• Vippy

spiral

Har nu avskrivit minipiller bland möjliga preventivmedel för mig, mår dåligt psykiskt + får jättemycket akne. Kombinerade p-piller kan jag inte ta pga ökad risk för blodpropp, och detta gör att en hel del andra preventivmedel också "går bort" ju. Barnmorskan rekommenderar nu spiral, en sort som man kan ha i fem år, heter något så tjusigt som Gyne T- 380 A...
    Vad har ni för erfarenheter av spiral? Är det värt att prova? Den ska väl ändå inte ge humörsvängingar, antar jag?

• Svar på tråden spiral
  • Jeenny

Efter första barnet satte ja in spiral men d funka inte alls =( Fick massa infektioner i livmodern... Tog ut den å fick ett barn till =) Nu ville ja pröva spiral igen!! Har haft den 1 år å den funkar kanon... Absolut värt att pröva!!

• gargamel

Har kopparspiral och är supernöjd!!! Inga konstiga hormoner, man behöver inte göra någonting, helt perfekt!!!

• Lilla Li

Jag kommer också börja med spiral, men först efter vi fått barn. Just nu kör vi kondom fram till bröllopet. Klarar inte heller av preventivmedel med hormoner i, mår hur dåligt som helst och tappar all sexlust tyvärr.

• höst-05

Jag har hormonspiral och den funkar kanon! Har haft den i 10 månader nu och i början hade jag rikliga blödningar, men nu är det som när man åt p-piller.
    Kanon att slippa komma ihåg att ta sina piller!

• kentfantast

Har haft hormonspiral och trivts med det. Det lär bli en till när det är dags...

• Juni07

Har hormonspiral och det är jätte nöjd med den, inne på tredje året nu! kopparspiral funkar däremot inte alls på mig, man får nog prova sig fram lite....

• Bruden blå

En till som inte klarar hormoner här.
    provat allt känns det som.
    p-piller i många år, mådde psykiskt dåligt, blev arg och ledsen.
    minipiller funkar inte alls, då får jag jätteont och blöder konstant i månader.
    p-sprutor blev jag regält sjuk av, kraftiga smärtor och kraftiga blödningar som aldrig slutade.
    p-stavar blev det efter många olika försök. det höll på att gå riktigt illa. slutade i akut operation efter att jag blivit kraftigt sämre under ett halvårstid med intensvia smärtor, kraftiga blödningar, illamående, flertalet turer med ambulans innan en läkare fick nog och skickade mig rätt in på operationbordet för att kolla hur allt stog till. då hittade men knytnävesstora cystor i livmodern.
    p-stavarna tog ut dagen efter.
    Flera år senare så träffade jag en bra gyn som äntligen förklarade. hon skakade bara på huvudet och sa. men lilla gumman, du tål ju inte gestagena hormoner, det borde man sagt till dig för länge sedan.
    så det va bara till att sluta med alla hormonpreparet.
    dock för ett tag sedan så kännde jag att jag behövde prova att nytt preparat. så gick tillbaka till mottagningen där min gyn arbetar och tog en diskussion. och det fanns ett nytt preparat som heter Nuva ring som jag kunnde prova, det är visserligen hormoner, men på en så låg nivå och så lokalt verkande att det fanns en möjlighet att det skulle kunna funka för mig.
    och jag vågade trots min historik prova. i 9 månader gick det bra. i 9 månader var det helt perfekt utan några biverkningar alls.
    men sen började jag känna av att det kom krypande lite besvär.
    så jag slutade och gjorde uppehåll.
    men avser att börja sen så småningom igen. just nu är jag på ett hormonbreak.

• september22

Jag har kopparspiral och det funkar perfekt.

Jag tycker att du ska prova. Funkar det inte är det ju bara att ta ut den.

• rorrac

Hej! Jag har just den spial som du rekomenderats. Jag satte in den för snart 1 år sedan efter att det konstaterats att hormoner inte fungerar särkilt bra på mig.. tack vare p-stav gick jag upp 40 kilo på 3 år.. jätte kul :(.. men så fort jag satte in spiralen så tappade jag genast 15 kilo :)
    Jag är precis den tjej jag var innan alla hormoner nu med kopparspiralen. Synd bara att det gjorde så ont att sätta in den. Men det kan det ju vara värt...

• Lilla Li

Har liksom Bruden blå också använt p-ring ett tag. Funkade bra, rent tekniskt är det det bästa jag haft. Men eftersom det är hormoner i så tappade jag ändå sexlusten tyvärr. Så nej - inga hormoner alls för mig får det bli!

Svar på tråden spiral