• Gift Anna

Blivande kattägare behöver råd och tips!(viktigt)

Hej
    Vi ska snart flytta till en annan lägenhet,och har bestämt oss för att skaffa en katt, vilken kattras är särkilt lämplig som innekatt, vi har tänkt att katten får komma ut tillsammans med oss,eftersom lägenheten ligger på andra våningen,Klarar sig katten i ett dygn ensam om kan fyller på mat -och vattenskål,rent i kattlådan, om man åker på eftermiddagen och kommer hem följande dag?
    Hur gör ni andra som har katter?Vad tycker ni om att lämna katten på ett kattpensionsat när man reser bort på en längre resa?

Hoppas att nån svara!

• Svar på tråden Blivande kattägare behöver råd och tips!(viktigt)
  • didi

Vi tog två bondkatter ur samma kull (en hona, en hane) när de var 11v och det fungerar jättebra! Enda problemet vi haft var när hon började löpa och kissade på allehanda ställen. Vi kastrerade henne då och problemet är väck. Jag tror iofs inte att det problemet är unikt för bondkatter just.
    Att ha två katter underlättar då man ska till att lämna dem för de har så roligt tillsammans så jag tror knappt de saknar oss när vi är borta .
    Dessutom är det ju så rart att se dem leka.

Vi har även tagit dem till landet under sommaren och de har inte haft problem att återanpassa sig till lägenhetslivet igen.

Lycka till!

• prinsessan

Jag har haft en del katter och för tillfället har jag en hankatt. Jag har haft både ute och innekatter och den vi har nu är innekatt och det går alldeles utmärkt. Det är en bondkatt men pappan är raskatt, abesinner.

En katt klarar sig gott och väl ett dygn ensam, men det är så viktigt att det finns gott om vatten och torrfoder. Ännu bättre om ni har två katter, så de får sällskap.

• Lotta T

Precis som Pling säger vet man inte vad det är för katt man får när man tar en bondkatt. Vi tog en liten kattunge till vår tre. Han var ursöt och hur gosig som helst. När han var ca 6 månader började han bita oss i benen så att det blev stora sår. Han kunde se alldeles vild ut och fara runt som en idiot. Efter ett år bet och rev han oss där han kom åt. En gång bet katten min man i handen och när han försökte komma loss hängde hela katten fast med bettet i handen. Vid den tiden hade han också börjat kissa i lägenheten, helst i våra sängar. Vetrinären sa att han var understimulerad. I samma veva flyttade vi till hus och vår vilda innekatt blev en harmonisk utekatt som är ute ett par timmar om dagen och ligger på soffan och spinner när han är inne. Hade vi inte flyttat hade vi fått adoptera honom till någon med hus eller avliva honom.
    Gift Anna - om ni skaffa en bondkatt, ta med i beräkningarna att det kanske inte går och ha en plan B för katten.

• Stina 3/5

Visst är katter underbara.

Vi har vår andra katt nu. Min första blev 17 år och sedan fick hon problem med njurarna och magrade. Efter 6 mån på anabola och div. annan medicin fick vi avliva henne.

Vår nuvarande, Tide är en bondkatt. Mamman blev överkörd när hennes små bara var 4 veckor. Så vi har haft henne sedan dess. (Tillsammans med hennes syskon tills hon var 8 v). Hon är den busiga typen, vill inte kela men gärna busa mycket.

Nu ska jag säga vad jag hörde på radio, P1, av någon som forskat om katter. Att egentligen spelar det ingen roll om man har en eller två. För har man två så accepterar de varandra med de har inte det utbytet av varandra som vi människor tror.
    Jag vet inte hur det stämmer för jag har tidigare trott att det var bättre att ha två.

Tide är själv när vi är på jobbet, reser vi bort passar våra grannar henne. De älskar katter och tar mer än gärna hand om henne. Säger vi att vi kommer hem på tex tordag säger de alltid: Då räcker det om ni hämtar henne på fredagkväll.

• Hestia

Hejhej!
    Nu har jag bara läst din ainlägg och inte de andra svaren, sa du far ursäkta om jag upprepar nagot!

Vi planerade ocksa att skaffa katt, en härlig norsk skogskatt, när vi flyttade till en trea för nagra ar sedan. Men katterna skaffade oss istället! :) Ute hos mina föräldrar hittade vi tva övergivna kattungar, som vi tog hand om.
    Vi bor i en treaa pa 80 kvm, och det är inga problem för katterna att bara vara i den. Vi släppte ut dem i början, men när de hittade till en stor och trafikerad gata vagade vi inte längre. Dock har vi sommarstuga, och när vi tar med katterna upp dit älskar de att vara ute!
    Om vi är borta en natt lägger vi upp extra mat och vatten till katterna- är vi borta flera nätter ber vi nagon komma och ge dem mat och vatten under tiden.
    Vad gäller burar är vara katter nu fullvuxna, men samsas fortfarande i en bur när de skall nagonstans (inte sa ofta). Det finns olika storlekar pa burar, se bara till att köpa en stor!

