• Miss Blue

Smycka=dålig kvalité???

Vad har ni för erfarenheter?
    Läste nåt inlägg här om någon som varit missnöjd med kvalitéten mm, hittar det inte nu..
    Vi har förlovningsringar därifrån och är nöjda med dem (mindre nöjda med några i personalen i butiken..men men).
    Stämmer det att det är sämre kvalitét????
    Hade nämligen tänkt köpa en likadan ring som jag har fast med ca 5-7 diamanter...

• Svar på tråden Smycka=dålig kvalité???
  • Strulan

Duchess

Alla vitguldsringar måste rhodieras om man vill behålla den platinavita ytan.
    Vitguld är vit/grå eller lite gulaktigt vid lägre palladiumhalt.

juvelsalongen.se/material.php

Vad jag har förstått så är Smycka en franchise kedja dvs butikerna är privatägda och inte "centralägda" på samma sätt som Guldfynd mm

• varanus_x

Jag har varit inne på Smycka i Eskilstuna flera gånger och frågat om ringar, och tyckte att personalen var jättetrevlig och tillmötesgående.

• Duchess

Strulan:
    Jag har hört sägas från flera personer att om man har över 16% palladium i vitguldet så tappar det inte färgen. Menar du att även vitguldsringar med 16% palladium (eller mer) måste rhodieras om?

• Strulan

Duchess
    Det jag menar är att viguld är gråvit i färgen och inte platinavit.
    Om ett vitguldssmycke är platina vitt är det rhodierat.
    Men man behöver inte rhodiera vitguld alls om man gillar den gråvita färgen.

Men vitguldet har aldrig samma vita färg som platina eller palladium naturligt.

• Duchess

Strulan:
    Ah, då förstår jag hur du menade :)

Själv har jag palladiumringar. Vi hade först tänkt ha vitguld, men efter att ha läst på om problem med metallfärg och rhodiering så tänkte vi om. Vi är jättenöjda med palladiumringarna!

• gosigavevve

vi har köpt både vigslringen och förlovningsringarna där ifrån och dom har vatt hur trevliga som helst mot oss.. men min syster har en mindre bra erfarenhet av dom... det beror på vilken affär man e inne i..

• 071023 2

är det någon som vet vilken stenkvalité Smycka har?

• Pumpkin

Smycka säljer ju välkända märken som t ex Schalins, och det är ju knappast sämre kvalité på en Schalinsring där än en på en annan kedja

• 071023 2

allt är ju relativt, Schalins kanske inte är kvalité för alla.

Jag ställer frågan igen, är det någon som vet vilken stenkvalite Schalins har på sina ringar?

• Pumpkin

ramlösa: Det var ju bara ett exempel för att illustrera att Smycka knappast har sämre ringar än någon annan kedja

Jag har en Schalinsring med 9 små diamanter (sammanlagt 0,18ct) W.si. Tror standarden på större diamanter är W.vs...

Svar på tråden Smycka=dålig kvalité???