• Nyfiken gul , nu fru

Rätt och fel om bröllopspresenter-otacksamt?

Vad tycker ni är rätt och fel om bröllopspresenter? Självklart är det tanken som räknas men ibland undrar man...

Självklart reagerar JAG om jag som brud får något som uppenbarligen är köpt på vägen till bröllopet "a la bensinmack". Det är inte roligt oavsett tanke och givare att kunna ana sig till att presenten inte kostat mer än ett par tior. Då vill jag hellre ha en bukett blommor, en present senare eller inget alls.

En bröllopspresent ska ju i den mån det går vara en personlig gåva som betyder något. Alltså tycker jag att jag har min fulla rätt att bli lessen och sur över en billig te-mugg från konsums presenthylla.
    Men en väninna till mig tycker jag bara är fullständigt fräck och hänsynslös egoist när jag radar upp mina argument.

I min släkt och bekantskapskrets har bröllopspresenterna och paketöppning varit höjdpunkten EFTER vigseln, då har ju självklart de flesta ansträngt sig också. Även de med knappa medel har på ett eller annat sätt kunnat bidragit.
    Poängterar STARKT att jag kräver INTE ALLS dyra NK-presenter, jag kan bli glad över en billig present också. MEN det finns skillnad på billigt och billigt också...

Hur tänker ni andra? Hur mycket värd är era vänner som gifter sig? En fuskkristallvas för 35 kr på Statoil köpt fem minuter innan vigsel eller en fräck designad osthyvel från Verner O Verner för 35 kr?
    Och vad tycker ni själva om att få billiga presenter?

Cillan

• Svar på tråden Rätt och fel om bröllopspresenter-otacksamt?
  • Medea

Första anonym.

Det kanske är så att du lägger större vikt vid presenterna än många av oss gör.

Om du nu lägger så stor vikt vid presenterna och misstänker att du faktiskt kommer att få magknip över de presenter som dina vänner kommer att ge dig, då rekommenderar jag dig att prata med dina vänner/bekanta och säg att det är viktigt att de tänker till innan ert bröllop och att de ger något som de vet betyder något för dig OCH din blivande man.

Men jag kan också säga det att skulle någon av mina vänner börja ställa krav på fantasi och kreativitet när det gäller bröllopspresenter, då skulle jag verkligen tappa sugen. Vi springer på ca sex - åtta bröllop om året just nu, till det kommer lika många möhippor/svensexor, klädinköp, planering av transport till och från, övernatting osv. Mycket tid går ut på att kunna komma iväg på bröllopet överhuvudtaget. Sen skulle jag aldrig i livet köpa något på Statoil i farten (men ärligt talat, hur vanligt är det?). Jag köper däremot ofta en kanske inte helt genomtänkt men snygg present från NK.

Jag värderar verkligen inte vänskap efter hur kreativa våra bekanta är när det gäller presenter. Skulle någon komma med något fruktansvärt fult eller illa valt på grund av tidsbrist skulle jag kanske tycka att det var trist och slöseri på pengar och förpassa prylen till ett liv utom synhåll. Jag skulle däremot inte haka upp mig på det och låta min vänskap med givaren påverkas. Inte heller skulle jag få ont i magen eller vara bitter i flera år. Eller låta det vara en stor del i mitt bröllopsplanerande.

Men så har vi redan ett hem med i princip bara snygga saker och behöver inget mer.

• Mia-Maria

Precis som Charlottsky så klokt uttryckte det: Det gäller att fokusera på äktenskapet istället för på presenterna!

Om man i alla fall ändå går tillbaka till ursprungsfrågan. Det är inte självklart att man blir glad för "vad som helst". Vi är bara människor, och man kan inte tycka om allting. Det som är en kanonpresent för mig är förmodligen skräp för i någon annans ögon. Vi var tacksamma för alla presenter som vi fick, även om vi inte gillade alla

Jag misstänker dock att det i Anonyms fall inte är presenten i sig som är problemet, utan att hon känner sig sårad av sina vänner. Det är aldrig roligt att känna att ens vänner inte värdesätter en, oavsett om det gäller att de aldrig ringer, glömmer bjuda en till sin fest eller kommer med en present som man uppfattar som "hastig" och ogenomtänkt.

