Om ni räknar med att åka bort ofta (ofta för är minst/eller mer än en gång i månaden), så tycker jag ni bör skaffa två katter. Allra bäst är om de är syskon
Om ni vill kunna lämna katten ensam för att tex åka bort till en kompis på en lördag sova över och komma hem på söndagen nån gång då och då så lider katten ingen nöd, bara den har tillgång till mat,vatten och sin låda
Det är ingen större skillnad på att ha två katter jämfört med en, men om man skaffar en tredje så märker man av det *ler*
Vår äldsta var totalt osocial när vi skaffade henne, och jag valde henne just för att hon ville vara för sig själv (hade just nämligen precis förlorat två katter i rad pga div. omständigheter). Ville ha en katt men inte en jättesocial katt
Katt nr2 skaffade vi via annons. Och hon är en söt liten sak, men jag valde henne för att hon var minst i kullen,lite utanför och jag tyckte synd om henne. Och vi fick vad vi köpte. En oerhört efterhängsen katt, som nuttar på täcken och har problem-mage (nu när hon får rätt foder så skriker hon ivarje fall inte nätterna igenom). Vi älskar henne jättemycket, det är inte det, men det är synd att hon inte var tryggare som liten
Katt nr3 är världens mest kelna lilla sak. Hon har lite perser i sig och har lite lurvig päls. Självförtroendet är på topp och hon är mycket social (snackar mycket). Vi hade fördelen att ha träffat alla leden av hennes släktingar tillbaks till mormors farmor som var (är) äkta perser
Så mina råd är: skaffa en blandraskatt. Då får du det bästa av allt. Du får en lugnare katt en vad en bondkatt brukar vara. Eftersom raskatter ofta är hårt avlade så är det bra att blanda upp generna med lite bondkatt ibland, med andra ord: du får en harmonisk kisse :)
Det här blev långt, förlåt
Ps: Äldsta katten blev oerhört social (nästan så hon är jobbig) när blivit steriliserad
Ullis