vitt som klädkod!
vore det helt fel att skriva klädkod : vitt?
som en kul grej och fortsättning på temat?
är det "för mycket begärt" av gästerna?
vill inte verka snobbig ;)
vore det helt fel att skriva klädkod : vitt?
som en kul grej och fortsättning på temat?
är det "för mycket begärt" av gästerna?
vill inte verka snobbig ;)
Addiz: Jag håller inte med om att folk skulle tolka in färgkod som ersättning för nivå. Ett av mina få vita plagg är en labbrock. Jag skulle ändå inte ta den på ett bröllop med vitt tema, jag skulle skaffa något som var på minst kavajnivå OCH vitt (förutsatt att jag öht skulle respektera ett sådant tema, vilket är tveksamt).
Kavaj säger inget om hur kläder ser ut. Du kan ha lack och läder och ändå följa nivån. Visst, det kanske finns nån i Sverige som tycker att allt utom vardagskläder är fult, men jag tror inte det. Däremot finns det säkerligen människor som inte anser sig passa i eller ha nytta av kläder i en viss färg eller ett visst material och därför använder man sig inte av sånt i klädkoder heller.
Man bjuder in för att man vill träffa människor, och när man träffar människor så gör man det på ett rimligt sätt. Man har inte smokingnivå på sina fikan hemma i köket. Man hittar inte på konstiga klädanvisningar om man verkligen vill att folk ska komma. Då låter man dem välja kläder själv, men hintar snällt om att alla andra nog kommer klä upp sig på nivå "kavaj". För nästan ingen gillar att vara för uppklädd eller för nerklädd.
Och snälla du, maskerad är något HELT annat. På maskerad med tema "vitt" skulle jag lätt ta ovannämnda labbrock. Om jag inte skulle ha en sexy nurse-dräkt eller vara utklädd till tampong. Till ett bröllop skulle jag inte göra det.
tattar-Emma: ja, alla är vi olika! Och tur är väl det =)
Kan och kan.. klart man kan! Att det sedan inte förenklar saker och ting för gästerna är en annan sak. Jag har tex INGET vitt i min garderob. Jo förresten, en gammal träningst-shirt har jag nog... Visst, skulle jag kunna köpa ngt men jag GILLAR inte vitt, sa jag skulle definitivt inte trivas i det. Jag hade inte heller vit brudklänning.
Jag tror dessutom att effekten du eftersträvar endast skulle infinna sig om ALLA kom i helvitt men det skulle jag tippa pa att det är ganska otroligt.
Vi bestämde att det viktiga för oss var att alla kände sig bra och kom och satte den omstridda "klädkoden": Kom som du själv känner dig festfin. Och det gjorde alla. Det var fran kostym för herrarna till byxa och skjorta, fran cocktailklänning, via dräkt med hatt till fina jeans med tjusig överdel för damerna. Jag tror tom att vi hade en kille i smoking. Vara gâster var där för att fira med oss, för att vi alla skulle ha trevligt och inte för att vara en del i dekoren. Hade nagon kommit i svart eller helvitt eller helrött som jag (vilket faktiskt var fallet) sa kunde jag inte brytt mig mindre..
Håller helt med Emma! Mycket klokt inlägg! Klädkoder är till för att underlätat för gästerna så att man inte känner sig "udda" genom att vara över-, under- eller allmänt felklädd.
Inte vet jag vad ni andra har för vänner och släktingar men de gäster jag bjudit in skulle nog känna sig väldigt obekväma i vitt (dessutom ska vi gifta oss på vintern när alla är som blekast). En blek person som inte är trådsmal känner sig med största sannolikhet obekväm i vitt, många måste köpa nya kläder eller väljer att tacka nej. För mig är det viktigt att folk trivs. Jag har visserligen valt mörk kostym som klädkod men tvivlar på att det finns någon gäst som saknar (eller åtminstone pga jobb skola etc. ändå behöver) kläder passande till detta krav. Däremot valde jag bort både smoking och frack som klädkod eftersom jag tror att många behöver hyra eller köpa kläder då och det kändes onödigt. På samma sätt skulle jag inte välje en speciell färg eftersom alla har så olika smak och garderob. Sedan finns det naturligtvis undantag - gifter man sig på en strand i Thailand är det säkert OK att ha klädkoden barfota eller vad man nu vill - att då begära att gästerna har mörk kostym är ju att gå till överdrift
Jag tycker det är mycket begärt att skriva vitt som klädkod.
Är det inte like Kent-varning på det? Det bandet hade vit klädkod på en koncert i Stockholm... egotrippat tycker jag.
Gäster har ju en del att fixa med som det är: presenter, barnpassning, skor, hår, kläder osv...
Att be om vit klädkod innebär onödiga kostnader och besvär. Ska killarna ha vita byxor? Det kommer de aldrig använda igen ju...
Näää jag röstar NEJ!
Jag tycker att man får göra som man vill på sitt eget bröllop, jag tror det skulle vara jätte häftigt om alla var vitklädda.
Och jag tror det är mindre besvär för en gäst att få tag på vita kläder än t.ex. medeltidskläder...
Jag skulle tycka det var kul att bli bjuden på ett tema bröllop...
tema som tema?
Som ovan skrev::
haha tänkte på en annan sak =)
i ett annat inlägg va det någon som frågade om det va för mycket begärt av sina gäster att be dom ta sig till annan ort och betala sin övernattning själva, Detta tycte inte många alls va så märkvärdigt , men å slänga på sig n vit sommarklänning va tyvärr för mycket begärt *s*
no offens nu nu tjejer , det va bara roligt hahahah
vi har tänkt om i alla fall.
vi ska inte ha vitt tema på festen, jag såg bilder från ett anat vitt bröllop,, det såg trist ut ;)
TS; hmm ja du, det låter dyrare att få betala allt det..
Tror att Kent spelade in sin musikvideo då och ville därför att alla klädde sig vitt .
I övrigt har håller jag med alla i tråden haha. Är både för och emot.