Hej, har också en crosstrainer som jag skall bli smal och fin till bröllopet med.
Enligt min vänninna som jobbar på gymmet här i stan och tävlar i bodyfitness räcker tyvärr inte att träna 3-4 gånger i veckan om du vill få synligt resultat.
Det "programmet" jag fått av henne är att träna varje dag 30 minuter med motstånd/hastighet motsvarande rask promenad de första 1-2 veckorna. Sedan öka upp detta till 45 minuter per dag för att så småning om köra 1 timme om dagen.
För att få maximal fettförbränning gäller alltså att bli lätt svettig och träna längre tid varje dag. Kör du tunga motstånd kortare intervaller så bygger du mer muskler och får mer ren konditionsträning.
Själv har jag som mål att träna varje dag, passar på då barnen tex tittr på bolibompa och tar någon gång i veckan och gör ett lite hårdare träningspass då de gått och laggt sig. Eftersom jag har crosstrainern framför tv:n blir det lättare att se till att man tränar och har man små barn som jag kan man sätta dem att titta på en film.
Men som sagt vill man ha resultat är minimum 45 min VARJE dag som gäller och för extra efekt ät mindre men oftare och nyttigare. Förök undvika kolhydrater!
Jag går ner ca 0,5 kg i veckan om jag följer detta.
Sen ska man ju veta att kroppen ställer in sig och vänjer sig så småning om vid viss belastning så man måste se till att öka motionen efter ett tag för att inte stanna upp.( alternativt börja köra enstaka lite hårdare pass)
Sen enligt studier har fettförbränningen mest effekt om du först kör ca 20 min styrketräning och sedan ett "mellan motions pass". Vilket jag känner att jag inte har tid till- utan håller mig till min crosstrainer!
Ge inte upp!! Det viktigste är att man har sitt mål klart för sig - inget är gratis här i livet och det är bara du som själv kan bestämma om det är värt priset. Det vill såga vill du tex. äta pulver dieter och tycker det är värt detta att inte få äta mat för att gå ner i vikt så har du gjort rätt val.Man måste vara beredd att kämpa för att nå sitt mål, du måste jobba för det- tyvärr finns inga lätta genvägar.
Lycka till alla!!