• Miss Blue

Smycka=dålig kvalité???

Vad har ni för erfarenheter?
    Läste nåt inlägg här om någon som varit missnöjd med kvalitéten mm, hittar det inte nu..
    Vi har förlovningsringar därifrån och är nöjda med dem (mindre nöjda med några i personalen i butiken..men men).
    Stämmer det att det är sämre kvalitét????
    Hade nämligen tänkt köpa en likadan ring som jag har fast med ca 5-7 diamanter...

• Svar på tråden Smycka=dålig kvalité???
  • 071023 2

2007-08-14 14:44 Pumpkin - 5 juli 2008

Tack!

• Bruden blå

stenkvalitet hos olika märken.
    Schalins 0,01 till 0,03ct w.si
    Schalins 0,04ct och uppåt w.vs
    Tcol / fu tw.vs
    Guldbolaget tw.vs

• 071023 2

TS - nu snor jag din tråd en liten stund..

Bruden Blå - tack för info.

Jag har märkt att när man går till vissa guldaffärer så är dom väldigt ovilliga på att ge prisuppgifter för en ring från sortimentet men med bättre stenar, vet någon vad det beror på? eller har ni själva stött på det? Borde dom inte kunna ge nån sorts prisestimation än att bara säga, nej, det kan vi säga, det måste vi kolla upp osv....

• Bruden blå

ramlösa

jag är tämligen säker på att det handlar om okunnskap. Om man kollar dom vanliga affärerna, dvs albrekts, guldfynd, smycka, hallbergs så är deras okunnskap bland personalen enormt stor. Har frågat mig runt och stått på mig, då har det verkligen visat sig hur okunniga dom är, man frågar en tjej (det är oftast en tjej), hon vill inte svara, man står på sig och frågar igen, då efter några om och men så ropar hon på en äldre kollega som hummar lite och säger tillslut... men du, kolla i den gröna pärmen, eller hmm det kanske va den svarta, den står där inne någonstans, o så pekar dom bakåt förådet.
    Tjej nummer 1 går slött och disträ in och suckar lite, kommer ut med ett gäng pärmar och börjar bläddra förvirrat på måfå. När dom blädrat ett par minuter och är redo att säga, nä det finns inte och man pekat lite i pärmen och bett dom kolla både längre bak och längre fram så brukar tillslut ett blad med massa nummer dyka upp från schalins eller en annan stor tillverkare.där brukar tydligt på rader stå ringarna angivna i nummerordning efter produktnummer, och till höger brevid i spalter brukar finnas angivet.
    -pris för ringen i rödguld upp till storlek 18
    -pris för ringen i rödguld över storlek 18
    -pris för ringen i vitguld upp till storlek 18
    -pris för ringen i vitguld över storlek 18
    -tilläggspriser för kvalitet tw.vs

tro mig det är en låååång väg för att få dom att plocka fram den där pärmen med uppgifterna, men står man på sig så brukar det visa sig att någon äldre kollega på jobbet vet om pärmen och sett den någon gång för typ 10 år sedan när det senast kom in en så "besvärlig" kund som undrade.

• 071023 2

bruden blå

tack då är det inte jag som ställer felaktiga frågor. Kan inget annat än hålla med dig. Men nu har jag hittat en ring hos en guldsmed där jag verkligen får det jag har sökt efter men det har varit många affärer som man har varit inne hos och rent ut sagt slösat dyrbar tid.

• Strulan

ramlösa

Tror att det oftast beror på att personalen i butikerna inte har någon utbildning och därför inte har en aning eller kan om kvallitet och priser.
    Specielt kedjorna kan personalen oftast inte mer än kunderna, dom säljer en färdig produkt och kan vad som står på prislappen.

Sedan räknar man alltid diamanter efter caratpriser dvs 1ct. Det är ju inte alltid att personalen kan räkna om vikt och dela på caratpriset i huvudet på en gång om dom inte redan har priser i förväg.

• Miss Blue

Tack för alla svar!
    Ett tag trodde jag ingen skulle svara...
    Jättebra att veta om vitguldet mm. Vi har iof tänk oss en rödguldsring så jag behöver inte oroa mig?!?
    Men jag håller med de är fruktansvärt okunniga unga tjejer som står i de kända kedjebutikerna - synd för man tröttnar och går vidare till slut. Problemet vi hade var att när vi var på Smycka (E-tuna) var det först butikschefen vi pratade med när vi valde förlovningsringar, han var jättebra och frågade vad vi jobbade med så ringarna skulle funka mm. Kändes jättepositivt. Men sen blev det problem när vi skulle hämta ringarna, min var nämligen för stor. Då påstod de att det var rätt storlek och det blev en massa tjafs, vi skulle betala någon mellanskillnad osv osv. Vi var rejält förbannade, men sen i slutänden var det tjej nr 3 när vi väl hämtade ut ringen (igen) och hon visste kanske inte vad hon gjorde för vi behövde inte betala ngt mer (som vi inte tänkt iaf), så det slutade väl - efter mååånga lååånga vändor (så man började fundera på om vi verkligen skulle förlova oss eller om ngn ville säga oss nåt!!!????
    Har iof lite tid på mig att välja ring - bröllop i aug-08!

• 071023 2

2007-08-14 18:18 Strulan

jag kan köpa att dom inte vet caratpriset men å andra sidan så måste dom ha koll på var dom har informationen i sin butik. Det kan knappast vara en gång per år dom får förfrågningar om stenkvalite och pris.

• Strulan

ramlösa

Dom kanske inte räknar med att kunderna vill ha något annat än dom har i butiken eller att kunderna vet mera än personalen

• TigerLinn

vi köpte inte våran förlovnings ringar på smycka... men jag beställde min egen designade vigselring från msycka fick toppen service... jätte trevlig ohc kunnig personal fick prata och diskutera med guldsmedej själv de uppåskattade både jag coh meb.

• 071023 2

2007-08-14 22:04 Strulan

Kan vara så men står man i en affär och inte vet var man har informationen någonstans så tycker jag det är liiite oproffsigt. Å är det egentligen inte så att säljaren skall ha störst koll av alla? Det gäller ju inte bara smyckesbranschen utan även andra affärer. Vem köper den nyaste flashigaste plattv man kan hitta av en säljare som inte kan nåt om produkten?

Inte jag i varje fall.

Svar på tråden Smycka=dålig kvalité???