vitt som klädkod!
vore det helt fel att skriva klädkod : vitt?
som en kul grej och fortsättning på temat?
är det "för mycket begärt" av gästerna?
vill inte verka snobbig ;)
vore det helt fel att skriva klädkod : vitt?
som en kul grej och fortsättning på temat?
är det "för mycket begärt" av gästerna?
vill inte verka snobbig ;)
själv ska jag ha rosa o vitt å silver, där ska tjejerna haen rosa pion på sig nånstans och killarna ska ha rosa slips.
Kul, tycker jag.
Ps ska ha pioner i buketten.
ps igen, vi önskar oss inget i bröllopspresent.
Jag tycker att du kan skriva så, men tänk då på att ni bör (com folk skrivit tidigare) fundera på om ni vill att folk ska komma i helvitt eller om det räcker med en vit detalj.
Många köper ändå nya kläder till ett bröllop, så jag tycker inte att det behöver vara konstigt. Det är väl som vilken annan temafest som helst, bara att det är ett tema-bröllop!
Jag älskar teman, så jag skulle snarare känna: Gud vad skönt, att slippa fundera på vad jag ska ha på mig (även om jag självklart skulle våndas ändå, men sån är jag ;)
Det är inte bara ett tema eftersom man inte kommer i vad skit som helst till ett bröllop. Om jag skulle bli bjuden på en skojig studentfest med vitt som tema hade jag dragit på mig ett vitt linne och konfirmationskjolen och gått. Men det finns ingen chans att jag skulle gå på bröllop i ett vitt baslinne från HM och en femton år gammal kjol. Det skulle få bli ny klänning för flera hundra, eller mer troligt strunta i att gå på bröllopet.
Klädkoder ska underlätta för gäster, inte trassla till. Att veta nivå gör det bara enklare, annars hade man ändå varit i telefon med kompisarna och frågat vad de skulle ha... men man frågar inte om de ska ha rött eller blått, bara om de ska ha kjol eller byxor. Det är en väsentlig skillnad.
Sen tycker jag att det här med att man gör som man vill på sitt eget bröllop har dragits alldeles för långt, och då menar jag inte specifikt i den här tråden. Man gör inte alls som man vill på sitt bröllop! När jag var liten var det tillåtet att retas med syskonen på sin födelsedag, men det var då det. Numera anser jag att man ska iaktta konventioner, inte för att Ribbing säger det (även om hon oftast är klok) utan för att konventionerna växt fram för att underlätta sociala sammanhang. Man ska göra så det blir trevligt för folk, oavsett om man råkar gifta sig eller fylla år eller whatnot på den dagen.
tattar-Emma: I'm sorry, men jag håller inte med. På ens bröllopsdag gör man precis som man vill. Detsamma gäller ens födelsedag, ens middagsbjudning eller nåt annat där man BJUDER (hem) folk för att man vill träffa dem, eller fira nåt, eller hitta på nåt roligt med dem. Om gästerna sen väljer att inte komma så är det upp till dem. Självklart ska det bli trevligt för folk, men det blir det nog ändå, om man planerar andra saker som kanske hör ihop med temat eller aktiviteter eller whatnot...
Man bjuder folk för att alla ska ha trevligt. Att hitta på konstiga teman kan vara raka motsatsen till det eftersom folk kan bli illa till mods. Naturligtvis känner alla sina egna vänner bäst men till ett bröllop bjuds ofta många man inte umgås med så ofta och det är inte alls säkert att de tycker att ens egna påhitt är trevliga och roliga. Och då får man fråga sig vad som är mest värt; att folk kommer dit över huvud taget eller att de har vita kläder/blommor på kläderna/medeltidskläder.
Man är en dålig värd om man tycker att "det här är mitt tema och gillar du det inte så står det dig fritt att välja att inte komma". Då kan man ju fråga sig varför man bjöd människan till att börja med.
