• lillamillan

Annorlunda bröllopsminne....

Jag vill dela med mig av något som hände på förmiddagen samma dag som vi skulle gifta oss.

Som ni säkert vet och förstår så är man lite stressad och spänd den stora dagen.
    Kl 09:00-10:00 skulle jag vara hos frisören, styla håret och sminkas.
    Sen öpnnade blombutiken där vi skulle hämta buketten och tias blomma kl 10:00 men dom ahde lovat att komma lite tidigare bara för vår skull.

Hos frisören drog det ut på tiden så först kl 10:30 var vi med bilen utanför den galleria där blombutiken var.
    Min blivande gick för att snabkomma kontot och upptäckte att han bara hade 200 kr där
    (mitt kort med den större summan hade han glömt hemma än fast jag bad honom att lägga det i sin plånbok) så jag kände mig lite lagom stressad.

Som tur var hade jag en vän med mig i bilen som skulle bo hos oss hela helgen och hon sa att hon kunde lägga ut så länge så att vi skulle slippa åka hem och hämta kortet på en gång.
    Det var ju lite bårdis att hämta blommorna, fara hem o byta om och sen åka till fotografen.

Min blivande samt min vän skyndade in i gallerian och jag stannade kvar i bilen.
    jag väntade och väntade....tittade mot dörren och undrade varför det tog sån tid.
    Efter 10 nervösa minutrar så kom min vän ut och sa lite försiktigt att det var stängt och att personalen förmodligen hade försovit sig (en matbutik mittemot hade sagt att det hänt förr).

Jag lovar att då blev jag som tokig, likande säkert en bridezilla!!
    "Vad i h-vete säger du??!?!!??"
    Jag hoppade ur bilen, rusade in i gallerian och såg att galleret var nerdraget föramför öppningen till butiken.
    Folk stod och ringde och försökte fåtag på personalen men utan att lyckas.
    Det var säkert 10 pers som stud där och såg oroliga ut, antagligen förstod även som att det här inte var så kul för en blivande brud.

Jag var som tokig när jag kom in där "VAR ÄR MINA BLOMMOR!?!?"
    min vän hade lokaliserat dom och pekde in i butiken där dom stod innaför en glasdörr.

Jag högg tag i gallert och skakade det....
    "Lugna dig" bad min vän.
    Men jag var inte ett dugg lung.
    Sådär fick dom ju bara inte göra!!
    Försova sig när min brudbukett fanns där på insidan.....det var fruktansvärt oproffsigt!

Jag tittade ner mot glvet och uppskattade med ögonen att det var ca 15-20 cm mellan gallret och golvet.
    "Jag SKA ha mina blommor!" sa jag
    la mig kvickt ner på mage och drog mig in i blombutiken, öppnade gladsörren, tog min bukett och påsen med Mathias bloma och drog mit ut igen.

"Akta håret!!" ropade min vän till mig.
    Jag ställde mig upp, borstade av byxorna och sa bara "Nu måte vi åka!"
    Och sen gjorde vi det.

Vi hann hem och byta om innan vi skulle till fotografen.

Nu VET jag att man inte får ta sig in i stängda butiker, men det var en mycket viktig bukett där på insidan som jag var tvungen att ha.
    Och med tanke på hur oproffsigt dom uppfört sig så kommer jag inte att vilja ge dom en enda krona för buketten (hypericumbären var förresten i fel färg...dom dkulle vara bruna inte ljusröda).

Butiken har ännu inte hört av sig varken med en ursäkt eller med kvar om pengar, men jag har kontaktat tidningen för en lite annorlunda bröllopsstory.
    Dom behöver absolut inte nämna butikens namn...men jag vill dela med mig av vad jag var med om.

Jag ändrade i traditionen lite
    jag hade något blått, något nytt, något gammalt och något stulet....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-09 20:54
    Ni här inne som vet hur det är när man ska gifta sig, nerver o så...ni som har förståelse för mitt handlande.
    skriv gärna en kommentar under VK´s artikel

Det är så många som skrivit otrevliga och orelevanta saker så jag blir alldeles lessen.

Jag ÄR ingen tjuv annars jag tycker inte att det är ok att stjäla, jag tror inte att världen snurrar kring min axel osv..

www.vk.se/Article.jsp

• Svar på tråden Annorlunda bröllopsminne....
  • ToU

Tycker att det var en kul historia! ;) Jag hade absolut gjort samma sak! Fattar inte hur upprörda alla kan bli... blir så trött på sånt... *suck*

• jenjacob

kul historia hade ja hamnat i samma situation hade ja oxå gjort så.. när d e en såååå viktig dag får nog hjärnspöken en att göra saker man aldrig skulle kunna göra annars..
    bridzillas i all ära hehe

• Mizty

Jag håller på dig Klart att det inte är ok att bryta sig in och stjäla var som helst! Men här måste man ju kunna se till just denna situation!! Butiken tycker ju att det är ok, det är väl ändå det som räknas??? Jag hade aldrig nöjt mig med en bukett från ica när min bukett står färdig i en butik som personalen inte öppnar i tid!! Tycker dock synd om butiken som fått tag i sådan personal... Klart att alla kan försova sig, men det hade ju hänt flera gånger tidigare!

