• Anna gifter sig

Nyfiken på hur ni ser på förlovning

Hej!
    För mig har frieri och förlovning hängt ihop och förlovning är att lova varandra att man ska gifta sig. När jag har läst en del på BT så har det gått upp för mig att åsikterna går isär kring frieri och förlovning. Är bara nyfiken på hur ni andra ser på förlovning! I en tråd jag läste nyligen så verkade det inte alls självklart att fölovning innebar att man ville gifta sig!

• Svar på tråden Nyfiken på hur ni ser på förlovning
  • jench24

Vi förlovade oss 1/6 2002, och ska gifta oss i augusti i år. När vi förlovade oss hade vi nog egentligen inte diskuterat igenom innebörden i det, vad det faktiskt betydde för oss individuellt. Men jag hade hela tiden i tankarna att vi var förlovade för att vi nån gång tänkte gifta oss, även om ingen av oss höll på 1-årsgränsen. Nu i efterhand har min fästman sagt att han lika gärna hade kunnat fortsätta vara "bara" förlovade livet ut, utan något äktenskap alls, men då blev jag lite skogstokig och tyckte att i så fall behöver vi ju inte vara förlovade alls, då kan vi ju bara fortsätta vara sambos och ta av oss ringarna... Men då tror jag han förstod hur viktigt det var för mig att faktiskt gå hela vägen och ha bröllop, så för ett år sen ungefär började vi spara och planera.

Lite långt, men jag tycker alltså att en förlovning innebär att man planerar att gifta sig. Dock hade vi inget egentligt frieri, vi diskuterade oss fram till både förlovningen och när det var dags att börja tänka på vigseln. Tycker det känns mycket bättre än ett överraskningsfrieri, då vet man ju säkert att båda vill och att man inte säger ja för att inte såra sin partner...

• SpookysKira

For Spooky och mig handlade forlovningen om att vi skulle gifta oss. Han friade pa traditionellt Amerikanskt maner, och vi gifte oss efter 11 manaders forlovning. :)

• Brud2010?

För min förlovning är en steg närmare bröllop.

Jag menar att man SKA gifta sig en dag, det är "bara" tidsfråga.

• gargamel

Min sambo frågade om vi skulle förlova oss, och då sa jag att du vet väl att förlovning är nåt man gör för att sen gifta sig. Ja jag vet sa han, jag vill gifta mig med dig
    Vi ska nu förlova oss, men vi kommer inte att gifta oss än på några år. Jag tycker inte att man "måste" gifta sig innom ett år. Man får göra som man vill

• MysEtt

För mig hör förlovning och bröllop ihop. Dock har vi redan bestämt dag utan att ännu förlovat oss, det kommer på en speciell dag. Egentlige behöver man inte vara förlovad när man gifter sig och mamma tror inte att det blir en förlovning innan. Visst kan man "bara" förlova sig för att visa att man hör ihop - det är ett fint tecken

• Tant Brud

För mig hör definitivt förlovning och bröllop ihop.
    Men jag kan säga att jag har många vänner som varit förlovade i både tio och tjugo år, och som menar att de har förlovat sig som det "högsta beviset". De har alltså inga som helst planer på att gifta sig, men vill ändå visa att "de menar allvar".

Sånt struntar jag i, vi var ihop i nio år, sambos med hus och barn, och sedan bestämde vi oss för att gifta oss. och SEN förlovade vi oss

• MissLovely

Har inte läst hela tråden, men för mig är ett frier när någon av partnerna frågar om förlovning ( då man lovar varandra att man vill gifta sig inom framtiden). Förlovad är man enligt mig när både två har sagt ja till löftet :) hoppas ni inte blev förvirrade.

• toujours

För mig hör förlovning ihop med giftermål men jag tycker inte nödvändigtvis att det behöver ske inom ett år. Vi har tillexempel bestämt oss för att gifta oss därför kommer vi förlova oss men giftermålet har vi bestämt kommer ske inom 3 år, så vi kan spara pengar och undersöka platser.

