• Anais Nina

Bröllop utan känsla...

Gifte mig i lördags den 14/7, på kronprinsessans 30-årsdag, och känner nu ett ordentligt behov av att läsa "alla" trådar om bröllop som känns mer eller mindre misslyckade... för det gjorde vårt, trots att allt på ytan var perfekt: solen sken, inga incidenter, inga tvivel (längre) och lagom med tal och uppskattning. Småsaker hade jag velat göra annorlunda, men det är inte det som är grejen. Det är att känslan aldrig riktigt infann sig under vigseln (som jag tycker är den viktigaste delen), trots - eller kanske p g a - att vi valt ut texter, psalmer och böner som betydde jättemycket för oss, och som jag alltid blir gråtmild av att höra.

Under repetitionen blev jag väldigt rörd och fick kämpa med tårarna när jag hörde "tager du..." för första gången, likaså när jag stod och skalade potatis någon vecka innan bröllopet och som en blixt insåg hur lycklig jag var över att få gifta mig, och min mamma ringer i samma stund och utan att säga "hej" börjar läsa en av verserna till bröllopet som jag bett henne leta fram - tårarna bara rann.

Till saken hör - vilket jag helst vill glömma - att min systers ettåriga dotter tillika mitt gudbarn sprang omkring och förde oväsen i kyrkan under hela vigselakten och irriterade både mig, min blivande make och prästen men vi var alla för fega för att säga ifrån (gör inte samma misstag!). Det kanske låter som en petitess men det är en stor del av anledningen till att jag vill göra om det, alltså förnya våra löften, bara han och jag. Och vi tänker inte vänta tills "lämplig" tid har gått utan tänker göra det på bröllopsresan (när det nu blir).

Allt detta har fått mig att fundera en hel del på hur fel det nästan alltid blir för mig när jag vet att jag vill eller "borde" känna något.

När vigseln blev rätt så tom stegras ju även desperationen kring att "the moment" måste infinna sig senare under dagen vilket den ju såklart inte gör då...

Storgrät i telefonen till mamma vid midnatt på bröllopsnatten över att mitt gudbarn som alltid annars även stulit vårt livs känsligaste ögonblick... Som inte kommer tillbaka.

Så, de stunder jag minns som mest lyckliga runt hela bröllopskarusellen är faktiskt potatisskalarstunden och generalrepetitionen, och sedan har jag en stark minnesbild av min mans glädje och övertygelse i rösten när han svarade "ja", som värmer mitt hjärta så här i efterhand. Men med risk för att låta bortskämd vill jag känna det där magiska när vi lovar varandra evig trohet också...

Jag vet inte om problemet är mest att min guddotter störde, eller mina förväntningsproblem. Man kan väl säga att om hon inte stört så hade jag åtminstone vetat att problemet låg hos mig. Det känns så irriterande att veta att en sådan liten sak kanske var det som gjorde att känslan inte letade sig ända fram... Jag ser (själv) på alla bilder att jag inte är riktigt lycklig och ser lite tillgjord ut, medan min man verkligen stortrivs. Och det dumma är att jag borde ha fokuserat mer på honom och hans/vår lycka än på att jag måste känna något, ego som man är. Det var nämligen finstämt och vackert för alla andra, jag ser att de menar det när de säger det, men det var ju VÅR dag!

Inlägg om hur man förnyar sina löften verkar ju inte få många svar, men om någon vet något blir jag tacksam för tips.

Hoppas att någon förstår och inte bara tycker att jag har "lyxproblem"...

• Svar på tråden Bröllop utan känsla...
  • lillamillan

Gemma

Hej på dig!

Jag vet vilket ursprung julen har, men jag håller endå fast vid att jag tycker att det är barnens högtid.
    vist vill vuxna äta gott och träffa vänner och familjer som man kanske inte träffar så mkt annars.

Men att se hur det glittrar i barnens ögon, dom tycker att allt är så spännande..dom tror på tomten.
    Allt det gör att jag gärna anstränger mig lite extra...just för att det fortfarande är magiskt för ett barn allt det med julen.

Och jag vet faktiskt MÅNGA vuxna som inte tycker att julen har samma magi längre som när man var barn och faktiskt trodde på tomten.

Jag älskar julen, tycker att den är jätte mysig och längtar hela året tills jag får spela de gamla hemtrevliga jullåtarna igen. Men jag ligger inte vaken halva natten innan julafton för att det är SÅ pirrigt och spännande...inte som när jag var barn.
    Jag tycker inte längre att det är EVIGHETER till julafton när det är 3 dagar kvar, det gjorde jag när jag var barn.
    Så lite av den känslan har faktiskt försvunnit nu när jag är äldre.

Men min dotter har det ju nu, och att se henens ögon glittra när allt är så spännande runtomkring....det gör julen helt fantastisk.

• J_J

Hur kom vi in på det här med julfirandet?
    Det är ju ingenting som TS skriver om, och hon anklagar ju inte tösen, snarare att det blev ett irritationsmoment som hade kunnat hanterats bättre av föräldrarna.
    Ett barn är alltid ett barn, men det är fortfarande föräldrarnas ansvar att se till att barnet sköter sig, speciellt i en sån stund som en vigselförrättning. Helt enkelt av ren och sund respekt mot brudparet.

Är allergisk mot s.k. curlingföräldrar som bara gullar och ler drömskt mot sina skrikiga barn, utan att se på omgivningen.