Nä, jag tycker du gjorde helt rätt!! Huvudsaken är ju att du och butiksägaren är överens, och så är ju fallet

• RufsMaja

Det var en rolig historia, måstee vara såå torra människor som blir upprörd över detta..

Skulle det vara jag skulle jag gjort exakt samma sak utan tvekan OM och OM igen!

Klart jag ska ha min bukett på min Stora dag som jag har beställt!

Helt klart!

• Leah1
    lillamillan skrev 2007-10-14 11:39:21 följande:
    Fru 2009 skrev 2007-10-14 11:32:36 följande:
    Jag har själv tänkt tanken på en annan versionTänk dig det hären vän till dig har astma, hon har glömt sin medicin hos dig o det går inte att fåtag på dig eller din nyckel.Det är så dags på dygnet att hon inte kan hämta ut ny medicin (av ngn anledning...hur som helst..)Hon är hos dig o ser att ett fönster är lite öppet, hon krånglar upp det, tar sig in o hämtar sin medicin o smyger ut genom samma fönster o trycker till det så att det inte ska se ut som att det är öppet.Olaga intrång, men som vän har du kanske överseende?****Eftersom att butiken tog på sig ansvaret o inte alls såg mig som kriminell så var det lite förmildrande.Och jag var nog inte vid mina sinnens fulla bruk, fanns ingen tid att invänta den som skulle öppna, väktarna hade inte numret...15 min till fotografering o jag ville ju verkligen ha min bukett.Jag såg att jag lätt kunde hämta den o då tog jag det alternativet. Om jag struntat i det o köpt en ros i en annan butik till ex så vet jag att jag varit bolmande arg hela dagen för att butiken förstört för mig o då hade ne gratisbukett inte tällt det till rätta.Då hade jag förmodligen gått till VK o bett dom skriva med stora hemska bokstäver om att alla borde bojkotta denna butik som inte sköter sitt jobb....då HADE jag varit ARG....nu är jag glad att jag slapp vara arg på vår stora dag....men om butiken varit öppen så hade allt varit bättr.Hade gärna betalat 550 kr för buketten om dom varit där.
    Men i den berättelsen så har DU ju ingen skyldighet att vara hemma, Du har inte påtagit dig att ta hand om hennes medicin.

När DU beställde din bukett så tog DOM på sig det!
  • Syster Blå

*s* Var det du?! Läste om det i tidningen (VLT i Västerås) i lördags vid frukostbordet, min m2b skrattade och sa att jag nog gjort samma sak! Vilket jag säkert hade....

• lillamillan

mm det var jag...i stundens hetta vet du...

• oss två

Jag tycker att du gjorde rätt, butiken hade gett ett löfte de inte höll, vad gör man...man kan tycka, det var "bara" en bukett, men när man står där på den dagen, då är det inte bara en bukett, det är helt plötsligt en jätte viktig del.
    Och gå och vara arg och vesviken hela dagen, är ju inte heller kul.
    Självklart är det ju aldrig rätt att ta sig in i en stängd butik, men vadå...i detta fallet var det rätt.

• lillamillan

....det finns alltid de som tycker ann
    oss två skrev 2007-10-15 11:22:05 följande:

Jag tycker att du gjorde rätt, butiken hade gett ett löfte de inte höll, vad gör man...man kan tycka, det var "bara" en bukett, men när man står där på den dagen, då är det inte bara en bukett, det är helt plötsligt en jätte viktig del. Och gå och vara arg och vesviken hela dagen, är ju inte heller kul.Självklart är det ju aldrig rätt att ta sig in i en stängd butik, men vadå...i detta fallet var det rätt.
    Det finns verkligen de smo tycker annorlunda.

Att tycka att det ver fel att ta sig in i butiken trots att ingen var där, det är ju en sak.
    laglig var jag ju inte.
    (även om polisen i Umeå sa att dom inte skulle ta en anmälan på allvar o butiken själva inte tyckte att jag gjort fel)

Men att beskylla oss för att mobba ett butiksbiträde o bidra till ökad kriminalitet i samhället, det går jag inte ritkigt med på.
  • Nanna3000

du gjorde helt rätt tycker jag som tog din bukett. Jag skrattade gott när jag läste det.

