• Gift Anna

Blivande kattägare behöver råd och tips!(viktigt)

Hej
    Vi ska snart flytta till en annan lägenhet,och har bestämt oss för att skaffa en katt, vilken kattras är särkilt lämplig som innekatt, vi har tänkt att katten får komma ut tillsammans med oss,eftersom lägenheten ligger på andra våningen,Klarar sig katten i ett dygn ensam om kan fyller på mat -och vattenskål,rent i kattlådan, om man åker på eftermiddagen och kommer hem följande dag?
    Hur gör ni andra som har katter?Vad tycker ni om att lämna katten på ett kattpensionsat när man reser bort på en längre resa?

Hoppas att nån svara!

• Svar på tråden Blivande kattägare behöver råd och tips!(viktigt)
  • ullis_p

Om ni räknar med att åka bort ofta (ofta för är minst/eller mer än en gång i månaden), så tycker jag ni bör skaffa två katter. Allra bäst är om de är syskon

Om ni vill kunna lämna katten ensam för att tex åka bort till en kompis på en lördag sova över och komma hem på söndagen nån gång då och då så lider katten ingen nöd, bara den har tillgång till mat,vatten och sin låda

Det är ingen större skillnad på att ha två katter jämfört med en, men om man skaffar en tredje så märker man av det *ler*

Vår äldsta var totalt osocial när vi skaffade henne, och jag valde henne just för att hon ville vara för sig själv (hade just nämligen precis förlorat två katter i rad pga div. omständigheter). Ville ha en katt men inte en jättesocial katt

Katt nr2 skaffade vi via annons. Och hon är en söt liten sak, men jag valde henne för att hon var minst i kullen,lite utanför och jag tyckte synd om henne. Och vi fick vad vi köpte. En oerhört efterhängsen katt, som nuttar på täcken och har problem-mage (nu när hon får rätt foder så skriker hon ivarje fall inte nätterna igenom). Vi älskar henne jättemycket, det är inte det, men det är synd att hon inte var tryggare som liten

Katt nr3 är världens mest kelna lilla sak. Hon har lite perser i sig och har lite lurvig päls. Självförtroendet är på topp och hon är mycket social (snackar mycket). Vi hade fördelen att ha träffat alla leden av hennes släktingar tillbaks till mormors farmor som var (är) äkta perser

Så mina råd är: skaffa en blandraskatt. Då får du det bästa av allt. Du får en lugnare katt en vad en bondkatt brukar vara. Eftersom raskatter ofta är hårt avlade så är det bra att blanda upp generna med lite bondkatt ibland, med andra ord: du får en harmonisk kisse :)

Det här blev långt, förlåt

Ps: Äldsta katten blev oerhört social (nästan så hon är jobbig) när blivit steriliserad

Ullis

• charmtroll

ullis_p

Vad är det för skillnad på bondkatt och blandraskatt? ;) Trodde detta var samma sak? Våra små monster har 1/4 perser i sig, är huskatter/blandras/bondkatter eller vad det nu kallas...:)

• ullis_p

Charmtrollet, era små gullegrisar är blandraskatter.

Bondkatt-rasen är om man ska vara petig egentligen Europeisk korthårskatt (eller nåt sånt)

Just perser/bondkatt tycker jag personligen blir den bästa blandningen - men så är jag ju lite partisk

Ullis

• charmtroll

ullis_p

Håller med dig och perserblandningen..;)
    Shadow, hanen, är lite mammig av sig..älskar att bli buren och ompysslad. Här är en länk till våra små troll: Shadow linslus och lillsyrran Sunshine bakom.

home.rixtele.com/~charmtroll/Shadow_Sunshine2.jpg

:)

• ullis_p

ohhh, de är ju jättesöta

nu får jag ju fixa upp några bilder på mina också ju...... vänta........

