• Camill­a 07
    Äldre 7 Jul 18:58
    6557 visningar
    19 svar
    19
    6557

    Bröllop i Skottorp!

    Eftersom den förra tråden numera är stängd, börjar jag på en ny för oss som ska gifta oss och/eller har bröllopsfest i Skottorp.

    Jag och min blivande ska gifta oss i Skummeslövs kyrka och ha festen på Skottorp slott!

    Någon intresserad!?

    /C

  • Svar på tråden Bröllop i Skottorp!
  • Camill­a 07
    Äldre 7 Jul 19:03
    #0

    Startar väl själv diskussionen med en fråga ...

    Vi har blivit rekommenderade att anlita en lokal förmåga när det gäller bröllopstårtan, hon heter Elsebeth någonting. Finns det någon som smakat hennes tårtor eller tom anlitat henne, som kan berätta hur det var?! Vi är i valet och kvalet ...

    Tacksam för tips!

  • Mois
    Äldre 8 Jul 13:35
    #0

    Vi anlitar henne och har köpt tårtor av henne förr - helt underbara!!!
    Goda och vackra!! Och dessutom till ett vettigt pris!

  • Camill­a 07
    Äldre 8 Jul 14:09
    #0

    Det låter ju bra!! Vi tyckte nästan det verkade för bra när vi hörde om henne - med tanke på det låga priset - men då kan vi kanske anlita henne utan att vara oroliga?! Vad ska ni ha för tårta? Verkar som hon mest gör prinsesstårtor till bröllop?

    När ska ni gifta er Mois?!

  • Mois
    Äldre 13 Jul 08:23
    #0

    Vi gifter oss i september! :)
    Men ja, ni kan absolut anlita henne!
    Trodde också hon var "för bra för att vara sann" innan vi testat. Men hon är jätteduktig!
    Vi ska ha en kritvit prinsesstårta för 80 pers i våningar dekorerad med röda (riktiga) rosor. Har sett en sådan hon gjort och wow! En sådan blir det!
    När gifter Ni er?

  • Camill­a 07
    Äldre 15 Jul 21:10
    #0

    Samma här - början av september är det dags!

    Vi har nog också bestämt oss för en prinsesstårta med vit marsipan och rosor (vita eller ljusrosa). Känns betryggande att höra allt positivt om henne!

    Jag kan inte besämma mig hur jag ska ha mitt hår .. Någon som har något bra tips på en sida på internet där man kan se lite bilder och samla inspiration?! Hur ska ni göra med slöja? Ska ni ha det och om svaret är ja - ska ni ha den på hela kvällen?!

  • 070908
    Äldre 16 Jul 15:25
    #0

    En till i september! Lämnar tårtorna lite fräckt och undrar om ni ska ha stolsöverdrag som man hyr av slottet samt hur många gäster ni blir? (Gäller alltså om ni ska ha festen på Skottorps slott)

  • 4/8
    Äldre 16 Jul 16:02
    #0

    Camilla 07 och Mois
    Vi ska också ha en kritvit bröllopstårta och den ska dekoreras med en massa murgröneblad i marsipan i olika grön nyans, dock inte från samma konditor som ni.

    070908
    Vi har bestämt oss för att hyra stolsöverdragen då det ser mkt bättre ut än om stolarna är bara.

    Vad ska ni ha för dekorationer och annat pynt?

  • 070908
    Äldre 16 Jul 19:44
    #0

    När det gäller dekorationer så har jag inte kommit så långt ännu... lite ångest över det. Bor en bra bit från trakterna och har i princip glömt hur det ser ut. Har dock en väldigt duktig tärna som ska hjälpa mig! Är det någon av er som vet hur många man får plats med på honnörsbordet om man har detta på kortsidan och sedan tre tungor ut? Vore jättesnällt om någon av er kunde svara på det eftersom vi håller på med bordsplaceringen för fullt nu!

  • 4/8
    Äldre 17 Jul 09:40
    #0

    070908
    Det beror helt och hållet på hur många ni är. Vi är ca 60 pers och hade tänkt att ha honnörsbordet utmed fönstrena och ha tre tungor ut, men det gick inte så vi fick ha fyra. Om vi hade vänt på honnörsbordet och ställer det som, jag antar att du menar, längs ena kortsidan hade det gått bra med tre tungor.

  • 070908
    Äldre 17 Jul 12:44
    #0

    4/8
    Ok, tack! Vet du möjligtvis på ett ungefär hur många som får plats på hönnörsbordet om man har detta "så långt/stort som möjligt" på kortsidan? Vi kommer vara ca 90 gäster så det känns som om man verkligen vill utnyttja honnörsbordet och sätta så många som det går där.

  • 4/8
    Äldre 17 Jul 12:58
    #0

    070908
    Det bästa är nog om du mejlar till slottet och frågar hur stort rummet är och sen kan du själv räkna ut det. Vi mätte rummet men jag vet inte var de siffrorna tog vägen.

