• Fredrik och Sabine

Crosstrainer??

Eftersom jag vill gå ner i vikt så har vi köpt en (svindyr) crosstrainer. Den är superbra och jag måste säga att jag verkligen känner mig superduktig när jag kör 35-40 min 4 gånger i veckan.

Nu undrar jag lite saker:
    - är det lagom att köra 35-40 min 4 ggr per vecka?
    - ska man köra på lågintensitet en längre tid eller ska man gå på det tyngre och istället inte orka lika mycket? Jag har hört att det är bättre att köra längre tid på lågintensitet om man vill fettförbränna....
    - nån annan som har erfarenhet av crosstrainer och viktminskning? Hur har ni kört då? Hur mycket gick ni ner?

Tips och råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Crosstrainer??
  • Nilsa in love

Hej!

Var precis i din situation ch köpte mig en crosstrainer i augusti. Har tränat ca 3-4 ggr i veckan, mest lågintensvt men också intervall. Detta sa min PT skulle funka bäst.
    Träningen har jag kombinerat med helt omgjord kost. äter sedan dess ofta, typ var tredje timme och nästan helt tagit bort socker och vitt mjöl. Har känt mig JÄTTEDUKTIG och väntade mig att jag skulle gått ned från mina 58 kg till kanske 55 kg på denna tiden.

MEN.....

Har inte gått ned någonting! Visserligen känner jag mig sundare men man vill ju även att det ska synas. Och jag stirrar verkligen inte mig blind på vågen för jag synar mest helkroppsspegeln (muskler väger mer än fett osv). Blev jättebesviken.

Men i likhet med dig har jag spenderat mycket pengar på min maskin och jag känner mig som sagt var piggare så jag ger inte upp än. Kanske kan vi stötta varandra?

Kram och lycka till!

• blacknwhite

Hej!
    Jag har en orbitek som jag använt ca 1 månad.
    ca 30 min per gång ungefär varannan dag.
    Har bara gått ner 1 kg än så länge men har antagligen omvandlat mer till muskler.
    Tror oxå att du ska köra längre och med lägre motstånd för att förbränna, annars bygger man ju muskler.
    iof bränner väl mer muskler mer fett, är det inte så?
    Tänkte i alla fall tipsa dig om familjeliv.se.
    Där finns en hel tråd om crosstrainer/orbitrek och hur det går för dom som försöker gå ner i vikt med den.

• *Lilla M*

När det gäller fettförbränning är det helt riktigt lågintensiv träning som gäller!
    Det som dock är lurigt när det gäller träning är att vikten kanske inte ändras - för att man omfördelar vikten, fett blir muskler liksom. Därför tycker inte jag att man ska stirra sig blind på vågen, utan istället mäta sig med måttband.

• Fredrik och Sabine

Nilsa in love:
    Jag förstår vad du menar. Jag har också kört på crosstrainern i typ 3 veckor nu, och det har inte hänt ett skit med min vikt heller. Det står liksom bara still.
    Jag fattar inte varför...jag kör ju så svetten lackar...och man tycker att 40 min 4ggr i veckan borde märkas.....
    Men precis som du så ser jag det varken på vågen eller i spegeln. Är det då nån mening?! Man undrar ju...för man blir ju deppig!!!

Tack iallafall för rådet att fortsätta köra lågintensivt! Jag ska verkligen inte ge upp....men just nu känns det sååå trist när det inte händer nåt.

Kram

• Ickaflicka

Tänk också på att det även är bra att köra högintensivt för att bygga muskler, mer muskler bränner mer fett. Min sambo har haft sin crosstrainer i dryga två månader nu, han har gått ned tio kilo (kombinerat med bättre mat). Han kör på tyngsta belastningen i 45 till 60 minuter, 3-4 gånger i veckan... men det är ju typiskt män...

• Pingstbrud 2008

Hej, har också en crosstrainer som jag skall bli smal och fin till bröllopet med.
    Enligt min vänninna som jobbar på gymmet här i stan och tävlar i bodyfitness räcker tyvärr inte att träna 3-4 gånger i veckan om du vill få synligt resultat.
    Det "programmet" jag fått av henne är att träna varje dag 30 minuter med motstånd/hastighet motsvarande rask promenad de första 1-2 veckorna. Sedan öka upp detta till 45 minuter per dag för att så småning om köra 1 timme om dagen.
    För att få maximal fettförbränning gäller alltså att bli lätt svettig och träna längre tid varje dag. Kör du tunga motstånd kortare intervaller så bygger du mer muskler och får mer ren konditionsträning.
    Själv har jag som mål att träna varje dag, passar på då barnen tex tittr på bolibompa och tar någon gång i veckan och gör ett lite hårdare träningspass då de gått och laggt sig. Eftersom jag har crosstrainern framför tv:n blir det lättare att se till att man tränar och har man små barn som jag kan man sätta dem att titta på en film.
    Men som sagt vill man ha resultat är minimum 45 min VARJE dag som gäller och för extra efekt ät mindre men oftare och nyttigare. Förök undvika kolhydrater!
    Jag går ner ca 0,5 kg i veckan om jag följer detta.
    Sen ska man ju veta att kroppen ställer in sig och vänjer sig så småning om vid viss belastning så man måste se till att öka motionen efter ett tag för att inte stanna upp.( alternativt börja köra enstaka lite hårdare pass)

Sen enligt studier har fettförbränningen mest effekt om du först kör ca 20 min styrketräning och sedan ett "mellan motions pass". Vilket jag känner att jag inte har tid till- utan håller mig till min crosstrainer!

Ge inte upp!! Det viktigste är att man har sitt mål klart för sig - inget är gratis här i livet och det är bara du som själv kan bestämma om det är värt priset. Det vill såga vill du tex. äta pulver dieter och tycker det är värt detta att inte få äta mat för att gå ner i vikt så har du gjort rätt val.Man måste vara beredd att kämpa för att nå sitt mål, du måste jobba för det- tyvärr finns inga lätta genvägar.

Lycka till alla!!

• Fredrik och Sabine

Hmm....det verkar ju som om det är flera som är lite besvikna på att kämpandet med crosstrainern inte ger resultat!
    Ska man verkligen behöva köra 1 tim VARJE DAG

• Fredrik och Sabine

...ÄHHH...nu råkade jag skicka iväg mitt inlägg innan jag var klar....

Jo, alltså....det borde ju märkas ändå om man kör 40 min 4 ggr i veckan och svetten rinner.
    Jag menar - nåt kilo borde man ju bli av med....

Men ni som skriver att lånintensitet är bättre än att köra på hög har nog rätt....det borde ju ge mer...

Fler som har bra/dålig erfarenhet av crosstrainers?
    Jag viilllll ju att det ska ge resultat...

• Fredrik och Sabine

hehe...man kanske inte ska dissa crosstrainern ändå....har gått ner 1,5 kg!!

• Nilsa in love

Ohhh, grattis!

Har varit jätteslarvig och lat men nu banne mig!

Svar på tråden Crosstrainer??