• Anna gifter sig

Nyfiken på hur ni ser på förlovning

Hej!
    För mig har frieri och förlovning hängt ihop och förlovning är att lova varandra att man ska gifta sig. När jag har läst en del på BT så har det gått upp för mig att åsikterna går isär kring frieri och förlovning. Är bara nyfiken på hur ni andra ser på förlovning! I en tråd jag läste nyligen så verkade det inte alls självklart att fölovning innebar att man ville gifta sig!

• Svar på tråden Nyfiken på hur ni ser på förlovning
  • ProudWoman

förlovad kommer jag vara när han friar, det är förlovning för mig, och det är ett löfte om giftemål inom en inte alltför lång framtid helst inte mer än ett år

• Fru Hennerdal

Jag blev förlovad i och med det att vi gjorde det officiellt att vi ska gifta oss. I och med att han trädde ringen på mitt finger och frågade mig om jag ville bli hans fru. Vi kommer att gifta oss nästan precis ett år efter vår förlovning.

• Glitterkråkan

Jag tycker inte att förlovning absolut behöver betyda att man ska gifta sig. Många nöjer sig ju med enbart förlovning.

När jag och min kille förlovade oss togs inga beslut om giftermål, men jag tror att vi båda hade nån tanke om att det skulle ske så småningom. Det tog 7 år innan det blev av...

Visst kan det väl vara romantiskt att gifta sig inom ett år, men man måste ju kunna förlova sig även om man inte tänkt gifta sig. Ett bröllop är ju också (ofta) en dyr historia.

• förhoppningsis

förlovat är man från frieriet till bröllopet

• Glitterkråkan

Förlova sig kan man ju vilja göra ganska tidigt i relationen, för att visa att man "hör ihop". Sen kan jag tycka att det är bra att vänta några år innan man "bestämmer sig" fullt ut och gifter sig.

• Anna gifter sig

Kul att höra vad alla tycker!

Glitterkråkan
    Även om jag inte har tänkt på det så innan så håller jag med om att det är en rätt bra grej att förlova sig om man verkligen vill visa för släkt och vänner att man hör ihop och att de är allvar!

Men jag är lite gammaldags och förknippar fortfarande förlovning med det som ordet indikerar d v s att man lovar innan att man ska gifta sig.

• Miss Cykel

För mig förlovar man sig när man ämnar gifta sig inom en rimlig framtid, men jag vet att det finns många olika åsikter om detta.

Jag bor i England och vi diskuterade det här en gång tillsammans med folk från rätt många olika länder. Någon frågade vad en LÅNG förlovning i respektive land innebar, och SAMTLIGA personer sa att en förlovning på ETT ÅR var en LÅNG förlovning!! Länder representerade var England, Tyskland, Polen, Ryssland, Ungern, Italien och Aruba.

Det var bara jag som sa att i Sverige kan folk vara förlovade i 10 år utan att någon reagerar. Flera stycken började då asgarva och sa att det var det konstigaste och roligaste de någonsin hört!! De frågade också om de man i Sverige kan ha barn utan att vara gift, vilket också verkade ovanligt i de andra länderna.

Jaja, ville bara dela med mig av detta intressanta som jag upplevt. Min totalt ovetenskapliga undersökning visade alltså att Sverige är ganska unikt när det gäller att förlova sig utan att ha ett bröllop inom en snar framtid i tanken.

Bra eller dåligt får man väl ta ställning till själv! Kanske beror det på att vi inte är lika religiösa här som i andra länder??

• Fru Hennerdal

Det blir nog allt vanligare att man väljer att förlova sig tidigt i en relation. För min del känns det konstigt om man väljer att göra detta men inte har några som helst tankar på att gifta sig. Tycker de två hör ihop. Men så förändras ju traditioner allt mer på många sätt.

• Miss Cykel

Sjatiir: Och i Sverige så har vi ju "man gör som man själv vill"-mentaliteten och att man INTE ska lyssna på andra. Kanske kan det påverka att vi gör om synsätt rätt ofta och inte håller på traditioner?

Svar på tråden Nyfiken på hur ni ser på förlovning