    Borden till honnörsbordet är två-bord, alltså två får plats på varje sida och borden till tungorna är antingen sex-bord eller två-bord. Jag kommer tyvärr inte ihåg de måtten heller. Men som sagt mejla och fråga och då kan ni räkna på det själva.

    Lycka till!

  • 070908
    Äldre 17 Jul 13:24
    #0

    Ska göra det. Tack för dina svar!

  • Camill­a 07
    Äldre 18 Jul 22:00
    #0

    Vi hade tänkt att duka ungefär som signatur 4/8, dvs honnörsbord utmed fönstrena och tre tungor .. Men eftersom vi är 55 pers så kanske det blir lite trångt .. Kanske får bli fyra tungor?!

    Jag tror vi ska ha stolsöverdragen som man kan hyra på slottet, för jag tycker stolarna ser riktit tråkiga ut! Det är lite dyrt, men jag tror det är värt det!

  • Mois
    Äldre 19 Jul 12:14
    #0

    Vi ska ha honnörsbordet vid fönsterna och 4 tungor. Vi blir 80 pers, kommer sitta 10 eller 12 vid honnörsbordet.
    Vi kommer hyra stolsöverdragen fast det tar emot...Tycker det är taskigt när man redan betalar så mkt för hyran i sig....att man ska betala extra för att stolarna är fula, extra för dukar och servetter...blir mycket när man summerar.
    Men men. Utan överdragen är stolarna gräsliga och det vill vi inte ha. Inte därför man är på ett slott... :)

    Övrigt pynt: Jag har köpt 30 höga vita o gröna vaser på IKEA, ska ha en vit lilja i varje. (Ska ha vita liljor och "hjärtan på tråd i brudbuketten")Sen inget mer - bara fina servetter i vitt och guld. Finns inte så mkt plats - borden är jättesmala och tyvärr får man knappt plats med alla glas. Sen ska man ju ha sånghäften....lägger nog dessa på stolarna.

  • Camill­a 07
    Äldre 19 Jul 22:48
    #0

    Jag har köpt små glas på IKEA (egentligen till värmeljus) som vi ska sätta ut längs borden. Varannan med ett värmeljus, varannan med ett par rosor. Det tror, och hoppas, jag blir fint! Ska oxå sätta upp ett par stora vaser framför speglarna och ev i fönstrena (kommer knappt ihåg hur där ser ut...).

    Funderade på hur vi ska göra med servetterna. Förrätten kommer nämligen vara utställd på tallrikarna när gästerna kommer, vilket gör att det kan bli lite trångt. Det är ju mycket som ska få plats - små presentaskar till varje gäst, namnbricka (förmodligen fasthängd i askarna), festprogram och så självklart alla bestick och glas! Funderar på om man ska lägga servetten mellan förrättstallriken och den stora tallriken?! Hur ska ni duka/pynta borden?

    Ska till slottet i helgen och kolla läget .. kanske får vi lite idéer då?!

  • Camill­a 07
    Äldre 6 Aug 12:41
    #0

    Nu har jag äntligen beställt bukett och blommor. Det blir vita rosor!! Vi kommer att ha små glas med vita rosor på borden. Jag är jättenöjd!

    Har dessutom testat både frisyr och smink och det blev jättebra. Så jag känner mig ganska lugnt nu faktiskt.

    Hur går det för er?!

  • Camill­a 07
    Äldre 14 Aug 19:44
    #0

    Har alla gift sig redan eller?!

  • 070908
    Äldre 15 Aug 07:41
    #0

    Jag är fortfarande kvar! Camilla, vi har precis samma tanke med bordsdekorationer som du har! Skönt, då känns det inte som om man är helt ute och cyklar. Jag tror det blir fint. Har inte köpt värmeljusglasen än... kommer du ihåg pris och modell på ikea? Ska du ha en stor eller flera små rosor i glasen?

  • 4/8
    Äldre 17 Aug 13:15
    #0

    Hej!

    Nu har vi gift oss och fick en underbar dag med oslagbart väder. Nu i efterhand finns det en del saker som vi har funderat på som var mindre bra med slottet. Det är inte meningen att skrämma er och det kommer egentligen inte att påverka er stora dag.

    1) Det finns inte 100 likadana glas, inte ens 60st, vilket innebär att man får duka med olika sorters glas.
    2) Det finns inte likadana bestick, samma sak här som ovan.
    3) stolsöverdragen är skrynkliga och för stora. Ser ut som de är tvättade och sen bara fått ligga och torka, de ser ut som dragspel.
    4)Ni måste ta med era sopor och göra er av med dem själva, det är inget som slottet hanterar.

    I det stora hela spelade detta ingen roll, men vi tyckte att om vi betalar 10 000kr för att vara där borde det finnas likadana betsick och glas till alla. Alla gästerna var nöjda och glada och tyckte att det var en otroligt fin miljö, vilket det är.

    Lycka till på era stora dagar och undrar ni ngt annat är det bara att fråga!

Svar på tråden Bröllop i Skottorp!