• lillamillan

Annorlunda bröllopsminne....

Jag vill dela med mig av något som hände på förmiddagen samma dag som vi skulle gifta oss.

Som ni säkert vet och förstår så är man lite stressad och spänd den stora dagen.
    Kl 09:00-10:00 skulle jag vara hos frisören, styla håret och sminkas.
    Sen öpnnade blombutiken där vi skulle hämta buketten och tias blomma kl 10:00 men dom ahde lovat att komma lite tidigare bara för vår skull.

Hos frisören drog det ut på tiden så först kl 10:30 var vi med bilen utanför den galleria där blombutiken var.
    Min blivande gick för att snabkomma kontot och upptäckte att han bara hade 200 kr där
    (mitt kort med den större summan hade han glömt hemma än fast jag bad honom att lägga det i sin plånbok) så jag kände mig lite lagom stressad.

Som tur var hade jag en vän med mig i bilen som skulle bo hos oss hela helgen och hon sa att hon kunde lägga ut så länge så att vi skulle slippa åka hem och hämta kortet på en gång.
    Det var ju lite bårdis att hämta blommorna, fara hem o byta om och sen åka till fotografen.

Min blivande samt min vän skyndade in i gallerian och jag stannade kvar i bilen.
    jag väntade och väntade....tittade mot dörren och undrade varför det tog sån tid.
    Efter 10 nervösa minutrar så kom min vän ut och sa lite försiktigt att det var stängt och att personalen förmodligen hade försovit sig (en matbutik mittemot hade sagt att det hänt förr).

Jag lovar att då blev jag som tokig, likande säkert en bridezilla!!
    "Vad i h-vete säger du??!?!!??"
    Jag hoppade ur bilen, rusade in i gallerian och såg att galleret var nerdraget föramför öppningen till butiken.
    Folk stod och ringde och försökte fåtag på personalen men utan att lyckas.
    Det var säkert 10 pers som stud där och såg oroliga ut, antagligen förstod även som att det här inte var så kul för en blivande brud.

Jag var som tokig när jag kom in där "VAR ÄR MINA BLOMMOR!?!?"
    min vän hade lokaliserat dom och pekde in i butiken där dom stod innaför en glasdörr.

Jag högg tag i gallert och skakade det....
    "Lugna dig" bad min vän.
    Men jag var inte ett dugg lung.
    Sådär fick dom ju bara inte göra!!
    Försova sig när min brudbukett fanns där på insidan.....det var fruktansvärt oproffsigt!

Jag tittade ner mot glvet och uppskattade med ögonen att det var ca 15-20 cm mellan gallret och golvet.
    "Jag SKA ha mina blommor!" sa jag
    la mig kvickt ner på mage och drog mig in i blombutiken, öppnade gladsörren, tog min bukett och påsen med Mathias bloma och drog mit ut igen.

"Akta håret!!" ropade min vän till mig.
    Jag ställde mig upp, borstade av byxorna och sa bara "Nu måte vi åka!"
    Och sen gjorde vi det.

Vi hann hem och byta om innan vi skulle till fotografen.

Nu VET jag att man inte får ta sig in i stängda butiker, men det var en mycket viktig bukett där på insidan som jag var tvungen att ha.
    Och med tanke på hur oproffsigt dom uppfört sig så kommer jag inte att vilja ge dom en enda krona för buketten (hypericumbären var förresten i fel färg...dom dkulle vara bruna inte ljusröda).

Butiken har ännu inte hört av sig varken med en ursäkt eller med kvar om pengar, men jag har kontaktat tidningen för en lite annorlunda bröllopsstory.
    Dom behöver absolut inte nämna butikens namn...men jag vill dela med mig av vad jag var med om.

Jag ändrade i traditionen lite
    jag hade något blått, något nytt, något gammalt och något stulet....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-09 20:54
    Ni här inne som vet hur det är när man ska gifta sig, nerver o så...ni som har förståelse för mitt handlande.
    skriv gärna en kommentar under VK´s artikel

Det är så många som skrivit otrevliga och orelevanta saker så jag blir alldeles lessen.

Jag ÄR ingen tjuv annars jag tycker inte att det är ok att stjäla, jag tror inte att världen snurrar kring min axel osv..

www.vk.se/Article.jsp

• Svar på tråden Annorlunda bröllopsminne....
  • lillamillan

du såg inte min retasamma smiley efterråt?

ta inte dig själv på förstort allvar :)

• Adamia

Men... vänta nu... jag trodde att vi hade kommit överens om att det enda som var typiskt svenskt i det här var att säga att butiksbiträdet inte hade gjort något fel och det var synd om henne som inte fick försova sig ifred?

Vad är det som är "go Sverige" i din version? Att man tar saker i egna händer? Allvarligt, om det hade varit krossade fönster och nertrampade blommor och så vidare hade det väl inte varit speciellt roligt, men i det här fallet har väl ingen kommit i kläm - buketten blev gratis som kompensation, så det är inte stöld det är frågan om.