Visst, det finns folk som är obekväma i alla sociala sammanhang och dem kan man bjuda fast man vet att de kommer säga nej. Jag menar inte sånt. Jag menar när man hittar på konstiga saker som folk inte säkert är beredda på och känner sig manade att hantera. Som att alla gäster måste köpa fula kläder som de egentligen inte vill ha.
Utan att veta hur planerna för just ert bröllop ser ut, så måste jag nog hålla med den kloka tattar-Emma - vitt är inte det mest praktiska för gästerna. Det kan säkert vara effektfullt, men folk kommer att jaga ihjäl sig efter vita kläder - det är ju faktiskt inte så vanligt med t ex vita snygga byxor för män. När såg du dina föräldrar i helvitt senast? Dessutom säger ju konventionen (om man vill bry sig) att bruden ska vara ensam om att bära vitt. Om inte era gäster är lika fritänkande som er, så kommer nog i alla fall några tjejer att känna sig obekväma i vit klänning på bröllop. Om man vill gå ifrån de gängse klädkoderna, varför inte skriva "ljus klädsel" eller "sommarklädsel" om man vill att folk ska komma i lite mer avslappnad klädsel och avstå från den svarta kostymen.
Lycka till hur ni än gör!
Nej, man gör inte alls "som man vill" på sin bröllopsdag, inte om man bjuder in andra för att fira vigseln. Det är andra människor vi pratar om, inte dockor som man ska leka utklädning med. Jo, jag skulle nog tycka att det var roligt om det rörde sig om ett temabröllop på temat "50-tal" eller "cowboy och indian". Det är trots allt ganska fritt formulerade. Men att gå in och detaljstyra vad folk ska ha på sig - om man ska ha en speciell färg på sig, eller om man ska jaga rätt på en blomma (!) för att tillfredsställa någons bild av sitt drömbröllop där jag inte är gäst utan ett dekorativt inslag.
Jag tycker att det är en helt annan sak än att ha maskeradfester., då är det ju maskerad för maskeradens skull.
Jag upprepar att man har fester för gästernas skull, inte sin egen.
Jag håller med tattar-Emma och konichiwa girl. Jag tycker absolut att brudparet skall stå och lysa i centrum på sin bröllopsdag. Men det betyder inte att brudparet kan göra vad som helst för att det är deeeeras dag och endast deeeeras önskemål spelar någon som helst roll den dagen. Festen är för att gäster och brudpar skall ha trevligt tillsammans.
Vitamina: jag tycker fortfarande att det skulle vara en jätterolig grej, go for it! Läste bl a om ett bröllop i en gammal Amelia bröllop, där brudparet hade skrivit "dresscode: svart för herrarna och rött för damerna", och det blev tydligen väldigt uppskattat. Dels för att folk fick komma i det de kände sig bekväma i (även om de var "bundna" till ett färgtema) och trots allt känna att de "passade" in. Det var tydligen allt från lilla cocktailklänningen och smoking till doctor Martens och basketkängor, men det är nåt man får räkna med isf...
Det är dessutom inte alla gäster som känner sig bekväma i "mörk kostym" eller "kavaj" heller och inte vill köpa dessa "fula kläder som de egentligen inte vill ha", precis som det finns de som inte gillar att klä sig i vitt.
Och jag hävdar ändock att brudparet väljer att göra som de vill på sin bröllopsdag. Vill de inte ha middag utan istället mingel med snittar, fine, vill de gifta sig på toppen av ett fjäll, fine, vill de ha ett "traditionellt" bröllop med mörk kostym och trerätters, fine, vill de ha en fest utan alkohol, fine. Det är faktiskt för brudparets skull som festen hålls. Och ibland, om de vill, så bjuder brudparet in sina nära och kära för att de vill att de ska fira den dagen tillsammans, men det är ALLTID den som BJUDER IN's privilegium att sätta gränserna för fest/middag/bröllop/dop/begravning/maskerad/whatever...