att 30 min om dagen och oförändrade matvanor ger en viktminskning på ca 0,5 kg i månaden. Bättre matvanor och mer träning ger då naturligtvis en större viktminskning, men ibland tar det tid för kroppen att komma igång. Har kört med mina promenader i 10 veckor och gått ner ca 2 kg. Den takten är jag nöjd med. Allt eftersom blir man ju också starkare och orkar öka sina insatser. Så kämpa på, vågen rör nog snart på sig.

• Nilsa in love

Hej!

Jag tillhör en utav dessa "smala" tjejer som vill gå ned några kilon i vikt och håller helt och hållet med Pickolina. Att bara gå ned 5 kg när man som jag väger 58 kg är supersvårt.

Är 164 cm lång och enligt alla BMI-tabeller har jag en väldigt normal vikt i förhållande till min längd MEN behöver ändå gå ned lite för att trivas. Har alltid vägt runt 52 kg men jag upp ganska fort i vikt då jag fick struma och hela min ämnesomsättning förändras från en månad till en annan. Nu får jag ofta höra kommentarer som att det är kul att se att vi väntar barn, hur ska det gå med bröllopet nu när vi är gravida eller att det absolut inte gör något att jag blivit så rund. Sånt säger folk rätt upp i ansiktet på både mig och min sambo och sådant är ju heller inte kul!

Så jag tror att vi en gång för alla kan vara överrens om att vågen inte är rättvis. Även om jag bara väger 58 kg så visar spegeln något helt annat. Och det är INTE skadligt för mig (med tanke på struman) om jag försöker gå ned i vikt utan bara bra ifall jag håller mig i form.

Men... Till det svåra. Att det ska vara så förbannat svårt att gå ned dessa kilon! Nu har jag ju sjukan att skylla på som gör att min kropp inte förbränner maten i den takt den ska men ändå! Har alltid varit en aktiv tjej så jag kan ju tänka mig att kroppen är väldigt van vid mycket motion och därför inte reagerar på signalerna på samma sätt som den gör för tjejer som inte motionerat på länge.

Men jag ger inte upp! En dag vänder det! Och är det någon mer som är i en liknande situation som jag så peppa gärna mig!
    Kram, Nilsa.

• Waersta

Jag har beställt min orbitrek igår.. ska bli superkul att få hem den, jag räknar med att omfördela mig, just nu är jag pluffsig och otränad. Och eftersom jag aldrig är ute och går eller något så kan det inte bli annat än bättre.

• Fredrik och Sabine

"Tonårsmorsa": tack för peppningen! KLart jag inte ger upp..även om det tar lååång tid innan det händer nåt på vågen trots träning 3-4 ggr i veckan. Det syns dock på kroppen när jag tittar mig i spegeln att jag fått former, det är inte lika plufsligt längre. Dessutom sa sambon att det syns att jag har tränat för jag såg smalare ut .

Men menar du inte att man går ner 0,5 kg i veckan?! Det har jag hört. 0,5 per månad låter så väldigt lite....men inte vet jag.
    Huvudsaken är ju att man inte ger upp!

"Waersta": lycka till med din orbitrek. JAg gillar min crosstrainer, jag har blivit piggare och fått finare figur när jag har kört med den nu ett par månader så jag hoppas att du kommer att gilla din orbitrek också. Kämpa på!

• Nilsa in love

Ja, lycka till Waersta!

Ett bra tips för alla som är nya användare är att redan på morgonen bestämma en tid då man ska stå på maskinen. Boka in det även om man tränar på hemmaplan. Annars blir det lätt att klockan bara tickar på och sen är det plötsligt läggdags.

Jag brukar sitta med morgontidningen och kolla under vilket tv-program jag ska köra träningen under på kvällen. Brukar ofta gå något lättsamt vid kl 20 och det är en bra tid för mig att träna på. Lyxfällan, bonde söker fru... Favoriten är Du är vad du äter, för oj vad man trampar på då!
    Tiden rusar iväg och vips så har man stått där en timme. Särskilt bra är det ifall man ändå hade tänkt sitta och kolla på programmet för då slår man två flugor i en smäll.

Detta funkar för mig. Alla är olika men det är ett bra tips.

• tonårsmorsa

Fredrik och Sabine
    Jag är med i livslunken och det är därifrån jag fått uppgiften om 0,5 kg i månaden, men det gäller ju bara om man inte ändrar sina matvanor. Själv har jag hållit på i 10 veckor och förändrat mina matvanor bara lite grand. Min viktnedgång har varit 1 kg i månaden. Men däremot ska man inte sträva efter att gå ner mer än 0,5-1 kg i veckan, eftersom man då inte enbart förlorar fett utan även vatten och muskelmassa.

Och så till dagens erkännande. Från och med måndagmorgon till nu har jag inte promenerat mer än vad jag borde gjort bara i måndags. Blir urusla resultat denna vecka. Får bli nya friska tag efter julafton och all stress. Hoppas också tomten kommer med en crosstrainer.

Fast en bra sak har jag gjort denna vecka: Ätit ordentlig frukost alla dagar.

• pickolina78

0,5kg/mån låter rätt. 0,5kg/vecka låter åter igen som att överskatta motionens inverkan på vikten.

Svar på tråden Crosstrainer??