• Jens90

Fast man förlovar sig... Så behöver man väl inte gifta sig inom de senaste fem åren för det? Eller har jag fel? :)

Mvh, Jens

• lottentotten

För mig hör förlovning ihop med att man ska gifta sig, och jag är också så gammalmodig så helst inom ett år.
    Eller som en kompis frågade oss när vi hade förlovat oss, -Ska ni hålla på traditionerna? Ja, svarade vi, och vi undrar om du vill vara toastmaster? Det var inte det svar han hade väntat sig *S*

• rosesarered

För oss betyder vår förlovning att vi i framtiden ska gifta oss. När vi tog på oss ringarna var det som en bekräftelse på att vi vill och ska gifta oss. Nu kommer det att dröja ett tag innan det händer pga pågående studier och ekonomi.
    Alla ser inte det som att förlovning är ett beslut om att gifta sig. Ett par som vi känner förlovade sig och när jag frågade om bröllop svarade hon " nej, gifta sig blir lite för mycket.."
    Kändes som att hon tyckte att äktenskap var för seriöst och blev förskräckt när jag frågade hehe.

• Klurifax

För mig innebär förlovning löfte om giftermål... men det behöver inte finnas någon tidsgräns för när detta ska ske.

Min blivande friade 2002 och vi ringförlovade oss, och nu 2007 5 år efteråt, kommer vi gifta oss!

• Jens90

Okej!

Hur gammal tycker ni man ska vara för att gifta sig?

Det är ju inte bara åldern som spelar roll utan även allt runt omkring. Studier, ekonomi, om man bor ihop osv osv...

Mvh, Jens

• Hästsson

För mig är en förlovning ett sätt att visa sina intentioner att gifta sig, vare sig det är om 1 eller 10 år. När vi förlovade oss började vi samtidigt planera bröllopet som blev av ca 14 månader efter förlovningen.

Har aldrig förstått vitsen med att "bli friad till" när man redan är förlovade. Tycker själv att ett frieri leder fram till en förlovning (om man nu inte bestämmer sig tillsammans för att förlova sig), så det blir lite kaka på kaka. Varför fråga om något som man redan bestämt??

Jag tycker inte man kan säga att vid en viss ålder är det ok att gifta sig. Huvudsaken är att båda personerna är tillräckligt mogna och relationen tillräckligt stabil för att man ska känna att man kan lova varandra att vara tillsammans resten av livet.

• rosesarered

Jens90,

det är nog individuellt hur gammal man är när man gifter sig. Numera verkar det vara något man gör vid trettioårsåldern eller uppåt men såklart kan man gifta sig som yngre också. Mina föräldrar gifte sig när dom var 23 år, som ganska unga alltså.
    Själv skulle jag nog satsa på att bo ihop ett tag innan man gifter sig, för att se om det funkar i vardagen.
    Men myndig bör man nog vara det är den enda "regeln".

• PBL

För mig hör förlovning och bröllop till viss del ihop. Jag anser att man inte behöver gifta sig även om man förlovar sig.. För mig är förlovning att man lovar varandra att vara tillsammans hela livet. Gifta sig behöver man absolut inte göra efter ett år, jag har varit förlovad i 5 år. Min mamma och pappa har varit förlovade i 36 år. Dem vill inte gifta sig.

För min del så vill jag jättegärna gifta mig men inget som jag tycker är obligatoriskt.

• Fru Hennerdal

Jag och min fästman funderade lite på vilken betydelse vi tyckte förlovning resp. giftemål hade.

Förlovning: vi hör ihop, och vi ska gifta oss.

Giftemål: vi vill leva resten av våra liv tillsammans.

• Celiine

För oss betyder förlovningen att vi ska gifta oss.
    Men inte inom ett år.

• Linum

För oss innebär en förlovning giftermål inom något år. Vi förlovade oss 22 september förra året och gifter oss 6 oktober i år.

• Z_Mia

För mig innebär förlovningen ett löfte om äktenskap och en framtid tillsammans, men det behöver ju inte vara nån tidsbegränsning innan bröllop sker, men jag och sambon har ändå sagt inom 3 år.

Svar på tråden Nyfiken på hur ni ser på förlovning