• Miss Lilly

Finska sånger till festen

hittade denna www.snapsvisor.nu/index.php&action=viewtextlib&textlibid=1737
    Skämt o sido - hänger på här, behöver oxå tips till vårt svensk finska bröllop

• Miss Lilly

Terve
    min finska är inte så bra - förstår en del, kan många ord, men prata.... njae...

• Miss Lilly

Ni... kippis!!
    elsa12 - en vän ska fixa sånger och vara sånganförare - hon hade hittat finska visor, men är tyvärr bortrest en vecka nu så jag kan inte hjälpa dig...

Vi skall ha våra visor i ett fest häfte och i det kommer jag att ha en svensk-finsk-engelsk parlör... den börjar med ex "hej, jag heter... etc, var är baren.... och slutar med du verkar onykter och nej, jag vill inte dansa" översatt till 3 språk för att få igång lite diskussion
    Vi kommr att skriva något litet om alla - och allt ska översättas...

Vi ska ha 2 präster, en svensk och finsk-talande så skall m2b farbror som är finsk-svensk talande "översätta" valda delar. Den 16/8 skall vi ha övningen - tätt inpå tyckte jag, men det kommer att bli jättebra - då är allt stök klart och så har man hunnit bli jättenervös, men genom att öva så tätt inpå så hinner man kanske "gråta av sig" lite då....
    Förresten , när vi gick igenom vigsel programmet och prästen sa " så säger jag - tager du...." DÅ började jag storgråta.... ojojoj, hur skall det gå

• Miss Lilly

elsa12 - ole hyvää. Man vill ju att folk ska ha kul
    Blev lite kreativ nu och började jobba med vigselprogrammet... så nu lär jag väl inte komma i säng förrän kl 03..... o ensam hemma är jag, mb2 jobbar.
    By the way - vi tar mitt efternamn faktiskt! Jag har ett släktnamn bara vi har (ca 20st) och m2b sa att han ville ta mitt namn - så så får det bli...

• Miss Lilly

elsa12 - angående Parlören, här är några meningar vi tänkte ha med;
    Hej
    Jag heter..
    Vad heter du?
    Trevligt att träffas!
    Skål
    Hur känner du brudparet?
    Jag är kusin/kompis/kollega med..
    Ska vi dansa?
    Ja tack / Nej tack
    Trevlig bröllosfest!
    Du verkar lite full nu
    Var är toaletten?
    Var är baren?
    Där borta
    Vad Brudgummen dansar bra!
    Vad snygg Bruden är!

Fler förslag??? Ska va' lite kul är det tänkt...

• Miss Lilly

elsa12 - hur har det gått??
    Jag verkar gå bet på finska sånger, m2b säger att man inte brukar sjunga... Ska på bröllop i Finlanmd om 2 veckor, rapporterar då...

• Miss Lilly

kiija och elsa12 - vi var på bröllop i Finland förra sommaren, det enda som hände under middagen var brudens far som höll tal, i 40 minuter....
    Sen till dansen så var det ett 3-mannaband med smörsång.....
    Ett par gånger försvann killarna ut, jag gick o kollade - de stod o drac ur bagageluckebaren tydligen ganska vanligt förekommande

Svar på tråden Finska sånger till festen