• Bröllopstokiig

Mycket ovanliga och fina namn.

Jag har hittat på Internet flera jättefina och ovanliga namn som man kan döpa sina barn till.

Flickor: Påla. Råttalinda. Meralda. Yrsa.
    Maaria. Ramalda. Råttan. Cenita.
    Kickan. Lillit. Råtta. Berita.
    Muslina. Zätra. Tama. Råttis.
    Emelia. Junia. Fernandia. Ta.
    Xylona. Ärla. Vilda. Rågerina.
    Qna. India. Nilla. Xita. Rata.
    Kala. Gugga. Lycia. Måna. Åtta.
    Brisby. Ratta. Ola. Augusta.
    Sam. Öna. Musa. Juniana. Ila.
    Snuttan. Dagali. Wicky. Tesla.
    Tilla. Uta. Ina. Kjella. Salla.
    Hädda. Unnur. Lella. Målly.

Pojkar: Tempelton. Råbbe. Xylon. Hanne.
    Rummel. Råbban. Målle. Ganesch.
    Stickan. Ratty. Junius. Öne. Xit.
    Gugge. Wilbur. Jone. Junian. Kal.
    Fievel. Musse. Vishnu. Hubertus.
    Tame. Pal. Ingo. Qno. Marjo.
    Ceasar. Nille. Vilde. Rabalder.
    Rizzo. Gunne. Ärland. Ferdinand.
    Brune. Göste. Råger. Ylve. Kålle.
    Onni. Tille. Lizo. Templeton.
    Jane. Ulle. Berto. Lelle. Davide.
    Mulle. Alve. Muse. Emme. Jeremy.
    Zet. Åse.

Jag vill dela med mig av dessa namn,som jag tycker är både tjusiga och anorlunda.
    Jag skulle gärna vilja döpa mina barn till något av dessa tilltalande namnen när jag får barn framöver.

• Svar på tråden Mycket ovanliga och fina namn.
  • anne på grönkulla

Ja, flera av dem verkar ju vara tillkrånglade stavningar på vanligare namn, eller? T ex Påla = Paula/Paola? Tja, det går väl - men varför?

• miffolina

öh, vaddå, så man ska inte döpa sina ungar till vissa namn, för Gud förbjude, man framstår som arbetarklass då?

Jag är snarare för argumentet att det att konstiga namn kan vara taskiga mot ungen när det växer upp.

Å andra sidan tycker jag att Sverige är väldigt konservativt vad gäller namn - varför skulle det vara så konstigt att heta Vishnu Carlsson, egentligen? Om namnet Vishnu inte går att koppla till något som
    är generande, så är det väl bara ok?

• miffolina

Jag har själv ett namn som i mitt hemland är ganska vanligt (inte som Anna eller Maria, då), och som slutar på O. HELA mitt liv har jag blivit tvungen att rätta folk, som kallar mig mitt namn fast med A på sluet (som att kalla kristin för kristina) och att förklara ja, det är ett flicknamn, ja, det slutar på o. Snark superstön. Ni hörde rätt från början, varför kan ni inte acceptera att alla inte heter gulliga Linda eller Sofia. Men samtidigt, tack vare att mitt namn nästan är kontroversiellt, så har det blivit en enormt stark del av min identitiet (varför det också blir viktigare att rätta folk när dom "hör" fel).

Fö - jag skulle aldrig döpa min dotter till Åsa, för att på spanska skulle det bli Osa, och det betyder björnhona.
    Peo skulle inte heller vara en hit, för då skulle min unge heta Prutt :D

• blivandefruandersson0?

Lillit är underbart namn min dotter heter det fast stavningen lillith , några av de andra namnen kan man fundera på om man vill döpa sitt barn till men det är ju smaksak det med.

• drömbrud

Jag har alltid älskat namnet Ceasar! När jag får en liten grabb ska han få heta det.. Själv har jag ett ovanligt men SNYGGT namn...

Joy

• drömbrud

Precis.. Caesar... hade brottom till jobbet

Orka märka ord.

• tattar-Emma

drömbrud, det var väl hyggligt att säga till tycker jag, tänk om du faktiskt skulle ha döpt ett barn till ceasar utan att mena det så :D

• Pyssetroll

Fattar inte heller varför alla ska vara såååå originella hela tiden. Gillar inte heller alla "Ovanliga" namn inte heller alla tok-amerikaniserade namn såsom Brittany, Stephany, Cassandra, Melissa etc

• den lilla

Jag förstår att man vill ha ett unikt namn men.. RÅTTA?!! Det är ingen fråga OM barnet kommer att bli retad, det är ganska självklart tycker jag. Kanske är hemskt av mig att säga med det är ju sanningen.

Iof kan man heta Björn och andra namn med djur, men just Råtta.. Hur kul är det?! Råttor anses ju inte direkt vara dom gulligaste djuren om man säger så.. Tvärtom, råtta, gris och andra djur är ord som många ofta använder för att förolämpa någon istället..

Svar på tråden Mycket ovanliga och fina namn.