• Saralisa

Vad kostar det på Sicilien/Sardinien?

Vi har bestämt oss för att åka till Italien, antingen blir det Sicilien eller också Sardinien. Vad resan kostar går ju lätt att kolla upp men vad kostar maten och drickan? Jag har en känsla av att det är dyrare i Italien än i Grekland där vi varit förut och man vill ju gärna ha tillräckligt med kosing med...

• Svar på tråden Vad kostar det på Sicilien/Sardinien?
  • pickolina

Mrs Cykel - Inte? Vilken tur ni hade..eller så var ni kanske på något annat ställe? Det som jag beskrev var det första som våra svenska guider varnade för när vi satt på bussen till hotellet, direkt efter vi landat.

• pickolina

Mrs Cykel - Vi bodde i Giardini Naxos, sedan tog vi en dagstripp till Taormina..där var det tom ännu dyrare..

• Mrs Cykel

Sorry, pickolina. Jag såg just att du skrivit att ni var i Giardini-Naxos. Där var det MYCKET dyrare än på norra sidan där vi var en av veckorna, i Cefalù. Eftersom det är betydligt mindre turister i Cefalù så har de inte lika höga priser.

Jag skulle inte rekommendera någon att åka till Giardini-Naxos. Enligt mig var det alldeles för turistigt, dåliga restauranger och väldigt trist. Taormina var ju däremot mysigt, men dyrt.

• pickolina

Mrs Cykel - Jag håller med dig helt å hållet, om både Giardini-naxos och Taormina. Kul att höra att det är bättre på norra sidan.. Det ska jag försöka komma ihåg i framtiden. Men som sagt, där vi var det turistigt, dyrt och dålig mat. Tur man hade bra väder och bra sällskap, så att semestern blev "topp" ändå.. :)

• Mrs Cykel

Ja, Cefalù kan jag verkligen rekommendera om man gillar en medeltidsstad med fin sandstrand. Dock finns det inga discon och direkt mycket barer, ifall man är ute efter sånt. Däremot massor av romantiska, små restauranger i gamla fiskarbostäder utmed havet. :) Mmm, jag längtar tillbaks!!

• pickolina

Mrs Cykel - Åh vad mysigt det lät. Det lät mycket mer i min stil.. Det måste jag komma ihåg.. :)

• lenaelena

Taormina och Naxos Giardini var intensiva turistorter redan för 30 år sedan, så det är självklart att "moralen" blir nedsliten, och priserna skjuter i höjden.

Sardinien, tyckte vi, erbjöd mer att "bita i", och närheten till Korsika gjorde inte saken sämre.
    Vi promenerar hellre i Gamla stan i Alghero på Sardinien på kvällen, än på Corso Umberto i Taormina fram och tillbaka.

• c_t

Vilken bra tråd!
    Tack alla för bra tips, vi åker till Sardinien i slutet av augusti!

• pickolina

Ja verkligen bra tråd! Vi tog en sista-minuten och hamnade där vi hamnade så att säga. Vi blev väl lite besvikna, men nu vet man att vi bara hamnade på fel ställe.. Då kan man ju tänka sig att åka tillbaka men att se till att man hamnar "rätt".. :) Så, tack från mig med!

• Filmjölk

Tyckte ni det var så dyrt i Taormina???
    Vi var där i två veckor förra året och vi tyckte det fanns alla alternativ. Vi visste att det inte var nära till havet så det var ingen överaskning för oss. Taormina tyckte vi var helt underbart och vi kommer absolut att åka igen. Men Cefalù låter ockå fint så det kanske det blir nästa gång.

• Lapinette

Taormina är dyrast på Sicilien för det är dit flest utländska turister åker. Sen finns det självfallet alterntativ utanför turisttråken som inte är lika dyra.

Själv rekommendrare jag alltid Cefalù om man ska till Sicilien då det är billigare och mindre turistiskt. Åk hellere dit och gör sen en dagsutflykt till det vackra Taormina. I Ceflaù kommer man närmare det "riktiga" Sicilien.

Sen angående det pickolina skrev så det jag själv har fått höra av mina italienska vänner är att ju längre söder ut desto godare mat men jag tror inte det riktigt vad det du menade ...eller?

• pickolina

Lapinette - Jag har otaliga gånger hört att det är stor skillnad på maten (bla pizzorna) i norra och södra Italien. Jag mindes dock inte vilket som skulle vara vad.. Men eftersom mina föräldrar ofta är i norra Italien och älskar maten där och alla som vi pratat med som varit i södra Italien är väldigt besvikna på maten så drog jag den slutsatsen.. Men som jag skrev så är det inget jag VET för jag har ingen egen erfarenhet av det...

• Mrs Cykel

Jag har endast varit i Italien två gånger, en gång i söder (Sicilien) och så förra sommaren i norra Italien. Spontant säger jag att jag gillade maten bättre "där upp", men min lilla mini-undersökning är ju knappast vetenskaplig! ;)

Däremot har jag en italiensk kompis (som bor i Pisa) och jag har för mig att även hon sagt att norra Italien är ännu mer "kända" för sin mat än södra. Men... även hon kan ju ha fel!

Men visst kan vi väl vara överens om att maten är god vart man än kommer? :)

• fru nicco

okej, mycekt bra tips här!! Ska koma ihåg. Tittade på sicilien då vi skul le gifta oss, men höjdrädd som man är så valde jag bort taoramina:)
    Toscana har ju god mat om inte annat... Har bilat genom italien, från nö ner till siena och florens. Nästa gång blir det bil i södra delen och då på östkusten tror jag. Längtar redan, men det är ganska dyrt. Kostar att åka på vägarna, boende osv. Bara resan dit med bilen... e en annan historia.

• Mrs Cykel

fru nicco: Vilken region har det bästa maten tycker du? Kan du tipsa oss? :)

• fru nicco

vet inte, gillar toscana och allt som ingår där! Maten är också god. Vi bodde i en lite by som hette..tarnavelle nånting, strax utanför siena(som är/ blev min favoritstad!) mycket god pizza och bra prise.
    jag älskar grönsaker och då är det södra delen som gäller -säger man ju:)

• Mrs Cykel

På Sicilien (särskilt Cefalu) var det ju extremt mkt skaldjur. Det är min mans favoritföda, så han njöt verkligen! Jag gillar också skaldjur, men gillar lite variation ibland...

Så är man ett skaldjursfreak så har man ju verkligen hittat rätt! :)

• Åsa-Lisa

Var på Sardinien i somras och det var helt fantastiskt! Vi hyrde ett litet hus på södra sardinien som är det mest orörda området. Undvik Costa Smeralda och Alghero - mycket mer turistigt och dyrare än södra sardinien. Ett tips är stranden Teuredda vid Chia med kritvit sand och turkosblått, kristallklart vatten. Huvudstaden Cagliari är också en upplevelse, byggd på en sluttning ner mot havet, mycket sliten, mycket charmig.

Testa att bo på agriturismo om ni inte gjort det, man bor enkelt på bondgård och äter vad "la mamma" har lagat av gårdens råvaor. En otrolig upplevelse!

Priserna är bra jämfört med Sverige, men lite dyrare än mindre besökta delar av Italien. När ni är där måste ni absolut pröva specialiteterna Fregula (pasta med musslor) och malloreddus alla campidanese(pasta med salsiccia, tomat och saffran).

• c_t

Vad bra, tack för tipsen! Vi åker om mindre än två veckor

• Åsa-Lisa

Che bello! Ni kommer få det underbart!

Svar på tråden Vad kostar det på Sicilien/Sardinien?