• Bröllopstokiig

Mycket ovanliga och fina namn.

Jag har hittat på Internet flera jättefina och ovanliga namn som man kan döpa sina barn till.

Flickor: Påla. Råttalinda. Meralda. Yrsa.
    Maaria. Ramalda. Råttan. Cenita.
    Kickan. Lillit. Råtta. Berita.
    Muslina. Zätra. Tama. Råttis.
    Emelia. Junia. Fernandia. Ta.
    Xylona. Ärla. Vilda. Rågerina.
    Qna. India. Nilla. Xita. Rata.
    Kala. Gugga. Lycia. Måna. Åtta.
    Brisby. Ratta. Ola. Augusta.
    Sam. Öna. Musa. Juniana. Ila.
    Snuttan. Dagali. Wicky. Tesla.
    Tilla. Uta. Ina. Kjella. Salla.
    Hädda. Unnur. Lella. Målly.

Pojkar: Tempelton. Råbbe. Xylon. Hanne.
    Rummel. Råbban. Målle. Ganesch.
    Stickan. Ratty. Junius. Öne. Xit.
    Gugge. Wilbur. Jone. Junian. Kal.
    Fievel. Musse. Vishnu. Hubertus.
    Tame. Pal. Ingo. Qno. Marjo.
    Ceasar. Nille. Vilde. Rabalder.
    Rizzo. Gunne. Ärland. Ferdinand.
    Brune. Göste. Råger. Ylve. Kålle.
    Onni. Tille. Lizo. Templeton.
    Jane. Ulle. Berto. Lelle. Davide.
    Mulle. Alve. Muse. Emme. Jeremy.
    Zet. Åse.

Jag vill dela med mig av dessa namn,som jag tycker är både tjusiga och anorlunda.
    Jag skulle gärna vilja döpa mina barn till något av dessa tilltalande namnen när jag får barn framöver.

• Svar på tråden Mycket ovanliga och fina namn.
  • silverdrake

jag läste någonstans att det var anmärkningsvärt många inom kriminalitet av olika slag som heter något som slutar på y. kommer inte ihåg vart jag såg det men....alltså namn som conny, sonny, ronny, jonny....
    undrar om det stämmer, men jag tror iallafall namn kan påverka mycket för ens framtid.

om jag får en son har jag funderat på att döpa honom till georg baltasar, en flicka kanske skulle heta blanca wilhelmina...
    gillar namn som är gamaldags och lite klassiska. passar till vårt efternamn också, viktigt att man får in en rytm i namnet. :D (tycker jag alltså) (själv har jag fyra namn, som går att läsa i halv hexametertakt) (hehe, oj vad snobbig jag lät, inte alls meningen ;););))

• Anneleigh

silverdrake

Min m2b heter Sonny och hans bror Conny ingen av dom är vare sig kriminella eller narkomaner. Jag känner fler vars namn slutar på y och det är inget fel på dom heller.

• tattar-Emma

Anneleigh

Det betyder inte att de namnen inte är överrepresenterade hos tingsrätterna.

• Anneleigh

tattar-Emma

Nej men det gör det inte, men å andra sidan heter inte alla kriminella sonny conny ronny kenny osv heller. Och man lär inte bli kriminell för att ens föräldrar döper en till ett visst namn heller.

• Lady o Lufsen

Jag tycker nog att vissa åsikter här på tråden är mera märkliga än många av namnen!

"Sajt för utvecklingsstörda"??
    "Socialgrupp tre"??

Själv har jag en väninna som heter Pippa- tro´t eller ej!
    Ett vanligt namn i hennes hemland och hon tillhör vare sig samhällets bottenskikt eller är förståndshandikappad...

• silverdrake

Anneleigh

det var inte meningen att trampa på tårna, detta var bara något jag läst någonstans.... inget jag själv kommit på.. tyckte bara det lät intressant. säger inte att det är sant eller ej heller..

har även läst någon annanstans att antalet VDar som heter Göran är fler än vad det finns kvinnor som är VDar.

• miffolina

Det där med överrepresenationen av namn hos kriminella stämmer förmodligen, för att det faktiskt finns ett samband mellan samhällsklass och valet av namn. Nickolina skrev om det längre upp i tråden.

Men att det finns ett SAMBAND gör inte att namnet skulle vara en ORSAK till varför en Conny löper större risk att bli kriminell.

• Anneleigh

silverdrake

Du trampade inte mig på tårna men som Lady o Lufsen sa så tycker även jag att vissa åsikter här inne är en aning udda. Att man skulle tillhöra "Socialgrupp tre" för att man heter Sonny tex känns ju rätt udda finns massor med folk som heter så som inte tillhör sociagrupp tre.
    Att döpa sina barn till udda namn tycker jag är grymt, det är att se till att dom med största sannolikhet blir mobbade. Hade min mamma fått bestämma hade jag hetat Petronella och jag kan garantera att jag hade fått höra plaskeby x antal ggr. Så man ska nog fundera innan man döper sina barn vad konsekvensen av deras namn kan bli.

• Maddisen

Gissar på att spekulationerna om att namn som slutar på y oftare förekommer hos kriminella, är en skröna från Familjeliv Conny, Ronny, Jonny är väl helt vanliga medelklassnamn och är dessutom ganska bunda till en generation som är födda 50-70-talet. Yngre personer brukar inte heta något av de namnen. Dessutom kommer majoriteten av Sveriges interner från bakgrunder där man inte alls använder Conny, Ronny, Jonny. osv.

• ProudWoman

måste bara få påeka att man döper inte till namn, namn och dop har inget med varanndra att göra, man ger barnet ett namn, man döper barnet in i kyrkan

• Anneleigh

ProudWoman

Jag tror att alla är fullt medvetna om att det ligger till på det sättet. Och jag ber om ursäkt att jag sa döper och inte ger barnet sitt namn =)

• Brudgum 2008

*ASG* oj, ni hugger verkligen på minsta lilla... *ASG*

• Spexan

Maddisen:
    Nja... det finns en värld utanför bröllopstorget och familjeliv också.
    y-namnen är överrepresenterade i vissa samhällsklasser, precis som dubbelnamn är överreprestenterade i andra och att det går mode i namn (olika generationer).

Mina egna favvo-namn skulle jag däremot aldrig avslöja, finns ju risk för att nån "snor" dem. :)

• Brudgum 2008

>>> Spexan

Är Spexan ett norskt namn?

• 071023 2

På tal om namn,

Björn är riktigt fult och Lukas låter som häst.

• Spexan

Brudgum 2008:
    Haha, nu undrar jag just om Spexan betyder/liknar något på norska som jag inte har en aaaaaning om. Hm, borde kanske kolal upp det`?
    Eller om du bara är ironisk, som jag inte heller fattar :))

Fast generellt med namn, är det ju kul att man har olika smak om vad som är fint.

Har hört att på Bali heter alla samma sak, typ första barnet man får heter "förstfödde", nästa heter något annat osv. Alla har samma namn, i alla familjer.
    Från det man är van vid här, låter det sannerligen annorlunda.

• Brudgum 2008

>>>Spexan

Nä jag är inte ironisk, kände igen det från en norgehistoria för några år sen bara...

Svar på tråden Mycket ovanliga och fina namn.