Jag själv skulle bli skitirriterad om ett barn (men mest på föräldern som inte gör nåt åt det) störde under vigseln, men däremot skulle jag inte låta det förstöra vår dag och försöka göra det bästa möjliga av situationen, men det är ju precis detta TS behöver råd om, inte hur hon BORDE ha gjort, det hjälper ju inte nu.

• PennyJenny

Jag tror inte alla minns sin vigsel så vidare klart efteråt, oavsett om de har haft barn som lever runt i kyrkan eller inte. Jag tycker mig hela tiden se kommentarer från nyblivna brudar om att ta tillvara på dagen, att allt går så fort, att de knappt mins något av själva vigeseln osv. Jag tror det är helt normalt.

Jag tror att du föll lite i fällan av at tha det perfekta bröllopet och ha höga förväntningar på hur det ska vara. Att se vigseln som ett magic moment är nog lite farligt, just för att det är så mycket hela den dagen, nerver på helspänn osv. Men det går ju inte att göra så mycket åt nu. Det enda du nu kan försöka göra är att välja hur du ska se tillbaka på det. Att du kännde dig vacker, hur det känndes när ni gick in i kyrkan, att du minns hans ja (jag kan inte minnas min blivandes ord från genrepet trots att jag var hur rörd som helst). Minns de trevliga talen, den goda middagen osv. Om du hänger fast vid att det inte blev som du hade tänkt så väljer du ju att göra din bröllopsdag till något negativt. Välj att göra den till något positivt.

• Skalar

Jag har inte läst alla svar i tråden. Men trots att inget barn eller någon annan störde vår vigsel, kände inte jag heller den där euforiska lyckan eller blev rörd till tårar under vår vigselakt. Jag blev asnervös precis när vi skulle gå in i kyrkan och det släppte inte förrän när vi gick ut igen. Jag tycker att vigseln var underbar så här i efterhand, men jag kan känna mig lite ledsen över att jag nog inte strålade av kärlek och lycka direkt. Min man ser så där superlycklig och kär ut när vi tittar på inspelningen från vigseln, jag ser stel ut. Så du är inte ensam om att känna så.

Verkligen jättetråkigt att din systers dotter förstörde vigselakten för er. Det är säkert så att förldrarna bara tycker att det är gulligt, men de flesta andra tycker inte att det är gulligt när småbarn härjar runt i kyrkan. Världigt respektlöst mot er av din syster att inte ta hand om barnet.

• lillamillan

J_J

"Hur kom vi in på det här med julfirandet?
    Det är ju ingenting som TS skriver om, och hon anklagar ju inte tösen, snarare att det blev ett irritationsmoment som hade kunnat hanterats bättre av föräldrarna."

Det var TS själv som började skriva om julen och att allt skulle kretsa till syskonbarnet då med mm....

• J_J

lillamillan

Ursäkta mig, jag som läst tråden slarvigt...

• marranmi

by the way och fortfarande OT: julen var en hednisk högtid från början men som med så mycket annat har kristendomen gjort om den till "sin" högtid...men nu tycker jag tråden ska återgå till det den verkligen handlade om: hur ska TS kunna känna lycka över sin bröllopsdag? Jag tycker så här: släpp allt det tråkiga som var och fokusera på det som var viktigt, ni blev man och hustru och gör om ceremonin ni två, det är ingen idé att gräva ner sig i det som har varit, bättre att glädja sig! Det spelar ingen roll hur mycket du än grämer dig, ni får inte tillbaka er bröllopsdag för det! Då är det bättre att försöka gå vidare och inse att den dagen blev ni ändå gifta och så var det med det. Kanske låter hårt, men jag anser liksom någon mer här uppe att man VÄLJER hur man tolkar en situation -läs Kay Pollack, Att välja Glädje, rekomenderas varmt till alla hispiga brudar som tycker saker går fel. Det är alltid du som människa som i slutändan är ansvarig för hur du ska tolka situationer! Läs den så blir du nog glad igen! Stor kram

• Skalar

Angående julfirande så kan jag ha lite samma känsla när det kommer till våra syskonbarn. Jag älskade själv julen som barn och det är absolut inte något som jag missunnar några barn i hela världen att få ha den känslan. Men när vi var barn så anordnades inte hela julen efter oss barn. Delar av julafton var lite seg och lång, vilket var en del av väntan på tomten och allt det där.

Nu när våra syskon fått barn ska plötsligt alla traditioner ändras. Julklappar måste öppnas på förmiddagen, för barnen kan inte vänta. Det viktigaste är att allt blir på barnens villkor, vilket tyvärr grumsar vår julkänsla en del.

• lillamillan

Bruden blå

Jag tycker verkligen att du är inne på rätt spår.
    Om man förväntar sog att alla ska komma och se till att dagen blir lyckad åt en, då kan den inte bli bra.
    man kan inte sitta och tänka "MIN dag, MIN dag...och tro att glädjen ska infinna sig.

Men om man bjuder in andra att vara glada och inte bara tycker att andra kommer och stjäl av ens centrum, då blir man lyckligare själv.

I bruden blås fall var det en skock vilda ungar som bjöds in till detta "centrum" som var till för ngn annan.
    Men delad glädje är ju dubbel glädje.

Svar på tråden Bröllop utan känsla...