• Miss Blue

Smycka=dålig kvalité???

Vad har ni för erfarenheter?
    Läste nåt inlägg här om någon som varit missnöjd med kvalitéten mm, hittar det inte nu..
    Vi har förlovningsringar därifrån och är nöjda med dem (mindre nöjda med några i personalen i butiken..men men).
    Stämmer det att det är sämre kvalitét????
    Hade nämligen tänkt köpa en likadan ring som jag har fast med ca 5-7 diamanter...

• Svar på tråden Smycka=dålig kvalité???
  • Pokiyoo

Efter att vi köpt min förlovningsring på Smycka kan jag säga aldrig mer! Så fruktansvärt otrevliga...kan tillägga att vi har nu köpt min vigselring hos någon mkt trevligare!!

• brud  nästa år

men det kan ju inte gälla alla smycka butiker när man säger att personalen är otrevlig det är ju som att säga att det inte går och handla på ikea för att personalen är otrevlig fast det kanske bara rör sig om en personal i en butik i sverige
    tråkigt att ni är missnöjda, ringarna ska man ju ha kvar hela livet ( förhoppningsvis)

• FruÖlandstok

hm.. jag har sett liknade inlägg på BT tidigare där det allt som oftast påpekas att det inte alls är dålig kvalité på deras saker..

var själv på smycka å kollade lite på ringar som verkade riktigt bra men då personalen jag råkade ut för var tokigt otrevlig så skippade jag det.. vi kanske varit i samma butik ;)

• 071023 2

TS

Nu har inte jag köpt min förlovningsring där och vigselringen kommer inte heller att köpas från Smycka. Dom gånger jag har varit inne på Smycka (olika affärer i Stockholmsområdet) så har det stått nån yngre tjej där med NOLL koll på vad hon säljer.

Jag tycker det är viktigt att man vet vad man köper, stenkvalite osv. Det är ju trots allt en investering för livet som skall göras.

Tyvärr måste jag säga att det gäller även Guldfynd, Hallberg och Albrekts guld.

Insåg ganska snart att vi inte skulle köpa från någon av dessa kedjor. MEN detta är vår slutsats och det lär finnas många som är nöjda med sina ringar som är köpta på exempelvis Smycka.

• Miss Blue

brud nästa år-
    Du har nog missuppfattat mig rejält..
    Vi är nöjda med våra ringar och jag drar inte alla Smyckaaffärer över en kam för att vi fick dålig service. Det var VÅR erfarenhet av DEN affären, men ringarna har vi aldrig varit missnöjda med.
    Frågan jag ställde var om de har sämre kvalitet på sina ringar då jag läst om det tidigare. Om du läser vad jag skrivit så ser du....
    Tack för övriga svar..
    Verkar som man inte blir klokare..
    Ett inlägg jag läste här på BT för ett tag sen var det några som skulle ändra sina gamla ringar från Smycka och då sa den "nya" guldsmeden att det var dålig kvalitet på guldet eller nåt sånt, så det var därför jag undrade om fler varit med om det.

• blueberrypie

Lindey; jag tror nog att hennes (brud nästa år)inlägg var riktat mot Pokiyoo och inte mot dig...

Kul att ni är nöjda med era ringar. Själv beställde jag från nätet...

• Duchess

Jag tror inte att Smycka har sämre kvalité på sina ringar än andra kedjor, t ex Guldfynd och Albrekts Guld. Snarare tvärtom.

Det som är problemet är vitguld. Oavsett vem du köper en vitguldsring ifrån så finns det en risk att den tappar färgen. Vitguldslegeringar är olika, och för att känna dig hyggligt säker på att ringen ska hålla färgen bör den ha minst 16% palladium i legeringen.

Om jag förstått saken rätt i andra inlägg så har Smycka just ändrat på legeringen i sina vitguldsringar, så att det nu ska (förhoppningsvis) bli mindre problem med att de missfärgas och behöver rhodieras.

Själv förstår jag fortfarande inte varför man väljer vitguld när det finns toppenfina alternativ som silver, titan, palladium och platina... :)

• Pokiyoo

Hehe... jo det var nog mer riktat mot mig

• 2007 Bröllop

Vi har köpt våra ringar där (Solna) och vi är supernöjda med vitguld och allt. Vi har fått mycket bra service! Jag skulle inte vilja jämföra Smycka med Guldfynd och Hallbergs m.m. På Smycka gör de ju smycken efter eget önskemål och har mycket finare märken och kvalitet. Tycker jag!

• Duchess

2007 Bröllop:
    Kul att höra från någon som är nöjd med både Smycka och vitguld! :)

Jag vet inte så mycket om Smyckas vitguld, varken gamla eller nya legeringen. Vilken av dem har du, och vet du något om hur legeringen ändrats? Måste de rhodieras om, eller har ni någon garanti för att de håller färgen? *nyfiken*

Svar på tråden Smycka=dålig kvalité???