• Nyfiken gul , nu fru

Rätt och fel om bröllopspresenter-otacksamt?

Vad tycker ni är rätt och fel om bröllopspresenter? Självklart är det tanken som räknas men ibland undrar man...

Självklart reagerar JAG om jag som brud får något som uppenbarligen är köpt på vägen till bröllopet "a la bensinmack". Det är inte roligt oavsett tanke och givare att kunna ana sig till att presenten inte kostat mer än ett par tior. Då vill jag hellre ha en bukett blommor, en present senare eller inget alls.

En bröllopspresent ska ju i den mån det går vara en personlig gåva som betyder något. Alltså tycker jag att jag har min fulla rätt att bli lessen och sur över en billig te-mugg från konsums presenthylla.
    Men en väninna till mig tycker jag bara är fullständigt fräck och hänsynslös egoist när jag radar upp mina argument.

I min släkt och bekantskapskrets har bröllopspresenterna och paketöppning varit höjdpunkten EFTER vigseln, då har ju självklart de flesta ansträngt sig också. Även de med knappa medel har på ett eller annat sätt kunnat bidragit.
    Poängterar STARKT att jag kräver INTE ALLS dyra NK-presenter, jag kan bli glad över en billig present också. MEN det finns skillnad på billigt och billigt också...

Hur tänker ni andra? Hur mycket värd är era vänner som gifter sig? En fuskkristallvas för 35 kr på Statoil köpt fem minuter innan vigsel eller en fräck designad osthyvel från Verner O Verner för 35 kr?
    Och vad tycker ni själva om att få billiga presenter?

Cillan

• Svar på tråden Rätt och fel om bröllopspresenter-otacksamt?
  • 30 augusti

Mycket åsikter, härligt!

Jag ville avsäga mig alla presenter till vårt bröllop för jag tycker att det inte betyder någonting men min blivande insisterade så nu håller vi på med en lista i alla fall.

Ett tips är nog en lista. Visst är det tanken som räknas men min bästa väninna hade ingen lista och fick ca 20 asfula vaser (både dyra och billiga) som hon har i ett skåp idag och hon skrattar och råder alla att ha en lista. Det blir enklare för både gäst och brudpar...

• Julia B

Det som slår mig mest med dina funderingar är: Varför tror du att dina gäster kommer att handla något år er på Statoil på väg till bröllopet?? Jag håller med dig, det skulle kännas lite trist. Men varför är du så orolig?

• annelie.n

"De köpte en present, räcker inte det då??"
    NEJ det räcker inte!!! Jag vill absolut inte ha en present som någon har köpt till mig bara för att man ska. Jag vill ha en present som någon VILL ge mig (oss om det är bröllop) sen spelar priset ingen roll.

Och det där med att inte ha tid att hitta present...hur många veckor/månader behövs för att hitta en present egentligen?? Som sagt, man behöver inte spendera så mycket om man inte har råd men då kan man väl lägga ner lite tid istället. Det tycker inte jag är för mycket begärt.

Sen undrar jag varför det ska vara så fult att förvänta sig presenter på ett bröllop??? Tror inte att det är någon här som gifter sig för presenterna eller som inte tycker att det är det allra viktigaste att gästerna kommer överhuvudtaget..men det är självklart att man förväntar sig presenter! (om man nu inte sagt ifrån att man inte vill ha). Jag tycker inte det är konstigt alls.

• Bride of Autumn

Jag vill bara veta varför man förväntar sig presenter? Jag förväntar mig inte presenter ens på min födelsedag, bara att mina nära och kära hör av sig eller ännu hellre dyker upp och tar en fika med mig eller så. Det är det finaste jag kan få, lite närhet och omtanke. Sedan om någon vill ge mig något så är jag tacksam för allt, även om jag inte kommer att använda det.
    Som sagt, jag vill bara veta varför, man förväntar sig presenter.

• annelie.n

bride of autum,

Jag förväntar mig presenter när jag gifter mig. Varför? För att man brukar få presenter när man gifter sig. Är presenterna det allra viktigaste? Nej, men jag skulle nog bli besviken om jag inte fick några alls. Varför kan inte folk vara lite ärliga och säga att dom vill ha/förväntar sig presenter? Inget fel med det..

• Citronella

Ett- det hör till vett & etikett att som gäst ge en present när man blir bjuden på bröllop, för att visa sin glädje och som del i sin hyllning av brudparet.
    Två- både presentens värde och tanken bakom räknas. Värdet skulle jag säga baseras på *praxis*, dvs vad gäster vanligen brukar ge bort i present. Skulle tro att det vanliga att ge vid ett större bröllop med 3-rätters och dans är ca 200 kr eller mer per person. Våra gäster hade inte pratat ihop sig innan men ingen gav för mindre än 200 kr/person. Har man dålig ekonomi kan man alltid ge något personligt men billigare.

Tanken bakom- man ger något som man tror brudparet kommer att uppskatta (varför annars ge bort något?). Köper man en Staoilvas har man förmodligen inte frågat sig själv om detta kommer att bli en uppskattad present, dvs man bryr sig inte om brudparet egentligen utan köper bara något utan *innehåll*. Så visst har man rätt att bli lite stött om man får något där det märks att gästen inte brytt sig alls.
    Det *politiskt korrekta* är så klart att säga att huvudsaken är att gästen kommer och att *man bjuder väl inte till bröllop för att få presenter*, MEN... vänd på det: vilken bröllopsgäst skulle tycka att det var omtänksamt att bli bjuden på bröllop men bara få ett glas cola att dricka och kanske en inplastad smörgås från 7Eleven? Både som gäst och som brudpar har man rätt att ha vissa förväntningar på varandra, helt enkelt för att det man gör tillsammans ska bli trevligt och för visa att man bryr sig om varandra.

• Bride of Autumn

Jag är ärlig när jag säger att jag inte vill ha det, dessutom vad är det för argument att man "brukar få det"?
    Påminner lite om barnkalas tycker jag. Det finns väl inga vuxna som tycker presenter är viktigt eller ens förväntar sig det av vänner (undantag familjen) när de fyller år? Inte i min umgängeskrets åtminstone.

• annelie.n

Bra sagt Citron!

Bride, om jag har varit på 30 bröllop och alla gånger har brudparet fått presenter....tycker du att det är konstigt att man förväntar sig presenter på sitt eget bröllop??

• Lotte

Jag håller med Bride of Autumn, vi har sagt ifrån om presenter för att jag tycker att det känns konstigt, lite som att: vi bjuder er om ni har med er nåt tillräckligt fint att "betala" oss med... Vi bjuder våra gäster för att vi vill ha dem där.

Nu har vi i vår familj ioförsig aldrig haft presenter, varken vid jul eller födelsedagar eller andra "givna" tillfällen. Att köpa saker bara för att det ska vara så tycker jag är hemskt onödigt, dessutom förstår jag inte varför materiella ting är så viktiga? Jag blir iallafall mycket gladare för en kram än för en pryl...

Men, om man som trådstartaren stör sig på fula och billiga presenter får man väl skicka med en önskelista...? Är inte det rätt vanligt vid bröllop?

• Anonym

Hej!
    Jag tror också att det är olika beroende på familj och bekantskapskrets. Det är väl inget att bråka om?
    Jag skulle själv aldrig komma till ett bröllop utan present!

Svar på tråden Rätt och fel om bröllopspresenter-otacksamt?