• Ninaah

    Någon som vet hur man går ner i vikt?

    Jag har hört många bantningsmetoder, men jag har aldrig riktigt vågat gett mig in på att äta dietpulver, osv. Nu är det nämligen så att jag ska träffa en killkompis som är kär vän till mig, då vill jag vara jättefin i hans ögon så jag vill ha tips om bantning, sund eller extrem. Samt vad jag kan ha för träning för att bli smalare, slankare och må bra. :)

  • Svar på tråden Någon som vet hur man går ner i vikt?
  • Snowgirl84

    Om du vill ha snabba resultat rekommenderar jag dig att prova Cambridge.

  • vioola

    Konditionsträning, tex spinning några dagar i veckan. Om du vill träna på gym vill säga..

  • september22

    Det som funkar bäst för mig är löpträning. Brukar också automatiskt bli så att när jag tränar mycket blir jag inte heller sugen på onyttigheter. Jag tyckar att det är mycket svårare att bara banta och tänka på vad man äter hela tiden.

    Så mitt råd är att du försöker springa 30 min varannan dag, eller i alla fall tre gånger i veckan. I början varvar du löpningen med gång men efter några veckor kommer du att kunna springa hela tiden.
    Lycka till!

  • Lisa1

    Att minska i vikt handlar ju som bekant om att "energiutgifterna skall vara större än energiintäkterna". Rent krasst handlar det om att få i sig betydligt mindre energi än tidigare. Det är ju just detta sk "tidigare" som i ett elelr flera avseenden gjort att man lagt på sig överskottskilon.

    Generellt kan man säga att det är MYCKET lättare att gå ner i vikt genom att ändra sin kost än att "träna bort" övervikten. För att göra det krävs vääääääldigt mkt träning. Samtidigt så ökar ju träningen både den kortsiktiga och långsiktiga förbränningen (alltså det du gör av med i samband med träningstillfället samt den lilla ökning du får på lång sikt i och med ökad muskeltillväxt). Det är dock inte några grandiosa jättemängder man gör av med genom träning, om man nu inte kör väldigt tufft och intensivt. Enklast är alltså att lägga om kosten.

    Det låter som att du är relativt "grön" inom viktminskning, en bra utgångspunkt kan därför vara att öka grönsaksintaget (och nu pratar vi inte sallad och gurka, utan grövre och matigare grönsaker såsom blomkål, broccoli, spenat, morötter) på bekostnad av det "du brukar äta", dvs det som din kost består av idag. Alltså...när du lägger upp mat på tallriken, ta bara en liten del av den kolhydratsportion du tidigare tagit (pasta, potatis ris). Maximalt som en knuten näve. Eventuellt kan du utesluta denna helt vid någon måltid om du istället äter samma portion baljväxter (ärtor, linser, bönor). Eller kanske utesluta helt om du inte är så jättehungrig. Sedan tar du en portion protein (kyckling, kött, fisk, ägg). Så länge det inte badar i gräddiga såser eller är friterat/stekt i jättemycket stekfett så brode det vara ok att använda de recept du anväder idag. Ev kan du försöka köra på lite mer "rena" tillagningsmetoder, som stekning med lite stekfett, grillning i ugn, wookning etc. Sedan kommer den stora portionen - grönsakerna! Dessa innehåller förhållandevis väldigt lite energi i jämförelse med den mättnad de ger. Väldigt smart viktminskningsmat m.a.o, eftersom det är "mkt mättnad för väldigt få kalorier". Det är dessa som, tillsammans med proteinportionen, skall utgöra basen för din mättnad.

    Ät bara tills du är nöjd, aldrig proppmätt. Hellre att du äter en frukt, lite grönsaker, lite lätt naturell yoghurt, en bit rågbröd med skinka, ett kokt ägg...etc till mellanmål ca 2 h efteråt om du skulle bli hungrig snabbt inpå. För tro mig - äter du mindre portioner kommer du såklart att bli hungrig snabbare/oftare. Men detta är helt i sin ordning. Äter du mindre men oftare kommer din förbränning att bli högre och jämnare och du kommer hela tiden att vara "nöjd" utan att känna en känsla av att vara varken proppmätt eller att behöva gå hungrig när magen egentligen skriker efter mat. Grunden skall helt enkelt vara att "ge kroppen det den behöver (grönsaker, protein och lite långsamma kolhydrater) när den behöver det". Viktigt - glöm inte bort att du måste äta lite fett också för att må bra. Men oftast får man i sig nödvändiga fetter ändå, så man behöver i de flesta fallen inte lägga till extra (t.ex. äta en massa nötter) om man t.ex. använder lite stekfett i maten. Man får t.ex. i sig lite via kött/fisk/kyckling och övriga livsmedel. Lite fett behöver man alltså äta för att kroppen skall vara benägen att göra av med fett också.