Att inte ta ansvar för sitt jobb är fruknasvärt, tänk om en kirurg hade försovit sig tiil en operation? Inte samma sak kommer vissa säga men ett jobb är ett jobb oavsett var och med vad man jobbar. Att säga att det bara var en bukett har inte med saken att göra, olika människor bryr sig om olika saker. Något som fru2009 tycker är jätteviktigt som tex hennes blivade vigselring kanske jag fullständigt skiter i och förstör bara för att JAG inte tycker att den är viktig. En doktor som misskter sitt jobb och missar tex ett benbrott så att det läker fel och måste brytas och läggas tillrätta kanske inte tycker att det är så viktigt, för det går ju att ordna, men DU kommer nog att tycka att det är nog så viktigt.

Vilket yrke man har spelar ingen roll, varför ska en busschafför sköta sitt jobb om inte en florist måste? Varför ska en brevbärare sköta sitt jobb om inte en journalist måste sköta sitt? Skulle någon av er sköta ett jobb om ni var de enda som var tvungna att sköta er medas alla andra fick göra som de ville?

Starkt gjort av dig som inte blev ett offer för någon annans anvsrslöshet utan fixade det du behövde.

• jenba

hahahah helt rätt!

kunde inte ha gjort det bättre själv!! hahahahahahahahahahhahahahahahhahahahahahhaha :D

• jenba

en fråga som jag tänkte på...

hade butiken inget butikslarm?

• lillamillan
    Nanna_3000 skrev 2007-10-25 16:33:25 följande:
    du gjorde helt rätt tycker jag som tog din bukett. Jag skrattade gott när jag läste det. Att inte ta ansvar för sitt jobb är fruknasvärt, tänk om en kirurg hade försovit sig tiil en operation? Inte samma sak kommer vissa säga men ett jobb är ett jobb oavsett var och med vad man jobbar. Att säga att det bara var en bukett har inte med saken att göra, olika människor bryr sig om olika saker. Något som fru2009 tycker är jätteviktigt som tex hennes blivade vigselring kanske jag fullständigt skiter i och förstör bara för att JAG inte tycker att den är viktig. En doktor som misskter sitt jobb och missar tex ett benbrott så att det läker fel och måste brytas och läggas tillrätta kanske inte tycker att det är så viktigt, för det går ju att ordna, men DU kommer nog att tycka att det är nog så viktigt. Vilket yrke man har spelar ingen roll, varför ska en busschafför sköta sitt jobb om inte en florist måste? Varför ska en brevbärare sköta sitt jobb om inte en journalist måste sköta sitt? Skulle någon av er sköta ett jobb om ni var de enda som var tvungna att sköta er medas alla andra fick göra som de ville?Starkt gjort av dig som inte blev ett offer för någon annans anvsrslöshet utan fixade det du behövde.
    Ja det måste väl finnas gråzoner?
    jag vet att det inte var helt lagligt det jag gjorde, men jag ville ju inte vara utan min bukett och kunde ju fåtag på den utan att ha sönder ngt eller göra ngn fysiskt illa....
    Det är ju en dag som inte går i repris, inte bara en vanlig födelsedags bukett eller så som gå att fixa i efterskott
  • lillamillan
    jenba skrev 2007-10-25 16:46:47 följande:
    en fråga som jag tänkte på...hade butiken inget butikslarm?
    Jag tänkte detsamma då jag stod där inne....men något larm märkte jag inte av
  • Nanna3000

De kunde ha haft ett tyst larm så att du inte märkte när det larmade. Tur att de inte hade det.

Du hade ganska mycket tur i oturen, iom att du kunde ta dig in i affären, butiken kunde ha varit lika tillbommad och svårforcerad som ett slott hehe.

• lillamillan
    Nanna_3000 skrev 2007-10-25 19:40:15 följande:
    De kunde ha haft ett tyst larm så att du inte märkte när det larmade. Tur att de inte hade det.Du hade ganska mycket tur i oturen, iom att du kunde ta dig in i affären, butiken kunde ha varit lika tillbommad och svårforcerad som ett slott hehe.
    Jag tror inte att ett larm gjort ngn skillnad, det gick ju så fort att ta sig in o ut iaf:)
    Men det var allt tur att det GICK att komma åt buketten.
    Annars hade jag nog varit arg som ett bi resten av dagen och förmodligen fortfarande för att jag inte fått ha min bukett under fotograferingen, det hade allt kostat butiken deras goda rykte (om dom nu hade ngt sånt...det här var ju inte första missen dom gjorde i historien)
  • Fnattis

Vad bra att du fick din blommor till slut. Tycker du gjorde helt rätt.

• Fröken förväntan

Ha ha, roooooligt! Jag hade aldrig vågat. Och sen kan man ju moralisera hitan och ditan men vad fasen man gifter sig ju bara en gång

• Pentan

Heja heja säger jag bara!!
    Tur att du var smal nog att ta dig igenom!!

Svar på tråden Annorlunda bröllopsminne....