Jag blir alldeles avundsjuk pa er som far ha kattungar, även om jag inte skulle byta bort vara katter för allt i världen! :)

Obs! Vara katter var ju vilda innan de hittade oss, och de är fortfarande inte superkeliga - de kan hoppa upp och gosa med oss i soffan eller i sängen, men de sover ex. aldrig pa vara sängar. Sedan är det bra att de är tva, för de busar alltid med varandra! :)

• Nässla

Vi har två bondkatter, två flickor.. Först skaffade vi en kisse, och när hon var ca ett år så skaffade vi en till..Den stora kissen är lite av en ensamkatt, och även en enpersonskatt, är bara jag som duger, och ibland kanske min sambo..Lillkissen är med sällskaplig och högljudd.. Våra två kissar är syskon, fast inte från samma kull, systrar med ett år och en dag mellan födelsedatumen..De har samma mamma, men skiljer så mycket i utseende att vi tror att de har olika pappa..Stora kissen är jättelik sin mamma, och lillasystern inte lik henne alls..

När lillkissen flyttade in tog det bara några dagar innan storasyster adopterade henne som sin unge, tvättade och "ammade" och tog hand om..Hon lade undan alla sina tidigare vanor för att ta hand om sin "bebis"..*ler* när lillasystern började löpa så återtog hon alla sina tidigare vanor, och det var slut på snuttandet...*ler* Visst är det rart!

• Pling

Varför visades inte Percys inlägg på min dator tidigare?? Jag begriper mig inte på sånt...

Det var verkligen inte min mening att vara så tjatig om SVERAKS rekomendationer...

Ni som är mer slipade BT användare, brukar det hända att inlägg kommer in i efterhand?

/Förvirrad Pling

• Popflickan

Hej! nu har jag läst allas inlägg med stort intresse!

Jag har levt med katter sen jag var sex år, nu är jag 25 och vi har två katter.

Vad jag vill börja med att säga som ingen hittills sagt är att..

***ALLA katter som inte ska användas i avel SKA kastreras!!!!!****

Det är något som många inte gör, vilket resulterar i onödigt lidande. Antingen genom att katterna springer ute, det blir ungar som kattägaren inte vill ha, och säljer (ofta kanske till "vem som helst" utan att kolla upp den blivande köparen)eller bara slänger ut! Vilket leder till att antalet hemlösa katter ökar!

Det är även grymt att inte kastrera innekatter, eftersom de mår dåligt av att inte få komma ut och para sig. Kastrerade katter mår hur bra som helst! Vilket många inte verkar tro.

Det här är en fråga jag tycker är väldigt viktig eftersom så många människor allttid tror att katter klarar sig ute och t ex bara slänger ut dem (som sommarkatter t ex!!) när de gulliga ungarna växt upp, eller barnen inte tycker de är roliga längre.

Jag har tagit hand om två hemlösa katter (en äldre som lessamt nog inte lever längre, och en unge) som båda är/var helt underbara! Jag skulle vilja föreslå er på att gärna kontakta de djurföreningar som finns för att hjälpa en utsatt katt, istället för att köpa en raskatt.

Sen tycker jag att det alltid är bra att ha två katter hellre än en. Då har de alltid sällskap av varandra! Är de inte syskon så är det bra att ha en äldre och en yngre katt så att de inte behöver slåss om vem som ska bestämma!

Och glöm inte att alla katter är olika och alla har egna personligheter och egenheter och att alla katter är FANTASTISKA!!

Lycka till! Och gå gärna in på katt.nu en jättebra sajt för alla kattälskare!

//Lena

ps. det blev långt det här, jag men jag är glad över att du har läst! Katter ligger mig varmt om hjärtat så jag var bara tvungen att få påpeka det om kastrering!!

• Popflickan

Kom på en sak till!! Glöm för allt i världen inte att id-märka din katt!!! Det är en billig livförsäkrning för din kisse! Om han skulle försvinna (även innekatter kan ta sig ut, eller komma bort från kattvakten...) så är det lätt att hitta ägaren om någon hittar din kisse!

Sverak har ändrat sin rekommendation om när kattungar kan tas från mamman från 10 till 12 veckor! (som det redan har påpekats, men det tål att upprepas!)

//Lena

• jungfrun

Hej!
    Jag har just nu 4 bondkatter hemma och dom är helt underbara!Har kattungar som är 10 veckor gamla och försöker just nu hitta ett nytt hem åt dem,har kankse gjort det! Jag vill oxå säga som "popflickan" att kastrera dom så fort som möjligt!Min ena katt som är det äldsta barnet till mamman tog det ett tag att kastrera men när det väl blev gjort blev han väldigt lugn efteråt!Han kissar inte inne längre heller som han gjorde förut...och han "lyder" det man säger till honom.Så om ni skaffar katt steliresera eller kastrera den,om ni inte vill ha söta kattungar,vilket kan vara svårt att sälja.Kontakta djurens vänner om ni inte känner någon som fått kattungar,då är dom kastrera,vaccinerade mm!

Svar på tråden Blivande kattägare behöver råd och tips!(viktigt)