  • Lisa1

    Du behöver inte vara suuuperstrikt i din matordning för att gå ner i vikt. Allt handlar ju om portionerna och mängderna energi. Men generellt brukar det vara enklare att gå ner i vikt om huvuddelen av den mat man äter inte är så jätteenergiirk (exempel på energirik mat: väldigt feta livsmedel, nötter, godis, bakverk etc. exempel på relativt energifattig mat: magra proteinprodukter, de flesta grönsaker, bröd med hela korn, potatis, naturell lättyoghurt, mager fisk, äggvita etc...). Detta eftersom du då blir "mätt på lite kalorier". Samtidigt måste du du och då få äta en liten (observera, bara en liten!) chokladbit, en liten portion glass, en liten bulle elelr vad det nu är som du tycker är ltie "guldkant" på mattillvaron. Samtidigt är det viktigt att dessa tillfällen hålls nere till någon enstaka gång i veckan. Av denna anledning är det många som tycker att det är lättare att utesluta helt, för annars är det så att "lite gör en sugen på mer". Samtidigt finns det de (däribland jag) som tycker att det oftast räcker med att bra få en liten smakbit på det goda, sedan är man nöjd. Men som sagt, du skall inte behöva leva på enbart grönsaker och vatten ;). Du behöver mer än så för att kunna fungera ordentligt, SÄRSKILT(!) om du nu skall träna mer än "mjukisträning" (prommenader etc). Men portionerna kan likväl hållas nere, sluta äta precis när du är "nöjd, men inte mätt". Och blir du hungrig senare löser det sig med en frukt elelr två, några få nötter, eller kanske ltie naturell yoghurt.

    Lite träning är alltid bra att få in, speciellt för att få en extra puff i rätt riktning. Får dig att må så himla mycket bättre också. Själv känner jag mig nästan "hög" av att träna, men det är en högst individuell upplevelse. Helt klart kommer du iaf att bli på bättre humör, få rosigare och friskare hy och få lite fastare kropp av att träna, så vill du vara fin för din speciella vän är det absolut(!!!) att rekommendera!! Och blir du hungrig efter träningen så ät ett ltiet mellanmål då. Och är det någon gång du skall äta några snabba kolhydrater så är det efter ett rejält träningspass (men då måste det vara ltie längre och av den lite mer flåsiga sorten). Inte några jätteportioner men en vid brödbulle med lite skinka på är helt ok här om du är hungrig.

  • lucky girl

    Nar jag vill ga ner i vikt sa ater jag 400 kcal om dagen och nar jag gor det sa gar jag ner ca 2 kilo per vecka plus att jag springer eller gor lite aerobics hemma... Du kommer att vara jatte hungrig i 3 dagar men 4e dagen sa forsvinner hungern och glomt for guds skull inte att dricka massor av vatten. Du vill inte svimma av vatten brist... Lycka till!!!

  • jocelyn

    400 kalorier? Komigen. TS killkompis kommer inte bli impad av någon hetsbantning, möjligen av hennes PERSONLIGHET.

  • Huldahulda

    Hej! Vi tycker att vi har blivit lite väl fyllda runt magen så, här hemma ska vi testa en egen variant: ingen godis, glass, fikabröd o dyl. EN portion mat ( vi äter annars gärna två portioner..bara för att det är gott!) Sen ska jag återuppta mina morgonpromenader... före frukost/jobbet.
    Jag gillar alltså godis, men vi har sagt att det är ok om det blir något litet på helgen. Nötter är ju ok. Om vi fortf. är hungriga efter en portion, ska vi äta mer grönsaker.. frukt. Trots att jag är morgontrött är det skönt med en morgonpromenad... faktiskt. Vi ska börja imorgon, så får vi se.

  • Lena+Mattias=sant

    För mig funkar mer vardagsmotion (cykla till jobbet) och mindre godis och mer grönsaker bäst.

  • viktualia

    lucky girl - jag hoppas för din egen hälsas skull att dina försök med att bara äta 400 kcal per dag är mycket FÅ!

    För att nå målvikten är det mycket bättre att satsa långsiktigt, att ändra kosten ordentligt och att äta rätt. Själv har jag lärt mig detta via Aftonbladets Viktklubb, andra kan lära sig det på andra sätt.

    Men att äta så lite som du gör, gör mer skada än nytta på lång sikt för kroppen!

