• Fredrik och Sabine

Crosstrainer??

Eftersom jag vill gå ner i vikt så har vi köpt en (svindyr) crosstrainer. Den är superbra och jag måste säga att jag verkligen känner mig superduktig när jag kör 35-40 min 4 gånger i veckan.

Nu undrar jag lite saker:
    - är det lagom att köra 35-40 min 4 ggr per vecka?
    - ska man köra på lågintensitet en längre tid eller ska man gå på det tyngre och istället inte orka lika mycket? Jag har hört att det är bättre att köra längre tid på lågintensitet om man vill fettförbränna....
    - nån annan som har erfarenhet av crosstrainer och viktminskning? Hur har ni kört då? Hur mycket gick ni ner?

Tips och råd tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Crosstrainer??
  • Waersta

Nu har jag fått hem min crosstrainer, har kört lite varje dag.. jobbigt som tusan, orkar typ en kvart.

Men det kanske inte är det bästa att mula mc donalds då.. men det är ju iaf bättre att motionera än inte alls.

• Fredrik och Sabine
    Waersta skrev 2007-12-30 17:39:22 följande:
    Nu har jag fått hem min crosstrainer, har kört lite varje dag.. jobbigt som tusan, orkar typ en kvart. Men det kanske inte är det bästa att mula mc donalds då.. men det är ju iaf bättre att motionera än inte alls.
    Hur går det med träningen Waersta?!
    Själv kör jag 4 ggr i veckan på min crosstrainer....och idag var det riktigt segt...men nu efteråt känner jag mig jätteduktig!

Men frustrationen finns där fortfarande för att det inte händer så mkt på vågen....men det syns iallafall på kroppen
    Muskler väger ju mer än fett...
  • Waersta

Tack för att du frågar!! Det går ganska bra, eller ja det har ju inte hänt något på vågen direkt.. ikväll tänker jag ställa mig när det där bröllopsprogrammet går.
    Något måste det ju ge!

Äter nutrillet bars till lunch och försöker hålla nere på allt onyttigt.

• BlivandeFruJohansson

Vad kostar era maskiner och vart har ni köpt dom????

• Fredrik och Sabine
    BlivandeFruJohansson skrev 2008-01-11 17:29:58 följande:
    Vad kostar era maskiner och vart har ni köpt dom????
    Jag har köpt min crosstrainer på Intersport. Den kostade 3500 kronor. Dyrt - men väl investerade pengar om man använder den flitigt
    Lycka till!
  • Swing

Har skummat igenom tråden. Är själv ingen träningsfreak, men har en man som tränar på amatör-elitnivå. Har däremot erfarenhet av ViktVäktarna och så.
    Vill bara fråga om ni som inte går ner som ni planerat men tränar - har ni tänkt på att MÄTA er kropp på olika ställen? Man kan faktiskt bli lite mer slimmad utan att man tänker på det, men vikten står still.

Min man är t.ex. inte så lång och har alltid varit smal och vägt 60 kg. När han sen började träna hårt, = 8 pass per vecka, för drygt tio år sedan (obs! han är inte kroppsbyggare eller så utan det är i en uthållighetssport) blev han bara ännu smalare. Skärp är absolut nödvändigt, för han är betydligt smalare än sina kostymbyxor, som inte går att få så mycket mindre.

(Det konstiga är bara att han inte har fått tvättbräda - då skulle han nog behöva bli ännu smalare och det går ju liksom inte. Tvättbräda har däremot vår lika smale tonårsson - som tränar betydligt mindre och äter en (hel?) del snabbmat osv. Märkligt....)

• Fredrik och Sabine

Swing: jodå - det märks på kroppen. Den har blivit smärtare och smalare, men fortfarande syns det inget speciellt på vågen..
    Märkligt ändå - man tycker att det borde försvunnit något när man ändå minskar kroppen .....

• tonårsmorsa

Fredrik och Sabine:
    GRATTIS! Om det syns så HAR det försvunnit något (fett). Sen har du byggt upp muskler istället. Och eftersom muskler väger mer än fett så syns det inte på vågen att du blivit smalare.

• BlivandeFruJohansson

Nån som har köpt sin maskin på Coop??? Dom har en för 1800kr, tänkte kanske köpa den..

• 080816

Hej,
    Jag har också trillat dit på crosstrainer och tycker att den är super. Kör 30-40 min tre gånger i veckan. Känner mig tveksam till om det verkligen är bra att köra en timme om dan. Ska man inte vila musklerna lite mellan? Hellre då varva med någon annan typ av träning, långpromenader, sit ups, vikter etc. Dessutom ska man ju orka hänga i och 3 gånger i veckan känns mer långsiktigt hållbart än att köra varje dag. Ca 0,5-1 kilo i veckan kan man tappa om man äter kalorisnålt och tränar 3-4 gånger i veckan (i alla fall funkade det när man var lite yngre). Men då är det typ viktväktarmat som gäller och där är jag inte riktigt än, så det får ta lite längre tid den här gången.

