• Nyfiken gul , nu fru

Rätt och fel om bröllopspresenter-otacksamt?

Vad tycker ni är rätt och fel om bröllopspresenter? Självklart är det tanken som räknas men ibland undrar man...

Självklart reagerar JAG om jag som brud får något som uppenbarligen är köpt på vägen till bröllopet "a la bensinmack". Det är inte roligt oavsett tanke och givare att kunna ana sig till att presenten inte kostat mer än ett par tior. Då vill jag hellre ha en bukett blommor, en present senare eller inget alls.

En bröllopspresent ska ju i den mån det går vara en personlig gåva som betyder något. Alltså tycker jag att jag har min fulla rätt att bli lessen och sur över en billig te-mugg från konsums presenthylla.
    Men en väninna till mig tycker jag bara är fullständigt fräck och hänsynslös egoist när jag radar upp mina argument.

I min släkt och bekantskapskrets har bröllopspresenterna och paketöppning varit höjdpunkten EFTER vigseln, då har ju självklart de flesta ansträngt sig också. Även de med knappa medel har på ett eller annat sätt kunnat bidragit.
    Poängterar STARKT att jag kräver INTE ALLS dyra NK-presenter, jag kan bli glad över en billig present också. MEN det finns skillnad på billigt och billigt också...

Hur tänker ni andra? Hur mycket värd är era vänner som gifter sig? En fuskkristallvas för 35 kr på Statoil köpt fem minuter innan vigsel eller en fräck designad osthyvel från Verner O Verner för 35 kr?
    Och vad tycker ni själva om att få billiga presenter?

Cillan

• Svar på tråden Rätt och fel om bröllopspresenter-otacksamt?
  • kitze

Jag tror du har hakat upp dig på tanken bakom presenten, inte priset. några av de finaste presenter jag fått har varit "billiga" eller hemmagjorda saker. Jag har dock blivit väldigt rörd av att någon har engagerat sig i just mig och lagt tid på att köpa eller göra något speciellt. Saker utan tanke bakom blir inte lika bra presenter tycker jag!!

• Gloria

Suck ...var ska jag börja? Ok, jag börjar med den här meningen "Självklart reagerar JAG om jag som brud får något..."

JAG? Som brud? Vadå, gifter du dig med dig själv? Får ni inte bröllopspresenterna tillsammans. Sedan "Då vill jag hellre ha en bukett blommor, en present senare eller inget alls." Hade gästerna dykt upp utan present hade du säkert gnällt då med.

Jag håller fullständigt med din väninna och när du säger att du har din fulla rätt att bli sur och lessen så verkar det som om du redan har bestämt dig för att var otacksam. Du tycker ju själv att det är tanken som räknas, men tydligen inte med tanke på inlägget.

Och som grädde på moset: "Hur mycket värd är era vänner som gifter sig?" Du mäter alltså vänskap i hur dyra gåvorna är. Alla tycker faktiskt inte det är kul att handla presenter utan känner sig fantasilösa på just den biten.

Slutligen vill jag avsluta med att säga lycka till med att hitta en fräck DESIGNAD osthyvel för 35 kr.

• 5 sept

"Alltså tycker jag att jag har min fulla rätt att bli lessen och sur över en billig te-mugg från konsums presenthylla."

Nejmen usch, så FÅR man bara inte tycka.

Varför gifter du dig?
    Bjuder du folk bara för att få presenter?
    Hur reagerar du när du fyller år, är det samma "regler" då?

En presnt tycker jag ska vara en frivillig gåva.

VILL nån ge mig "te-mugg från konsums presenthylla" så skulle jag bli glad, jo det skulle jag, men jag skulle bli lika glad om folk utan presenter kom bara för att vara där och ha trevligt för mig (och min M2B's) skull.

• CyberPet

Oh vilket getingbo! :D

Vi avsa oss presenter på vårt bröllop då vi tycker det blivit rätt hysteriskt med dyra presenter. Dessutom så har vi nog med hyllvärmare som vi aldrig använder ändå. Trots detta så fick vi en del presenter, visst var det kul, men det var verkligen inget vi förväntade oss. Vi ville bjuda våra släktingar och vänner på fest för att fira vår förening som äkta makar, inte för att få en massa presenter.

Det blev en kanontrevlig fest!

Petra

• Veronica T

Vad tycker jag??

Jag måste hålla med både din väninna, Kitze och Gloria! Jag tycker faktiskt inte det spelar någon roll vad bröllopspresenten kostar, och har de ingen med sig så gör det heller ingenting!!
    Det viktigaste är ju trots allt inte bröllopspresenten, utan att våra vänner och släkt finns där med oss på våran största dag!!!
    Du skriver att du poängterar STARKT att det inte behöver vara dyra NK presenter men jämförelsen mellan en fuskkristallvas och en DESIGNAD osthyvel (Som jag håller med Gloria om) att var hittar man en sådan för 35 kr?? Till sist ställer ju du frågan: Vad tycker ni om att få BILLIGA presenter?
    Det visar ju på att du ändå innerst inne vill ha de där dyra NK presenterna!

