Rätt och fel om bröllopspresenter-otacksamt?
Vad tycker ni är rätt och fel om bröllopspresenter? Självklart är det tanken som räknas men ibland undrar man...
Självklart reagerar JAG om jag som brud får något som uppenbarligen är köpt på vägen till bröllopet "a la bensinmack". Det är inte roligt oavsett tanke och givare att kunna ana sig till att presenten inte kostat mer än ett par tior. Då vill jag hellre ha en bukett blommor, en present senare eller inget alls.
En bröllopspresent ska ju i den mån det går vara en personlig gåva som betyder något. Alltså tycker jag att jag har min fulla rätt att bli lessen och sur över en billig te-mugg från konsums presenthylla.
Men en väninna till mig tycker jag bara är fullständigt fräck och hänsynslös egoist när jag radar upp mina argument.
I min släkt och bekantskapskrets har bröllopspresenterna och paketöppning varit höjdpunkten EFTER vigseln, då har ju självklart de flesta ansträngt sig också. Även de med knappa medel har på ett eller annat sätt kunnat bidragit.
Poängterar STARKT att jag kräver INTE ALLS dyra NK-presenter, jag kan bli glad över en billig present också. MEN det finns skillnad på billigt och billigt också...
Hur tänker ni andra? Hur mycket värd är era vänner som gifter sig? En fuskkristallvas för 35 kr på Statoil köpt fem minuter innan vigsel eller en fräck designad osthyvel från Verner O Verner för 35 kr?
Och vad tycker ni själva om att få billiga presenter?
Cillan