Herregud, nu tycker jag att det är typiskt svenskt att det ska rackas ned på bruden när det bara var en rolig anekdot. Kom igen! Se humorn i det hela och ta det inte så allvarligt!

• Fru 2009

hmm... missade nog den...

Men å andra sidan bör nog inte du heller ta allt för lätt på det som hänt, tänk på att du som vuxen ska vara förebild för yngre.

Du säger att det inte var inbrott eftersom du inte gjorde någon skada och bara tog det som var ditt.
    Innebär det då att jag kan gå hem till någon (som jag lånat ut något till) och ta mig in i dess hem (när denne inte är hemma) och ta tillbaka det jag lånat ut och sedan säga att det är helt ok eftersom jag ändå inte gjorde någon skada?

Och buketten är inte det viktigaste på ett bröllop. Skulle jag hamna i en liknande situation skulle jag ringt affärsinnehavaren, och i värsta fall gå utan bukett. Helt klart inte göra olaga intrång i alla fall... (vilket det blir om du inte vill klassa det som inbrott)

• Fru 2009

Adamia - det jag menar är att det inte är konstigt att Sverige är på väg dit det är på väg med tanke på att det är helt ok att göra såhär tydligen...

Vi vuxna har tydligen glömt att vi ska vara förebilder..

Inte konstigt att så många unga hamnar snett idag med tanke på alla dubbla budskap vi basunerar ut..

• lillamillan

Fru 2009 skrev 2007-10-14 11:32:36 följande:

hmm... missade nog den... Men å andra sidan bör nog inte du heller ta allt för lätt på det som hänt, tänk på att du som vuxen ska vara förebild för yngre.Du säger att det inte var inbrott eftersom du inte gjorde någon skada och bara tog det som var ditt.Innebär det då att jag kan gå hem till någon (som jag lånat ut något till) och ta mig in i dess hem (när denne inte är hemma) och ta tillbaka det jag lånat ut och sedan säga att det är helt ok eftersom jag ändå inte gjorde någon skada?Och buketten är inte det viktigaste på ett bröllop. Skulle jag hamna i en liknande situation skulle jag ringt affärsinnehavaren, och i värsta fall gå utan bukett. Helt klart inte göra olaga intrång i alla fall... (vilket det blir om du inte vill klassa det som inbrott)
    Jag har själv tänkt tanken på en annan version

Tänk dig det här

en vän till dig har astma, hon har glömt sin medicin hos dig o det går inte att fåtag på dig eller din nyckel.
    Det är så dags på dygnet att hon inte kan hämta ut ny medicin (av ngn anledning...hur som helst..)
    Hon är hos dig o ser att ett fönster är lite öppet, hon krånglar upp det, tar sig in o hämtar sin medicin o smyger ut genom samma fönster o trycker till det så att det inte ska se ut som att det är öppet.

Olaga intrång, men som vän har du kanske överseende?
    Eftersom att butiken tog på sig ansvaret o inte alls såg mig som kriminell så var det lite förmildrande.
    Och jag var nog inte vid mina sinnens fulla bruk, fanns ingen tid att invänta den som skulle öppna, väktarna hade inte numret...15 min till fotografering o jag ville ju verkligen ha min bukett.

Jag såg att jag lätt kunde hämta den o då tog jag det alternativet. Om jag struntat i det o köpt en ros i en annan butik till ex så vet jag att jag varit bolmande arg hela dagen för att butiken förstört för mig o då hade ne gratisbukett inte tällt det till rätta.
    Då hade jag förmodligen gått till VK o bett dom skriva med stora hemska bokstäver om att alla borde bojkotta denna butik som inte sköter sitt jobb....då HADE jag varit ARG.

...nu är jag glad att jag slapp vara arg på vår stora dag....
    men om butiken varit öppen så hade allt varit bättr.
    Hade gärna betalat 550 kr för buketten om dom varit där.
  • lillamillan

Det ÄR lätt att vara efterklok...men hur jag än funderar var jag inte om jag gjort annorlunda om jag fick göra om det.

Det jag kunnat gjort annorlunda om jag haft kontanter på mig (vilket jag inte hade) hade väl varit att snabbt krafsa ner en förklaring o lämna pengar intill kassan.
    Men nu hade jag ju inte ens kontanter på mig.

Annars känner jag att jag kunnat göra så, lämna pengar o ta min bukett trots att personal ännu inte fanns på plats....
    för jag kunde ju fåtag på buketten och jag ville ju ha med mig den därifrån

• Fru 2009

men du..det där är ju inte ens jämförbart, tänkte du aldrig på det?

Det är ju knappast så att du kunde ha dött om du inte fått din bukett...

• lillamillan

Det var inte så jag menade...
    Inte att det var livshotande

Men det var viktigt.
    Inget som kunde vänta till nästa dag för då skulle det ju vara försent.

• Fru 2009

lika bra jag inte säger något mer nu...

Tycker dock fortfarande du gick för långt med tanke på att det bara var buketten...

Svar på tråden Annorlunda bröllopsminne....