• elsa12

Finska sånger till festen

Behöver er hjälp nuuuu!

Min M2B är från finland, vissa i hans släkt pratar enbart finska så vi ska ha några finska och några svenska sånger i festprogrammet. Min M2B kan finska, men vet inte vilka melodierna till sångerna han hittat är. Känner inte igen dem (är uppväxt i sverige).

Här i sverige vet vi ju att de flesta kan tex hej tomtegubbar... Nån som har två finska sånger som ni vet att de flesta finnar kan melodin till? Det är lite bråttom, festprogrammet ska tryckas på måndag (hon som skulle fixa detta ringde idag och meddelade att hon ej hunnit och inte skulle hinna under helgen *grrr*

• Svar på tråden Finska sånger till festen
  • brud 070901

"olen soumalainen" är ju en klassiker och jag ska hör med mamma o pappa om fler. men den som jag nämnde nu ska du absolut ha med.... (det ska vi ha på vårat bröllop som också blir tvåspråkigt)

• elsa12

Tack brud 070901! Ja, hör gärna med dina päron, vill ha fler!

• brud 070901

ska göra det

återkommer om en stund...

• Miss Lilly

hittade denna www.snapsvisor.nu/index.php&action=viewtextlib&textlibid=1737
    Skämt o sido - hänger på här, behöver oxå tips till vårt svensk finska bröllop

• Fru0707

Minne (melodi memory-cats)

Minnet jag har tappat mitt minne, är jag svensk eller finne, kommer inte ihåg, men besinner er man tätar med det brännvin man får fastän minnet och helan går.

Minne, muisti hävisi mut minne, juhlista selvisimme mutta muistikatkoja on,mutta tiedän mä keinon mikä auttaapi tuo, ota ryyppy ja muistis juo.

• brud 070901

vad kul att det var fler med ett svensk/finskt bröllop... vi får kanske starta en egen "leijona" tråd... (är inte så bra på att stava på finska, så se upp för stavfel )

• Miss Lilly

Terve
    min finska är inte så bra - förstår en del, kan många ord, men prata.... njae...

• elsa12

Japp, det här är vår nya LEIJONA tråd! Det skålar vi för!

• Fru0707

ja alltså jag bor ju i finland, åbo så jag e finne :) elr finlandssvensk så att säga :)

• brud 070901

japp... skål för finland!! kippis...

Svar på tråden Finska sånger till festen