• Saralisa

Vad kostar det på Sicilien/Sardinien?

Vi har bestämt oss för att åka till Italien, antingen blir det Sicilien eller också Sardinien. Vad resan kostar går ju lätt att kolla upp men vad kostar maten och drickan? Jag har en känsla av att det är dyrare i Italien än i Grekland där vi varit förut och man vill ju gärna ha tillräckligt med kosing med...

• Svar på tråden Vad kostar det på Sicilien/Sardinien?
  • Mrs Cykel

Vi var nyligen på vår bröllopsresa till Sicilien. Vi var där 2 veckor - en vecka på norra ön (Cefalù) och en vecka på östra ön (Giardini-Naxos). I det sistnämnda var maten ganska dålig och det var dyrt.

Däremot var det helt underbart i Cefalù - inte så mycket turister, fantastiska små restauranger i gränderna och jättefin sandstrand. Rekommenderas verkligen! Vi bokade hotell själva och bodde i svit på Villa Gaia. Ett litet 4-stjärnigt direkt vid stranden.

• Saralisa

Tack alla för alla era tips! Och artikeln i SvD läste jag också tack vare tipset härinne!
    Är det nån som har en ungefärlig uppfattning vad maten kostar på restaurangerna? Senast när vi var i Grekland räknade jag med att en moussaka eller pizza kostade från 4,50 EUR och kötträtterna runt eller strax över 10 EUR.

• Mrs Cykel

Det beror väldigt mkt på vart du åker och på vilken typ av restaurang du äter. :) Dock skulle jag generellt säga att priserna ligger mellan Grekland och Sverige-priser.

• Saralisa

Mrs Cykel: Jo visst är det så! Jag ville bara ha ett hum-pris att gå efter och det var precis vad jag fick av dig!

• pickolina

När vi var på Giardini Naxos/Taormina i början av sommaren så låg priset för pizza/pasta på 6-10eur ungefär.. Oftast runt 7-9eur..

En sak som är bra att lära sig är att säga nej när dom kommer med snacks och dylikt.. Jag vet inte hur många gånger vi fick betala en massa extra för typ snacks vi inte ville ha. Eller ost + sked till pastan, som vi inte ens åt/använde.. En gång när vi skulle ta varsin glass så fick dom oss att en viss typ av bägare och att sätta oss vid ett bord och äta..det slutade i två små glassar för 200:- eller något liknande.. Man lär sig deras knep dock..

Ett par på samma hotell lagade all sin egen mat efter dom fått betala över 600:- för 3 pizzor, dricka och ett par öl.

Så, det gäller att lära sig deras knep och lägga den svenska artigheten hemma.. ;) Speciellt som dom nästan inte pratar någon engelska alls. Då är det ännu viktigare att hålla koll på vad dom gör och säga ifrån, hur jobbigt det än må vara. Jag tror att dom utnyttjar faktumet att många inte tjafsar pga språkproblemet.

• Mrs Cykel

Oj, vi råkade inte alls ut för något av det ovan nämnda.

TS: Gå gärna in på den här Sicilien-tråden för lite mer info. :)

• pickolina

Vi brukade ofta köpa grillad kyckling och ta med och äta på rummet, med något gott bröd eller liknande.. En grillad kyckling gick på ganska exakt 60sek har jag för mig.. Jämför det med här hemma då dom ligger på typ hälften... Som sagt, dyrt... Men är man medveten om det så är det ju lugnt... :)

• Fru Cardenas

jag har varit på sardinien flera gånger. gillar det mycket men det är dyrt. det är dyrare än hemma i Sverige. Man kan äta till hyfsade priser men du får inte en pizza under 7 eur som var okej.Rekommenderar stället med ta med pengar :)

• Mrs Cykel

pickolina: Var var ni någonstans?

Svar på tråden Vad kostar det på Sicilien/Sardinien?