• Gift Anna

Blivande kattägare behöver råd och tips!(viktigt)

Hej
    Vi ska snart flytta till en annan lägenhet,och har bestämt oss för att skaffa en katt, vilken kattras är särkilt lämplig som innekatt, vi har tänkt att katten får komma ut tillsammans med oss,eftersom lägenheten ligger på andra våningen,Klarar sig katten i ett dygn ensam om kan fyller på mat -och vattenskål,rent i kattlådan, om man åker på eftermiddagen och kommer hem följande dag?
    Hur gör ni andra som har katter?Vad tycker ni om att lämna katten på ett kattpensionsat när man reser bort på en längre resa?

Hoppas att nån svara!

• Svar på tråden Blivande kattägare behöver råd och tips!(viktigt)
  • Anonym

vi har 2 katter och bor i lägenhet..
    (dom är vanliga bondkatter) funkar alldeles utmärkt.. dom sitter dagligen ute på balkongen och det verkar inte gå någon nöd på dom...

men jag skulle ABSOLUT ALDRIG lämna dom ensamma så länge!!! jag har en absolut maxgräns på 8 timmar.... / dvs arbetstid!

• charmtroll

Vi har två bondkatter på 6 månader som är syskon (bror o syster). De är innekatter, men vi tar ut dem ibland i sele och de älskar det!! :)
    Vi planerar oxå barn om ett par år, men inte ska kissarna bli lidande för det! Vi har inte katterna för att sedan dumpa dem för att vi får bebbe!!
    En jättebra site som hjälpt mig en hel del är www.katter.nu men du får jättegärna maila mig om du vill ha råd o hjälp. helenp_21@yahoo.com
    Lycka till med kisseval och köp!

• Percy

Hej Gift Anna och alla andra kattälskare,

Tänkte bara berätta för er att enligt SVERAK ( svenska raskatters förening ) så ska kattungen vara 12 veckor innan den skiljs från mamman. En kattunge är till skillnad från en hundvalp mer beroende av att mogna socialt innan den flyttar hemifrån och denna inlärning sker mellan ca 8-12 veckors ålder.

Lycka till med den blivande missen - själv har jag en klok gammal bondkatt och en bedårande 4 månaders Birmafröken med världens blåste ögon och vassaste tänder

• Therése

Jag rekommenderar absolut att ni tar två katter på en gång (gärna syskon). Vi har två katter som vuxit upp i samma kull och det är en enorm skillnad jämfört med att ha en ensam katt. Två katter har alltid sällskap av varandra - visst skär det i hjärtat att lämna en enda katt som sitter och väntar på oss hela dagarna. Med två är det inga större problem och de blir otroligt glada och keliga varje kväll när vi kommer hem. Det är inte alls mer jobb med två katter än med en.

Vi bor i lägenhet med en del trafik omkring oss och har löst utgången så att vi går ut med katterna i koppel varje dag. Det blir inga långpromenader men funkar utmärkt bara du vänjer katten vid det tidigt. Ta inte hem katterna tidigare än 10 veckor, helst ännu senare! Vi blev "påtvingade" våra kissar redan vid 7-8 veckor (ägaren ville bli av med dem snabbt) och visst märktes det då den ena alltid varit extremt "mammig" och barnslig av sig. De där extra veckorna betyder mer än man tror!

• Percy

Å hej igen,
    SVERAK står naturligtvis för Sveriges Kattklubbars Riksförbund och inget annat

• Pling

Visst är väl katter härliga!!!
    Jag har två norska skogkatter som är lägenhetskatter hela vintern men som får vara ute på sommarstället.
    Anledningen till att jag valde raskatter (och då speciellt skogisar) är att med en raskatt får man lite bättre "produktbeskrivning" dvs. man kan välja en ras med ett temperament som passar, en bondkatt är lite mer chansartat. Det kan bli en kanonkelig lugn förnöjsam kisse eller så kan det bli en underbar men frihetsälskande vilde som inte alls trivs inne.

Vad gäller ålder på kattungar tror jag SVERAK (riksorg. för raskatter eller nått) rekomenderar 12v nu. Det är absolut inte försent för att få dom att vänja sig vid sitt nya liv. Min ena katt var 14v och han kan nästan vara påfrestande mammig...

Av och till får mina katter vara ensamma upp till ett och ett halvt dygn det klarar dom två fint, men jag måste ju nogsamt förklara mig efteråt... Jag har tur som har familj som kan rycka in som kattvakter vid längre resor annars tror jag pensional brukar fungera bra. Är det bara några dagar tror jag iof att det bästa är om nån kommer hem och tittar till katten så den slipper stressen med att åka iväg.

Lycka till med ditt kattköp och oavsett vad du väljer för typ. Studera föräldrarna, väldigt mycket av temperamentet kan man hitta hos dom.

/Pling

• Gift Anna

Efter att läst era svar,så vet jag inte om vi ska skaffa raskatt eller en vanlig bondkatt ,vilket vi helst vill ha.Några av er har ju bondkatter där det funkar utmärkt.
    Det kanske är bäst att skaffa två på en gång ,men själva vill vi helst ha en som vi kan göra sådär jättekelig och gosig,samt att då måste vi kånka på två kattburar på bussen,(vi ska köpa bil om ett par år har inte råd innan) när vi tar med oss katterna hem till våra föräldrar,när vi är hemma över Jul,de bor 7 mil från oss
    Själv har jag hört att raskatter kan vara mer "pratsamma och sällskapliga"men jag har sett detta hos flera bondkatter oxå!
    Usch det här var mkt mer svårare än vad jag tänkt mig!
    Tacka alla för fina råd och tips det behövs!

• Pling

Det är svårt råda ang. en eller två katter. Vi skaffade inte våra samtidigt utan hade den ena ensam i två år innan vi föll för näste trasselsudd. Den äldre katten är mycket mer människopräglad men om det beror på att han var ensam av sin art i familjen eller om det är ett personlighetsdrag är omöjligt att säga.

Båda två är hur som helst mycket sällskapliga. Min erfarenhet är att innekatter blir mer intresserade av människor, (i brist på annat av verkligt intresse skulle jag tro).

En kul sida om du villl ha en hint om olika katt typer: www.selectsmart.com/beta_cat/

Jag är riktigt avundsjuk, vill också ha kattunge...

/Pling

• charmtroll

Vår hane, Shadow, är jättepratsam och hälsar på en när man vaknat/kommer från jobb. Hans syster, Sunshine, är den gosiga typen. Båda två "pratar" när vi pysslar i köket eller när de tycker att vi ska ge dem uppmärksamhet! :) Vi var först inne på en katt, men efter mycket funderande så blev det två eftersom de ju har sällskap av varandra när vi jobbar och så har vi vars en katt att gosa med!! :) Ang transportbur så köp en modell större, det har vi och det är gott om plats för båda!

• ester

För att anknyta till Plings första inlägg: oavsett om du köper raskatt eller bondkatt så fråga säljaren om kattens personlighet, temprament, egenheter. De kan ofta ge en rätt bra bild av hur katten är, och en seriös säljare kan oftast det. Ta er också tid att titta på alla kattungar i kullen, och fall inte för den som är sötast eller mest framåt. Välj den kattunge ni får bäst kontakt med, helt enkelt.

Svar på tråden Blivande kattägare behöver råd och tips!(viktigt)