• Myy

Jag är också förespråkare för att ha två katter. Har två bondkatter själv som hatar att gå ut, vi har provat med sele och så men nej de vill inte.
    När det gäller transport så åker de i samma korg, de är systrar och har alltid varit med varandra. Känner ni att ni bara vill ha en katt så är det nog bäst så, men tänk på saken ett tag i alla fall. Att katterna är fler betyder inte att de tar avstånd från er, mina är otroligt gosiga och en av dem skriker om hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet. Om ni vill se mina tjejer så finns de här på:

se.photos.yahoo.com/ironmyy

i mapparna Våra katter och Catsen

Till sist vill jag tipsa er om att verkligen kolla att katten vet hur man äter innan ni hämtar den. Där jag hämtade mina sa de att de åt både torrfoder och annan kattmat, men en av dem visste verkligen inte hur hon skulle göra så jag fick ta till nappflaska i början till dess att hon kom på hur man gjorde.

• didi

myy

Va fina bilder! Är det du som är fotograf?
    Axel var inte så osöt han heller...

• ullis_p

Myy, jättesöta missar

Jag älskar att se bilder på andras katter :)

Ullis

• didi

Och ullis

den vänstra gråa ser på pricken ut som vår mästergosare Mysharry! Ursöta allihopa!

• Myy

didi och ullis_p, de är underbara de små liven!

Ja det är jag som e fotograf också, passa på att kolla in bilderna från vårt bröllop också om ni vill!

• Pyret

Jag vill börja med att gratulera dig Gift Anna som skall bli kattägare! Katter är underbara!

Popflickan och jungfrun, jag instämmer fullständigt i det ni skriver om kastrering och ID-märkning. Om alla kattägare lät kastrera och ID-märka sina katter så skulle mycket lidande kunna undvikas.

Vi har fem katter själva, varav fyra är hittekatter/ fd hemlösa katter. De senaste 4 åren har vi tagit hand om 28 katter, dessa katter har varit i mer eller mindre dåligt skick. Jag skulle kunna skriva världens längsta inlägg ocg berätta hur det gått för var och en av dessa katter, men jag nöjer mig med att säga att alla har det bra nu!

Till sist måste jag säga att jag tycker visst att katter har sällskap av varandra: dem leker tillsammans, sover tillsammans och tvättar varandra - och är ändå väldigt gosiga mot oss.

Av våra fem katter är det den katt som inte är hittekatt, hon är 85 % perser, som vill gå ut mest (och det får hon i sele). Annars så älskar våra katter att sitta å spana i vårt inglasade uterum eller på balkongen, vilken är "inhägnad" med hönsnät.

Ta hand om era katter,
    Pyret

• ejlin

Hej Anna!

Katter är underbara djur, men det är ett stort beslut att skaffa katt. Snälla, lova att du inte tar en alltför ung kattunge. Ungen bör vara minst 12 veckor, det är alla seriösa kattuppfödare och andra kattmänniskor överens om. Annars riskeras kattungens utveckling. Jag betonar detta eftersom det finns många, kanske framför allt bondkattägare, som vill bli av med sina ungar så snart som möjligt och därmed inte tänker på kattens bästa. Därför måste du som köpare ta ett stort ansvar. Dessutom vill jag uppmana dig att köpa en katt som är vaccinerad, avmaskad och vetrinärbesiktigad. Kanske kan du tänka dig att ta en katt från ett katthem? Även när katten är 12 veckor är den bara en liten unge, men den har då börjat frigöra sig från sin mamma. Tänk på att du antagligen ska leva med din katt uppemot 20 år, de få veckor kattungen har med sin mamma är superviktiga för att få en trygg och harmonisk katt.
    Det är en djungel med kattköp och jag rekommenderar dig starkt att gå in på www.katter.nu eller www.katt.nu och titta. Det är jättebra sidor med massvis information om katter.
    Med vänliga hälsningar
    Elin

Svar på tråden Blivande kattägare behöver råd och tips!(viktigt)