• Trisen

Några av er har skrivit att lågintensivträning är bättre och förbränner mera fett. Men det förbränner bara PROCENTUELLT mera.

Ett exempel om en person väger 65 kg
    Om man kör ett lågintensivpass (promenad) på 1 h så förbränner man ungefär 360 kcal. Av dem är 50 % från fett, alltså 180 kcal.

Ett högintensivpass (löpning) 1 h förbränner ca 600 kcal. Av dem är andelen fett "bara" 40%, alltså 240 kcal.

M.a.o. så har man totalt förbrännt 60 kcal mera fett med hög intensivitet.

• trampetroll

Jag är massageterapeut och själv helt såld på iden med crosstrainer! Ville bara säga att muskeler behöver 24 timmars vila om du har kört ett medel eller högintensivt pass dvs att du har kört på rejält, blir rejält anfådd och svettas. Gör man inte det riskerar man att dra på sig olika muskel förslitningar och du får inte lika bra synliga resultat på varken våg eller måttband.
    därför låter ganska vettigt att man kör pass 4 gånger i veckan ungefär.
    Om du däremot kör på en lågintensiv träning (som en promenad, du blit lätt anfådd och varm)så kan du köra lite varje dag kanske en haltiimme-timme.
    Lycka till tjejer med detta träningsredskap som jag personligen älskar!

• Lianna73

Vad duktiga ni är!
    Den tiden på dygnet som bränner flest kalorier är morgonen så orkar man skall man träna på morgonen innan frukost. Dricka t ex en kopp kaffe då koffein ökar ämnesomsättningen och äta ett äpple. Men det viktigaste är att man tränar oavsett när det blir. Och visst väger muskler mer än fett varför man skall mäta sig med måttband istället för vågen. Däremot kan fett aldrig bli muskler eller tvärtom, fett är fett och muskler är muskler.
    Det är också viktigt att variera sin träning oavsett vad det är man kör annars "lär" sig kroppen och därmed jobbar den inte lika hårt.

Lycka till!
    Från Lianna som svär över sitt löpband som vägrar starta... :(

• Fredrik och Sabine

Satte "nytt rekord" igår - körde järnet i 55 minuter på crosstrainern. Kändes riktigt gött efteråt!!!

Jag kör ca 4 ggr vecka, ca 40 minuter varje gång.
    Visst syns det på måttbandet...men man vil ju gärna att det ska synas på vågen också...men, men...det kommer väl...

Förresten - hur är det om man vill göra en kick-start med sånt här bantningspulvet (typ allevo). Visst är det så att man inte ska träna så hårt då, om alls?!
    Man har ju inte så mycket energi då....

• Nilsa in love

Fredrik och Sabine:

Vad kul att du kämpar på! Ska köra ett pass ikväll, tänkte jag. Min crosstriner behöver nog snart smörjas, så stillastående som den är!
    Det här med dieter.... Jag tror att du ska känna efter själv ifall du kan träna eller inte. Nu är jag ju inte utbildad inom detta men img magkänsla säger mig att olika människor reagerar olika. Visst, de första dagarna kanske du ska hålla dig lite mer stilla men när energin börjar komma tillbaka är det väl helt okej att köra lite lådgintensivt på crosstrainern. Men känn efter själv! Alla kroppar reagerar olika.

Ska börja med Cambrdge-kuren imorgon. Ska bli SÅÅÅ spännande eftersom alla verkar rasa i vikt de första två veckorna. Beställde varorna för första gången i tisdags och hämtade dem igår. Kanon. Håll tummarna för att mina sista 5-7 kg försvinner nu :)

• tonårsmorsa

Att man går ner mycket i vikt av pulverdieter beror på att de innehåller så lite energi att det är rena svältkuren. När man äter extremt lite kalorier (som dessa dieter ger) så går kroppen ner på lågvarv för att spara energi till det mest livsnödvändiga. Tänk då vad som händer om du samtidigt försöker öka din energiförbrukning genom träning - det går inte ihop.

Sen är jag starkt emot pulverdieter överlag, även om man tar det lugnt under tiden. Visst går man ner i vikt, men mycket beror på vätskeförlust och kommer tillbaka när kuren är slut. Sen förlorar man naturligtvis också fettvävnad, men en hel del muskelvävnad kommer också brytas ner och gå förlorad.

Cambridge fungerar lite som lågkolhydratsdieter. Eftersom kolhydrater är den energi kroppen har lättast att omvandla till energi försöker man "lura" kroppen att bryta ner och använda fett genom att inte tillföra så mycket kolhydrater genom kosten. Problemet är att hjärnan behöver energi från just kolhydrater för att fungera optimalt. Bäst är därför att planera långsiktigt genom att skaffa bättre matvanor som fungerar även i framtiden. För tips se den här länken:

www.tasteline.com/default.ns

Svar på tråden Crosstrainer??