En till som inte klarar hormoner här.
provat allt känns det som.
p-piller i många år, mådde psykiskt dåligt, blev arg och ledsen.
minipiller funkar inte alls, då får jag jätteont och blöder konstant i månader.
p-sprutor blev jag regält sjuk av, kraftiga smärtor och kraftiga blödningar som aldrig slutade.
p-stavar blev det efter många olika försök. det höll på att gå riktigt illa. slutade i akut operation efter att jag blivit kraftigt sämre under ett halvårstid med intensvia smärtor, kraftiga blödningar, illamående, flertalet turer med ambulans innan en läkare fick nog och skickade mig rätt in på operationbordet för att kolla hur allt stog till. då hittade men knytnävesstora cystor i livmodern.
p-stavarna tog ut dagen efter.
Flera år senare så träffade jag en bra gyn som äntligen förklarade. hon skakade bara på huvudet och sa. men lilla gumman, du tål ju inte gestagena hormoner, det borde man sagt till dig för länge sedan.
så det va bara till att sluta med alla hormonpreparet.
dock för ett tag sedan så kännde jag att jag behövde prova att nytt preparat. så gick tillbaka till mottagningen där min gyn arbetar och tog en diskussion. och det fanns ett nytt preparat som heter Nuva ring som jag kunnde prova, det är visserligen hormoner, men på en så låg nivå och så lokalt verkande att det fanns en möjlighet att det skulle kunna funka för mig.
och jag vågade trots min historik prova. i 9 månader gick det bra. i 9 månader var det helt perfekt utan några biverkningar alls.
men sen började jag känna av att det kom krypande lite besvär.
så jag slutade och gjorde uppehåll.
men avser att börja sen så småningom igen. just nu är jag på ett hormonbreak.