  • Lisa1

    lucky girl,
    Alltså, en kvinna brukar ligga på ca 1200-1500 i sk. basalmetabolism (ca 1300 för medelaktiv kvinna på 60 kg). Det betyder att det är denna mängd energi som kroppen behöver för att hjärta, lungor och övriga organ skall kunna fungera ordentligt. Kör man sk. VLCD-dieter, som i sig är rätt extrema, ligger man ju på 500-800 kcal per dag. Och der är alltså extremt lite!!! 400 är därför "out of the question" för mig och för alla andra som inte vill köra biafframetoden á la anorexi. DETTA ÄR EXTREMT OHÄLSOSAMT!!! Kroppen behöver en viss mängd energi för att kunna fungera normalt (även om man inte skulle röra på sig ett smack), för att organen inte skall sacka ihop och för att kunna tänka normalt och helt enkelt överleva. Och ang. den som tror att "fasta är bra för kroppen", så läs detta och kom på andra tankar ;)
    www.primavi.se/news/printNews.cfm
    Viktminskning vid några kg för mycket = positivt. Fasta och svältmetoder = extremt ohälsosamt.

    Huldahulda,
    Jag tycker att er egna "metod" låter helt ypperlig och väldigt sund. Oftast är det ju de där extra portionerna som gör att ev. kilon smyger på sig. Tummen upp för sunda levnadsvanor ;).

  • Lisa1

    Kan tillägga att sk. VLCD-dieter alltså står för "very low calorie diet" och oftast innebär att all kost byts ut mot måltidsersättning i form av Nutrilett, Cabridge, Naturdiet, Herbalife etc.

  • Lady Aloe

    Viktigaste för er som vill gå ner i vikt

    De flesta som vill börja banta satsar på maten och på träning, men det som är allra viktigaste är att få tarmen tömd och rensad, dvs ha en stor städning i tarmsystemet, rekommenderat att använda är aloe vera från Forever living.
    Man kan dricka en hel dunke, dvs 1 L på en hel dag, men bör då vara beredd på att stanna hemma den dagen och dricka massor massor med vatten, för denna kur kör en ordentlig stor städning i tarmsystemet.
    Men kanske inte den roligaste vägen, man kan börja sakta och låta kroppen sakta och säkert få hänga med i själva städningen. När du dricker aloe vera drycken, 2 huttar om dagen och helst en halv timmer före eller efter du ätit i ca 3mån har du rengjort hela tarmsystemet och tillfört en massa nyttiga saker till kroppen, där det efter 3 mån börjar ta fart på annat i kroppen också, håret,huden, tänder... ja allt......
    och framför allt ÄR det kolhydraterna du intar som är viktiga för din form på kroppen. Socker är rena rama giftet..... och de snabba kolhydraterna skall lämnas bort och satsa mera på de långsamma kolhydraterna, som håller dig mättare längre och suget efter något..... betyder på att själva suget är kroppen som säger till att det saknas något , någon kosttillskott som behövs föras till kroppen, men vi tänker inte på det, utan kanske tar oss en bulle,godis eller nåt annat. Kroppen har nu lurat dig för att äta fel saker och efter ett tag så finns suget där igen.Drick mycket vatten, ät normalt ca 4-5 ggr dagligen i form av frukost, lunch, frukt på efter middan, middan och frukt till kvällen och vatten vatten....

    Proteiner är INTE vad kroppen riktigt behöver, de håller en tillfälligt mätt, och med en känsla av mättnad, men suget efter mera kommer.....
    Kolhydrater, de långsamma är bäst....

    try it

  • Draken81

    Lady Aloe>>

    Jag antar att du säljer den här Aloe-drycken själv med tanke på ditt reklaminlägg. Det finns absolut ingen forskning som visar att man skulle gå ner i vikt bättre av att rensa tarmarna istället för att dra ner på energiintaget och öka energiåtgången. Det finns inte ens något som tyder på att fasta och andra utrensningar är bra för något över huvud taget.

    Och vad menar du med att kroppen inte behöver proteiner? Protein är en livsviktig byggsten i kroppen, du dör utan protein!

  • Lisa1

    Ja, själva musklerna i kroppen är ju faktiskt uppbyggda av protein. Hur skulle det vara om man inte åt protein?? Vandrande benrangel med en kropp bestående av skelett, fett och dåligt fungerande organ...hm, låter inte så toppen i mina öron. En balans är det viktiga, proteiner, långsamma kolhydrater och lite nyttiga fetter. Detta är det bästa även ur viktminskningssynpunkt (men vid viktminskning måste ju energiintaget ner som bekant...). Och en stor del av kosten bestående av grova grönsaker (dvs inte sallad och gurka etc. som bara består av vatten, utan snarare blomkål, broccoli, spenat, haricovert, morötter...ja, hela det kit:et ;)).

    Och ang. partisk smygproduktreklam för aloe vera-produkter, herbalife odyl på BT - tummen ner! Information, fine, men inte hallelujastämning över enskilda varumärken med hintar om att man säljer preparatet.

Svar på tråden Någon som vet hur man går ner i vikt?