• elsa12

Finska sånger till festen

Behöver er hjälp nuuuu!

Min M2B är från finland, vissa i hans släkt pratar enbart finska så vi ska ha några finska och några svenska sånger i festprogrammet. Min M2B kan finska, men vet inte vilka melodierna till sångerna han hittat är. Känner inte igen dem (är uppväxt i sverige).

Här i sverige vet vi ju att de flesta kan tex hej tomtegubbar... Nån som har två finska sånger som ni vet att de flesta finnar kan melodin till? Det är lite bråttom, festprogrammet ska tryckas på måndag (hon som skulle fixa detta ringde idag och meddelade att hon ej hunnit och inte skulle hinna under helgen *grrr*

• Svar på tråden Finska sånger till festen
  • elsa12

Fru0707: då kanske du har fler sånger på lut? Långa som korta...

• Fru0707

tja har försökt fundera.. men de flesta finnnar så sjunger snaps sånger på svenska.. helan går kan ALLA finnar. Men just minnet är oxå jättekänd sång

• Miss Lilly

Ni... kippis!!
    elsa12 - en vän ska fixa sånger och vara sånganförare - hon hade hittat finska visor, men är tyvärr bortrest en vecka nu så jag kan inte hjälpa dig...

Vi skall ha våra visor i ett fest häfte och i det kommer jag att ha en svensk-finsk-engelsk parlör... den börjar med ex "hej, jag heter... etc, var är baren.... och slutar med du verkar onykter och nej, jag vill inte dansa" översatt till 3 språk för att få igång lite diskussion
    Vi kommr att skriva något litet om alla - och allt ska översättas...

Vi ska ha 2 präster, en svensk och finsk-talande så skall m2b farbror som är finsk-svensk talande "översätta" valda delar. Den 16/8 skall vi ha övningen - tätt inpå tyckte jag, men det kommer att bli jättebra - då är allt stök klart och så har man hunnit bli jättenervös, men genom att öva så tätt inpå så hinner man kanske "gråta av sig" lite då....
    Förresten , när vi gick igenom vigsel programmet och prästen sa " så säger jag - tager du...." DÅ började jag storgråta.... ojojoj, hur skall det gå

• elsa12

fru 0707 - menar du "just minnet" eller bara "minnet"? Kan som sagt inge finska trots att jag snart har finskt efternamn :)

Miss Lilly - vad synd att hon var bortrest, det löser sig förhoppningsvis för mig ändå! Jättebra idé att ha vissa meningar översatta på det sättet du beskrev, det måste vi också ha! Minn M2B blev imponerad på den idén!

• Miss Lilly

elsa12 - ole hyvää. Man vill ju att folk ska ha kul
    Blev lite kreativ nu och började jobba med vigselprogrammet... så nu lär jag väl inte komma i säng förrän kl 03..... o ensam hemma är jag, mb2 jobbar.
    By the way - vi tar mitt efternamn faktiskt! Jag har ett släktnamn bara vi har (ca 20st) och m2b sa att han ville ta mitt namn - så så får det bli...

• elsa12

Miss Lilly- vi har också valt det namn som är mest "ovanligt", hans efternamn är ett namn som bara hans släkt har, så valet var självklart!

• elsa12

Fler finska bröllopssånger?

• elsa12

*Puffar*

Fortfarande bara en sång! Kom igen nu

• zukigirl

Jag hoppar gärna in här oxå och får lite tips. Sambon är finsk så det blir finsk/svenskt bröllop här med.

• kiija

Vi skall gå hand i hand genom livet du o jag... finns också på finsak.. då heter den : käymme yhdessä ain. Ska se omjag skulle hitta texten på nätet såp ja slipper skriva hela texten.......

• Miss Lilly

elsa12 - angående Parlören, här är några meningar vi tänkte ha med;
    Hej
    Jag heter..
    Vad heter du?
    Trevligt att träffas!
    Skål
    Hur känner du brudparet?
    Jag är kusin/kompis/kollega med..
    Ska vi dansa?
    Ja tack / Nej tack
    Trevlig bröllosfest!
    Du verkar lite full nu
    Var är toaletten?
    Var är baren?
    Där borta
    Vad Brudgummen dansar bra!
    Vad snygg Bruden är!

Fler förslag??? Ska va' lite kul är det tänkt...

• elsa12

Tack miss Lilly, hade tänkt höra med dig vilka meningar ni hade med. Vi tänkte sätta oss ned ikväll och spåna lite, försöka knåpa ihop något roligt dokument! Tänkte också börja med mindre storlek på texten i de första meningarna (allmänna frågor), för att sen göra översättningarna i större och större text ju längre ner på listan man kommer (dvs desto mer meningarna anspelar på onykterhet)!

Ang finska "festsånger" att ha i festprogrammet som har anknytning till bröllop verkar det som att vi går bet... Inte hittat något annat än "vanliga" sånger och snapsvisor, vill ha sånger med anknytning till bröllop ju!

• Miss Lilly

elsa12 - hur har det gått??
    Jag verkar gå bet på finska sånger, m2b säger att man inte brukar sjunga... Ska på bröllop i Finlanmd om 2 veckor, rapporterar då...

• elsa12

Miss Lilly - Fick också det förklarat för mig att man inte sjunger på samma sätt som i Sverige. Så vi skippade finska sånger, och i de finska häftena la vi in lite roliga texter istället för sånger. Jag tycker att det blev jättebra. Finnarna får senare på kvällen visa upp sina sångtalanger - vi ska ha karaoke och har fixat finska karaokesånger till dem! Hur kul som helst!

Ja, du får gärna rapportera efter bröllopet. Jag har inte riktigt fått ihop vad dom har i sina festprogram om inte sånger! Sjungs det inget? Jag har ju aldrig varit på bröllop i finland så hur ska man veta?!

Ha så trevligt på bröllopet, vi hörs!

• kiija

tänkte "tipsa" lite.
    På finlandssvenska bröllop åtminstånde här i österbotten så har man festhäften och hela köret.

Men på finskt håll så har de inte alls festhäften!!...så därför kan det vara svårt att få tag i finska bröllopssånger......

• Miss Lilly

kiija och elsa12 - vi var på bröllop i Finland förra sommaren, det enda som hände under middagen var brudens far som höll tal, i 40 minuter....
    Sen till dansen så var det ett 3-mannaband med smörsång.....
    Ett par gånger försvann killarna ut, jag gick o kollade - de stod o drac ur bagageluckebaren tydligen ganska vanligt förekommande

Svar på tråden Finska sånger till festen