Jag tror att det är viktigt att inte lägga för mycket innebörd i en enskild händelse. Överreagera inte över en present som känns "fel". Att man inte lagt ner mycket tid och möda på en bröllopspresent behöver inte betyda att man inte värdesätter vänskapen. Det kan faktiskt betyda att man - trots god vilja - inte haft mer tid att lägga ner. Värdera inte vänskapen i vilka presenter ni får. Mät vänskapen efter annat istället så mår ni själva bättre!

• marian

Det är ju jättesvårt med presenter. Jag tycker personligen att det är jättekul att ge bort presenter, men då upprättar jag också en 'mental lista' över vad andra tycker är synd att de inte har et cetera. Att köpa ett tiopack smörknivar på Statoil åt en familj som helst saknar smörknivar kan ju därför vara precis lika genomtänkt och uppskattat av mottagaren som ett fyllt fotoalbum eller en äkta kristallvas.

Själv skulle jag nog snarare bli besviken över "den fräckt designade osthyveln från Verner & Verner" än Statoilmuggen, eftersom jag i tid och otid slår sönder kaffemuggar och har ett behov av att fylla på förrådet. Förhoppningsvis vet mina vänner det.

• Anonym

Men hallå!!

Gud vad många här är DUKTIGA och rediga. "Jag bryr mig inte om presenterna", "jag förväntar mig inget", "man gifter sig ju inte för presenterna" osv. Är det någon som på fullt allvar tror att det finns folk här som gifter sig för presenternas skull??? Finns det någon här som på fullt allvar tror att inte alla tycker att själva giftemålet är det viktigaste. Varför ska man verka så himmla duktig??? Säga att man inte förväntar sig presenter när man VET att det är brukligt att folk tar med present på bröllop?? Det finns ju ingen här som har sagt att dom bara vill ha dyra presenter! Lägg ner detta med att verka så präktig tycker jag. Klart man förväntar sig att folk tar med present.

• Bride of Autumn

Tja anonym, präktig jag..? Hm, knappast.
    Jag vill bara gifta mig med min fästman, varför ska jag få presenter för det? Snylta på mina vänners pengar som de säkerligen skulle bli gladare att få spendera på något fint åt sig själva istället.
    Varför kan man inte nöja sig med att ens vänner kommer dit och delar glädjen med en? Visst brukar man ha med sig presenter, men vad är det för argument egentligen? Att man "brukar göra så"? Nej, fram för mer oegoistiska människor!

• Emmy

Hej!

Jag tycker det är oartigt att inte fixa så bra som möjligt för gästerna (vår uppgift). Små detaljer som gör att de känner sig välkomna. Och på samma sätt ska gästerna försöka hitta något som de tror gör oss glada (bröllopsgåva).

Vi har ju den seden och jag tycker det är löjligt att inte låtsas om den. Jag lägger mycket tid att fundera på vad jag ska ge brudpar vi gratulerar. Känner vi inte paret så väl håller vi oss till listan.

Jag blir så "himla glad" för att få presenter som visar att de tänkt just på mig (oss i det här fallet). Att de verkligen funderat och klurat för att göra oss glada. Tanken värmer mer än priset, precis som anonym skrev!!

Just nu klurar jag för fullt för att komma på superbra presenter till två bröllop!!! Det tycker jag är jätteviktigt!

Emmy

• Bride of Autumn

(Vill bara påpeka att jag själv alltid köper present och naturligtvis så försöker jag verkligen hitta något att ge från hjärtat)

• Sörmländska

Får jag en gåva som _verkligen inte_ är "jag", något jag _absolut inte_ gillar kan jag nog bli lite sårad - inte för att gåvan i sig borde vara mer värdefull/användbar/rätt, utan för att givaren uppenbarligen inte känner mig eller är intresserad av vad som skulle glädja mig (att glädja - det är väl huvudsyftet med en gåva?). Personer som inte känner mig så väl skulle jag se på med mildare ögon, men en sådan gåva från en nära vän skulle kännas trist...

Om man dessutom är en person som själv lägger ner tid och möda (men inte nödvändigtvis mkt pengar) på presenter till andra (som det f.ö. är väldigt kul när de uppskattar...) lägger man kanske lite extra vikt vid hur andra tänker när det är dags för presenter till mig.

