• Saralisa

Vad kostar det på Sicilien/Sardinien?

Vi har bestämt oss för att åka till Italien, antingen blir det Sicilien eller också Sardinien. Vad resan kostar går ju lätt att kolla upp men vad kostar maten och drickan? Jag har en känsla av att det är dyrare i Italien än i Grekland där vi varit förut och man vill ju gärna ha tillräckligt med kosing med...

• Svar på tråden Vad kostar det på Sicilien/Sardinien?
  • lenaelena

Mitt intryck är att det är en aning dyrare i Italien, men det beror ju på VAR man äter, och NÄR man är där.
    Turistfällor finns i alla länder, och maj, juni och september, oktober är billigare än andra sommarmånader.
    "Pizza och pasta" är ju alltid billigt i Italien, pastan serveras dock ofta som förrätt, vilket kan betyda små portioner.
    Lokala viner är alltid billigt, och även öl.

• fru nicco

mmmm.. är dyrare i italien. men som sagt, gott vin och god mat finns till br apris me om man inte går just på turiststråken utan vågar lite mer:)
    Billiga skor fanns det gott om kom jag på nu... längtar tillbaks...

Vi va i kalabrien på bröllopsresa då det av nytt resmål -04. Bodde dock med al-inclusive och lämnade inte hotellet mer än på upptäcksfärder. Så himmla bra mat och dricka. Allt fanns, "gratis".
    Brukar alltid leka turist och va duktig annars så vi "unnade" oss att bara vara lata och äta och drick, allt... som vi gått ner innan bröllopet!!

• lenaelena

"Saralisa"

Vi var på Sardinien (kan verkligen rekommenderas) under värsta högsäsong (i augusti), och de två stora problem vi mötte då var: alltid långa köer till restaurangerna + att bankomaterna ofta var tomma och stängda.

vi löste detta genom att vi hittade en otroligt fantastiskt läcker mataffär med ALLT, inkl. delikatesser. Affären låg i Alghero, och heter La Standa.

Sicilien är oxå fint, men Taormina är extra dyrt, och en LITEN ort + ligger ej vid vattnet, och Giardino Naxos är mycket turistigt. Välj isf Cefalu på Sicilien (om ni åker charter).

• pickolina

Jag var nyligen på Sicilien och det var DYRT. Dyrare än i Sverige.. Maten var inte alls imponerande, vi blev väldigt besvikna.

Jag har hört att det är stor skillnad på norra och södra Italien dock, när det gäller mat, befolkning osv.. Jag har själv inte varit i norra Italien så jag baserar det helt på vad jag hört av andra.

Förutom dålig mat och att det var dyrt så hade vi en underbar semester för övrigt..

• pickolina

Om du inte varit i Italien så ska du även vara beredd på att man inte bara betalar för det man äter och dricker. Man betalar även kuvertavgift, serveringsavgift och gud vet allt dom lägger på..

• pickolina

Följ "lenaelena´s" råd.. Vi var just på Giardini Naxos och tog en dagstripp till Taormina. Som sagt, dyrt.. Och dålig mat.

• Söderbröllop

Idag i SvD fanns en researtikel om Sardinien!

Har aldrig varit där själv, men var på ett bröllop igår där halva släkten kommer därifrån och vinet smakade fantastiskt... Fast det behöver man ju inte åka dit för att dricka förstås. ;)

• Brud våren 2008

frunicco: vilken resebyrå använde ni när ni åkte till kalabrien?

• fru nicco

Vi åkt med fritidsresor. Bokade på nätet bara. Tror det gick på 16.000:- för oss. Rum med havsutsikt och några trappsteg till stranden bara.

• rosarosen1

Sicilien är fantasiskt! Kalabrien är ett annat ställe som är väldigt vackert. Det är relativt dyrt, men super mat, vin och miljö. Älskar man Italien som jag så blir man inte besviken.

Svar på tråden Vad kostar det på Sicilien/Sardinien?