• sarah

När min kusin gifte sig fick de en uppenbarligen använd sockerskål (nött samt sockrig) av ett par som egentligen inte äns var bjudna.

De sa förstås ingenting till dem utan skrattde mest åt det hela men det kändes verkligen FULT!

Nu kommer jag väl bli påhoppad men varför är det sån tabu kring detta med presenter?
    Vi människor har en otrolig lång historia bakåt i tiden där man kommer med gåvor om man är bjuden på födelsedag, bröllop osv.. det bara är så det är inget nytt påhitt.
    Man kommer bara inte utan present eller åtminstone en blomma till ovanstående bjudningar.

Sen är absolut inte priset avgörande utan tanken bakom. Om jag sparar på Ikea muggar för 5:- st och får 4 såna så blir jag glad över den presenten och tanken.

Jag är sbolut inte materialist men så klart skulle jag bli förvånad om någon dök upp utan present...

Några här tycker att man enbart ska vara tacksam för att de dyker upp. Självklart är jag det. Fast å andra sidan är de ju min familj, mina vänner, så klart att de vill komma. Men ändå så lägger vi ner en väldigt massa pengar på att de ska få äta god mat, ha det trevligt tillsammans med oss och då är det väl inte så fruktansvärt fel att kanske önska sig en liten present?

Alltså jag kräver ingen present men ändå tycker jag att det liksom hör till? Jag skulle aldrig själv dyka upp utan en.

• sarah

Vill bara tillägga att jag HELT sagt ifrån present från: min ena kusin som är ensamstående mamma och mkt dåligt ek. ställt (vi har bra kontakt så hon blir inte sårad). Min mammas kompis som kommer från utlandet för att både vara med på bröllopet och hjälpa till kring bröllopet, samt en kompis som bygger hus och verkligen inte har pengar till något annat.
    Har på "skämt" sagt att de inte får komma om de köper present utan jag önskar mig nyplockade liljekonvaljer. Men sen är det ingen annan i vår bekantskapskrets som är i dålig ekonomis sits.

• Suzanne

Hej, tror att de flesta missuppfattar Anonym. Det handlar inte om priset som hon säger utom om gästerna tänkt på en. Som hon skriver så är det stor skillnad på en vas från statoil på vägen till bröllopet eller en designad osthyvel från Verner o Verner för samma pris (tror inte att hon bokstavligen menade exakt 35:- för de exempel hon gav - tror knappast man får en fuskkristallvas för 35:- heller på Statoil). Håller fullständigt med att då är det bättre med en blomma om man inte har haft tid att engagera sig för bröllopsparet.

Tycker att det är stor skillnad på om man gifter sig (som man förhoppningsvis bara gör en gång) och om man fyller år. Oftast får man ju också inbjudan i god tid och borde hinna fundera på någon personlig present. Det handlar inte om att att vara otacksam. Sen behöver man ju inte bli sur om man får något billigt.

Och en sak till - Man får tycka precis som man vill, eller?

Jag håller på dig Anonym!

• Anonym

Blir lite fundersam när jag ser svaren till ovanstående. Vilka påhopp!! Jag kan faktiskt förstå hur hon menar. INTE som mottagare av presenten utan som GIVARE. Det handlar självfallet INTE om beloppet, vilket hon dessutom uttrycker väl, utan om själva tanken. När jag köper presenter vilket för övrigt jag tycker är väldigt kul (o d gör ju inte alla) så lägger jag ned min själ. ALLTSÅ en TANKE bakom. Sen om presenten kostar 20kr eller 500kr är ovesentligt. Jag letar o kollar o tänker till mig själv. Skulle jag uppskatta en sån...osv. Man kan faktiskt finna jättefina billiga presenter runt 50 - lappen om man bara vill. Tror nog att ovanstående tycker d e lite fantasilöst m mugg från konsum...men som en annan uttryckte skulle bli jätteglad för de muggar från Ikea som hon samlar på. D E D som e grejen.... Tycker JAG. Hemgjort, köpt, billigt eller dyrt.....TOTALT oviktigt....TANKEN-ENGAGEMANGET jätteviktigt!! Jag blir lika glad över en billig som dyr...o xtra gla om man ser en tanke. X-empel...min syrra har haft d jobbigt en tid, jag har ställt upp för henne o stöttat henne. I julas fick jag en handgjord ängel m texten:You´re an angel. Enkel men SÅÅÅ betydelsefullt.

Så lycka till... o vi behöver väl inte va så fördömande...mot varan.

• CyberPet

De köpte en present, räcker inte det då??

Jag menar, detta med förväntningar på presenter är så himla överdrivet. Det ska vara så himla genomtänkt osv. Vadådå? Vem har bestämt det??

Om ni inte vill ha "billiga" presenter, säg till då om det så gästerna vet vad som förväntas av dem, men bli inte sur om någon kanske inte har tid eller råd att hitta den där välgenomtänkta presenten.

Det är tanken som räknas, även om presenten kommer från Statoil.

Petra

Svar på tråden Rätt och fel om bröllopspresenter-otacksamt?