• J A G

Ungefär hur mycket kostade/kostar erat bröllop?

Satt med min kompis igår och började på en ungefärlig budget för hennes bröllop (som sker först om 2-2,5 år). Men det skulle vara intressant att veta ungefär hur mycket ni la ut/kommer lägga ut totalt på erat bröllop?

• Svar på tråden Ungefär hur mycket kostade/kostar erat bröllop?
  • LisaPeter

Hej!
    Det är kul att se att det finns så olika summor som ni är beredda att lägga ut.
    Jag för min del lägger ingen vikt vid dyra ringar och märkes klänning utan det viktigaste är att gästerna känner suig bekväma och har roligt.
    Vi ska bjuda på dricka till maten men sen har bar till självkostnadspris.
    Alkoholen köper vi billigt i danmark så det blir ingen större kostnad, men är det helt gratis så står det massa halvdruckna burkar och flaskor överallt.
    ja ja jag ser framimot vår dag och en rolig fest i goda vänners lag!
    Kram på er!

• träsksvin

Vårt kommer att gå på ca 200 000 (fast det börjar luta åt mer, har lite marginaler...) för 120 gäster.

• CarolinaEllberg

Vi hade från början tänkt lägga 75 000, men föräldrarna kom helt plötsligt och ville hjälpa till så runt 130 000 hamnade vi på.

Men det hade gått på 70 000 fast festlokal hade varit svårt, då sättet att hålla nere är laga mat själv, vilket vi inte ville, och ta med egen dricka. Det är att hitta ett fint ställe där man får lov att ta med egen dricka som är svårt. Men är man ute i god tid.
    Kramix

• Skottdagen2008

Vi kommer att hamna på 100 000 kr för 70 gäster. Vi bjuder på rubbet inkl. alkohol och bar.

• Kärlek ger näring åt själen
    Wicks skrev 2007-12-19 16:11:31 följande:
    Kärlek ger näring åt själen: nej vi serverade ingen alkohol, helt klart. det drog ner kostnaderna en del, men garanterat inte med 10.000 vi gjorde amten själv, gillade snarare. hade fläskfile, kyckling och massor med grönsaker. hade ett medeltids bröllopp så kläder osv var ju i det stuket. Men bröllopskläderna vart helt klart den dyraste utgiften, de gick på 3500 ungefär för oss båda + kläder till dottern. hade vi haft ett typiskt bröllop skulle jag säga att det hade blivit billigare snarare, just för att klädes utbudet är större då.i övrigt kostade dekorationer en del, men tja inte me rän några hundra.blombuketten gjorde jag själv av en oasisboll och massa plockade blommor.nu bör det dock sägas att vi fick en hel del prylar från svärföräldrarna, mat i form av potatis, färska grönsker samt massor med blommor.Det var helt klart en del pengar som sparades in så, men mest miljö.att lägga 15.000 på dekoration känns för mig helt främmande, det mesta går ju att göra själv om man vill.kläder bär man tänka på att leta så man faktiskt hittar det billigt (om det nu var preferensen), det finns ju hur många alternativ som helst.fläskfilen vi köpte kostade då kanske 50 kr gk eller nått sådant
    Aha okej! Nej vi hade inte iheller tänkt att ha alkohol på bröllopet då vi inte dricker särkilt ofta själva o dels för att min styvdotter kommer att vara det enda barnet där. Och vi menar på att dels är det för hennes skull och dels så känns det som om det alltid är någon som får lite för mycket innan för västen. Dekorationen har vi tänkt att vi skulle hämta ifrån naturen iom vi gifter oss på hösten så finns det gott om fina löv att dekorera med. Men jag står stilla i tankarna kring brudbuketten. Har lite idéer om hur jag vill att den ska se ut.
    Just nu ligger kostnaderna omkring 12,000 o då har vi räknat runt 2000 kr på mat. Men jag har kollat runt lite med familjen och där kommer vi få hjälp med att göra mycket mat själva.
    Vi kommer även att ha en chokladfontän istället för ett godisbord. Där folk kan doppa exotiska frukter o bär i chokladen. Detta var ett billigare allternativ men även ett roligare.

Tack för hjälpen :) Det är inte lätt att sitta och planera utan att få hjälp och råd ifrån andra :)

Tack än en gång
  • AnneiLund

Vårt bröllop närmar sig 175.000 - 200.000, men då är det 100 gäster, fest i dagarna 3, fri bar, liveband, bröllopsresa till Malaysia i 1 månad, min ring för 23.000 och lite annat smått o gott.

• Hedebris

rikt folk *suck* eller hur anne:P

• Fejs

annielund vart ska ni vara? tyckte det var billigt! 180´ för 70 pers 2 v Thailand...

• Brassen

Oj, ja här var det verkligen olika bud. Verkligen många som lägger ut mycket pengar!

Vi ligger någonstans mellan 50-60 000 för ca 60 pers.
    Kostar 30 000 för 3 rätters på en restaurang,med vin till maten.
    Ca 10 000 för bådas kläder.
    7 000 för ring.
    Blommor 3 000?!
    Inbjudan/dekoration 5 000 kanske, max.
    Sen har jag en kompis som ska vara fotograf, blir inte så dyrt.
    Resan får vi av mina föräldrar, och hans föräldrar kommer också att hjälpa till lite.

Och så kommer vi att önska oss pengar till resan istället för presenter, tror att vi kommer få in ca 10 000 på det.

Sen om man är ute i god tid innan är det smart att önska sig tillexempel presentkort på brudsminkning/håruppsättning, nagelförlängning, fotvård. Allt detta har jag fått, så då slipper man dom kostnaderna.

Lycka till med planeringen!

• stinakina

Jag häpnar över hur mycket folk lägger ut...jag kommer inte ens upp i dom summorna om jag försöker ens en gång!

Vi kommer att bli 65-70 personer
    räknar med att det kommer att gå på ca 30-35 tusen och det tycker jag är dyrt...

Maten kostar 14 000
    Alkohol ca 7000 (men vi tar 20 kr i baren, så vi räknar med att få tillbaka ca 4500)
    Klännig 3000
    Ring 2000
    Personal 3 tim 1500
    Trubadur 4000

det är dryga 30 000

Då har jag ju inte räknat med dekoration, brudbukett och håruppsättning

Inbjudningar, vigselprogram och festprogram gör vi själva.

Men 35 000 slutar nog notan på ändå...

Fast vi ville spara/snåla in där vi kunde!!

Svar på tråden Ungefär hur mycket kostade/kostar erat bröllop?