Inlägg från: pickolina78 |Visa alla inlägg
  • pickolina78

Crosstrainer??

Det första som slår mig är att ni alla verkar falla i en av dom vanligaste fällorna när det gäller träning. Dåligt tålamod!

Det viktigaste när det gäller viktnedgång är vad man stoppar i sig. Träningen är sekundär. Det optimala komplementet. Sedan väger muskler mer än fett, precis som flera påpekat.

Någon skrev ett exempel på en viktnedgång från 58kg till 53kg. Då ska man vara medveten om att det går snabbt och relativt enkelt att gå ned i vikt om man har mycket övervikt. Ju mindre övervikt man har desto långsammare går det och desto svårare är det. Om kroppens trivselvikt dessutom är på kanske just 58kg så kan det vara en "omöjlighet", om man inte tar till extrema metoder. Vilket jag hoppas att alla undviker.

Men som sagt. Dom flesta överskattar träningens inverkan på vikten ur ett kortsiktigt perspektiv och har inte tålamod eller tillit nog att fortsätta. Om man redan väger så pass lite som tex 58kg (eftersom det tagits upp som ett exempel) så kan det ta månader eller år att gå ned dom kilona. Om det ens är möjligt, som jag tidigare tagit upp.

Det är på intet sätt onödigt eller bortkastat att träna. Det ger så otroligt mycket, både för kropp och själ.

Men kanske har ni satt upp orealistiska mål och förhoppningar pga okunskap.

• pickolina78

Fredrik och Sabine skrev 2007-12-17 19:28:12 följande:

Pickolina - jag kan försäkra dig om att jag definitivt INTE tänker kortsiktigt. Jag VET att det tar lång tid att gå ner i vikt - även om man har massor av kilo (typ 15) att gå ner för att nå nån slags trivselvikt. Men jag förstår vad du menar - många som är inne och skriver på "vikttrådar" blir jag lite provocerad av eftersom de redan är smala/normalviktiga och ändå vill bli smalare.....Det känns lite märkligt.Men alla är vi ju olika...Jag ger iallafall inte upp uan kämpar på så svetten rinner på min crosstrainer....och får faktiskt en finare figur -även om det inte syns så mycket på vågen. Men muskler väger ju mer än fett så.....well, well..Lycka till allihop!
    Okej. Det lät inte så i dina tidigare inlägg. Hur som helst så tycker jag att ni alla är superduktiga. Keep up the good work.
  • pickolina78

0,5kg/mån låter rätt. 0,5kg/vecka låter åter igen som att överskatta motionens inverkan på vikten.

Svar på tråden Crosstrainer??