• Bröllopstokiig

Mycket ovanliga och fina namn.

Jag har hittat på Internet flera jättefina och ovanliga namn som man kan döpa sina barn till.

Flickor: Påla. Råttalinda. Meralda. Yrsa.
    Maaria. Ramalda. Råttan. Cenita.
    Kickan. Lillit. Råtta. Berita.
    Muslina. Zätra. Tama. Råttis.
    Emelia. Junia. Fernandia. Ta.
    Xylona. Ärla. Vilda. Rågerina.
    Qna. India. Nilla. Xita. Rata.
    Kala. Gugga. Lycia. Måna. Åtta.
    Brisby. Ratta. Ola. Augusta.
    Sam. Öna. Musa. Juniana. Ila.
    Snuttan. Dagali. Wicky. Tesla.
    Tilla. Uta. Ina. Kjella. Salla.
    Hädda. Unnur. Lella. Målly.

Pojkar: Tempelton. Råbbe. Xylon. Hanne.
    Rummel. Råbban. Målle. Ganesch.
    Stickan. Ratty. Junius. Öne. Xit.
    Gugge. Wilbur. Jone. Junian. Kal.
    Fievel. Musse. Vishnu. Hubertus.
    Tame. Pal. Ingo. Qno. Marjo.
    Ceasar. Nille. Vilde. Rabalder.
    Rizzo. Gunne. Ärland. Ferdinand.
    Brune. Göste. Råger. Ylve. Kålle.
    Onni. Tille. Lizo. Templeton.
    Jane. Ulle. Berto. Lelle. Davide.
    Mulle. Alve. Muse. Emme. Jeremy.
    Zet. Åse.

Jag vill dela med mig av dessa namn,som jag tycker är både tjusiga och anorlunda.
    Jag skulle gärna vilja döpa mina barn till något av dessa tilltalande namnen när jag får barn framöver.

• Svar på tråden Mycket ovanliga och fina namn.
  • Engelbert

Lizo, kom hit, vad fan, det är ett hundnamn...

• Engelbert

Jag säger bara: RABALDER. Man kan inte döpa något barn till det, vilket kön skulle det vara då? Och tänk om du måste ropa på ditt barn när hon/han springer mot övergångsstället, vad ska polisen tro som åker förbi då??? "Rabalder , Rabalder, stanna vid övergångsstället"

• 071023 2

Krakel Spektakel och Kusin Vitamin passar in i detta också!

• Engelbert

"Påla" och "Onni", ja det är speciella namn du har hittat.

• Anneleigh

Stackars det barnet som torskar på att heta något av dessa namn...

• 071023 2

TS.

Det här var verkligen superkul. Å ta inte illa vid dig för jag skojjar bara. Du fick mej att garva rejält igår. Än en gång TACK!

• Engelbert

Ja verkligen tack för en härlig sida...

Fast jag har uteslutit flicknamnet "Ratta", det kommer bli så konstigt i skolan och på firmafesterna *ASG*

• Kat74

Tvivlar starkt på att folkbokföringen skulle tillåta någon att döpa sitt barn till Råtta, Råttis, Råttalinda, Råttan etc då dessa namn skulle kunna ge men för barnen att ha. Det finns de fakto regler för vad man får och inte får döpa sina barn till. Namn ska ju inte vara skadliga för barnen att heta och definitivt inte leda till att barnet kan bli mobbat.

Tänk bara tillbaka några år till det par som kämpade som den för att få döpa sin dotter till Tequila. Nu gick de i och för sig vidare till rättslig instans och fick igenom det... men vissa av ovanstående namn tror jag inte att någon vid sunt förnuft skulle godkänna.

Det hindrar ju dock inte att TS kan ha det som smeknamn på sitt framtida barn om hon så önskar. Men kanske bör man tänka till lite innan hur barnet själv uppfattar namn i framtiden och hur grymma andra barn kan vara.

Personligen skulle jag inte vilja utsätta mitt barn för dylikt. Med det inte sagt att jag inte uppskattar udda och unika namn. Bara med en viss gränsdragning.

• tattar-Emma

"Och här är mina små ögonstenar Xit och Qna"

• Nickolina

Ursäkta om jag upprör nu
    Jag tycker att det är jättemuppigt att döpa barn till "konstiga" och " unika" namn.Vem vill heta Råtta eller snuttan?

Jag anser att alla tindra och ängla och electra (som min brorsdotters bästis heter) är socialgrupp trenamn så som conny, Ronny, sonny anses vara.
    Killvarianternas nya whitetraschnamn anser jag vara liam och kevin, steve och dylikt.
    Och Jo!!!! Det finns visst undersökningar som visar att man heter olika i olika samhällsklasser. (läs Freakanomic t.ex...jag tror boken heter så) Eller har ni hört att kungaparets namnalternativ till Carl philip var Kent-Jörgen?

Alltså vissa av namnen är fina men de är som är det är ju inte helt unika...Nilla är fint och Ina hette min farmor...Men du har lyckats få in flera av de hinduistiska gudarna och det känns väl sådär....eller vishnu Carlsson kanske är ett alternativ..kanske ändrar jag mig men nu känns det FÅÅÅÅNIGT! Konstiga stavningar på vanliga namn är oxå Fånigt. Tycker jag.

Svar på tråden Mycket ovanliga och fina namn.