Presenter är NATURLIGTVIS inte det viktigaste på bröllopet, men i detta forum diskuteras många saker som är långt mer oväsentligt än det. Inte får de några kommentarer om att "är det verkligen det viktigaste med bröllopet att färgen på buketten stämmer med tärnornas klänningar???"

• Paulina

Håller med sörmländskan! Om vi endast tänkte på äktenskapet och inte festen och (ibland till gränsen löjliga) detaljer kring bröllopet skulle vi inte vara här, eller?

Alla ämnen som har med bröllop att göra är väl tillåtna?

//en som diskuterat frimärken och tvål...

• Charlottsky

Vi är väl alla olika, eller hur? Jag är inte särskilt präktig av mig, men faktiskt presenter, nej det är inget viktigt för vare sig mig eller min man. Jag tycker inte ens det är särskilt väsentligt med att få födelsedagspresenter och julklappar avskaffade för många år sedan för de vuxna i familjen. Har inget med präktighet att göra, bara vad jag personligen föredrar.

Att ge presenter tycker jag desstuom är roligare än att få! Särskilt om jag vet att det är något mottagaren har önskat sig/behöver.

För oss var det i alla fall helt oviktigt om vi fick bröllopspresenter eller inte, att folk ville fira med oss kändes många gånger viktigare än vad vi fick/inte fick. Man behöver inte vara präktig för att man har den åsikten.

• Hestia

Jag tycker inte heller det är speciellt "fult" eller "egoistiskt" att tänka pa presenter. Jag tar för givet att de allra flesta kommer köpa nagot till oss, eftersom vi alltid köper saker till brudparet när vi gar pa bröllop, och da är det väl inte fel att önska sig saker, sa att man far vad man vill ha, oavsett vad nu det kan vara?
    MEN om jag hade fatt nagot jag inte ville ha, sa skulle jag kanske blivit besviken pa presenten _i sig_, men inte pa personen som gav oss presenten! Jag lägger ned mycket tid pa presenter, men om andra inte tycker det är sa roligt och köper nagot som de tycker är bra, sa skall väl inte jag döma dem för att de inte tycker presenter är roliga? Alla är vi olika, som vanligt! :)

• Majälva

Uppfatta mig som präktig de som vill - jag kommer verkligen inte att tycka illa om eller bli besviken på någon som inte har med sig present! Absolut inte! Vad man får, och om man får, beror på vem som är givaren, och jag tycker att lika gärna som många tycker att givaren bör lägga ner tankemöda på mottagaren, så kan nog mottagaren också ta hänsyn till givaren, både efter ekonomiska förutsättningar, allmänt presentköparintresse och känsla för vad mottagaren vill ha. Alla vet inte automatiskt vad någon annan tycker om!

Har också sett att en del tycker att presenter ska kosta relativt stora summor, för annars uppfattas det som snålt. Bortskämt, mycket bortskämt anser jag. Det finns de som faktiskt.. äääh, ska inte ens behöva säga det, ni vet nog ändå. Hur mycket man tycker att en bröllopsgåva bör kosta varierar oerhört mkt i olika "kretsar". Tycker det är rätt fult att kalla folk snåla utan vidare bakgrundsinformation, enbart grundat på att de lägger ut exv 100 kr på present.

Personligen tycker jag tom i allmänhet att det är pinsamt och lite småbesvärligt att ta emot presenter. Slipper gärna mao.

Tänk er en barnfamilj eller en ensamstående mamma med medelinkomst, som ska gå på 3 bröllop på ett år, sju födelsedagar plus sina egna barns, en studentexamen och annat. De får nog hoppa över sin egen semester för att inte riskera att kallas för snåla.

Men visst, kan ändå köpa skillnaden mellan att handla statoil och handla mer personligt för samma summa. Men jag blir inte automatiskt arg/besviken på den person som handlar på statoil. Olika preferenser bara.

*First you marry, then you statoil*

• Majälva

Ah, har hunnit läsa lite mer av tråden och ser att många har skrivit jättebra saker, Medea, Mia-Maria mfl... skönt att det finns människor som kan se saker ur lite lättsammare perspektiv!

Svar på tråden Rätt och fel om bröllopspresenter-otacksamt?