• Anna gifter sig

Nyfiken på hur ni ser på förlovning

Hej!
    För mig har frieri och förlovning hängt ihop och förlovning är att lova varandra att man ska gifta sig. När jag har läst en del på BT så har det gått upp för mig att åsikterna går isär kring frieri och förlovning. Är bara nyfiken på hur ni andra ser på förlovning! I en tråd jag läste nyligen så verkade det inte alls självklart att fölovning innebar att man ville gifta sig!

• Svar på tråden Nyfiken på hur ni ser på förlovning
  • Fru Hennerdal

Miss Cykel
    Säkert! Själv kan jag sakna traditionerna. Tycker också att det är synd att de anglosaxiska traditionerna mer och mer verkar få ett övertag och att vi glömmer bort våra egna seder. Det håller jag alla engelskspråkiga filmer ansvariga för! ;)

• Kyel

För mig är det så att en av parterna friar, den andra säger ja, och så är man förlovad tills man gifter sig, gärna inom ett år. Han friade till mig den 13/3 förra året och vi gifter oss på lördag, den 16/, så lite längre än ett år blev det!
    Vi är också lite "gammeldags" på det sättet, som tur är båda två!

• Septembersol

Jag blev friad till förra sommaren (augusti) och vi gifter oss den 1 september. Jag visste ingenting innan, men han frågade till och med min pappa "om lov" innan samma dag (han friade på mitt favoritställe där mina föräldrar bor och där jag har växt upp) Lite gammeldags är jag nog allt för jag tycket att det var fint gjort. Men jag tycker inte det finns något rätt eller fel gällande förlovning. I det stora hela är det ju ett kärlekbevis - och det är fint i alla lägen! Med rätt person är alla varianter bra.

• förhoppningsis

Var nog lite otydlig
    anser att frågan bör vara "vill du gifta dig med mig" och svarar man JA är man förlovade och så är det optimalt sett bröllop inom ett år. (jag blev friad till 14/7 -06 och gifter oss 7/7 -07 så vi klarade oss med en veckas marginal)
    Frågan "vill du förlova dig med mig" känns personligen väldigt konstig och mer som det man gjorde när man var 15 och det var "inne" att förlova sig...

• Septembersol

Jag fick frågan "vill du gifta dig med mig?" och hade nog blivit rätt besviken om han frågat "vill du förlova dig med mig?". Men så är vi ju inte 15 år heller, utan 26.

• Troll-P

Min sambo frågade mig om jag ville gifta mig med honom, när jag sa ja blev vi förlovade och vi gifter oss ca 15 månader efteråt. Hade vi inte redan planerat in en resa så hade vi gift oss inom 10 mån.

För mig betyder förlovning att man tänker gifta sig. Men det är ju olika.

• jagärsåkär

Jag tycker att förlovning betyder att man planerar att gifta sig. Däremot måste man inte vara officiellt förlovad för att man bestämt sig för att gifta sig... Invecklat?

M2b och jag ska gifta oss sommaren 2008, datum är bestämt och jag har berättat för syrran o mamma (ingen annan). Just nu tittar vi ringar i lugn o ro o jag planerar som en dåre!! Men vi vill hålla allting hemligt tills inbjudan slinker ner i folks brevlådor! Detta för att slippa snacka bröllop med alla vänner, för att öka spänningen, ge inbjudan värsta "wow-effekt" och för att detta passar oss väldigt bra.

Alltså bär jag ingen ring just nu, ingen vet att vi är "hemligt förlovade" och det känns skönt... Jag tror hela spänningen för min del riskerar att rinna ut om jag ska babbla om det här med alla i ett år. Jag sitter så gärna själv o planerar med m2b. Mysigt...

Slutsats: man gör som man vill... normer spelar mindre roll idag för hur o när...

• kala

För mig betyder förlovning att man har bestämt sig för att man ska gifta sig, men jag förstår nu att inte alla ser det så. T ex så har jag läst här i forumet att folk har bestämt sig "kommande nyårsafton ska vi förlova oss" - enligt mitt tänkande är detta paret redan förlovat, då de uppenbarligen har bestämt sig att de så småningom ska gifta sig. Min sambo friade inte, men när vi bestämde oss för giftermål då förlovade vi oss. En kort förlovning blir det dessutom, kortare än tre månader... :)

• Idwill

Vi förlovade oss för 4½ år sedan, och kommer att gifta oss den 1/12. Vi hade faktiskt ingen tanke på att gifta oss just då!! Vi ville mer visa att vi hörde ihop Till saken hör att vårt första barn var fött då, och vi tyckte båda att det var mycket större att skaffa barn ihop än ett ev. giftermål.... Men nu har vi ändrat oss, och tycker att det ska bli kul med en stor fest och att hela familjen kommer att dela på samma efternamn

• Nightingale

Förlovar man sig ska man gifta sig. Eftersom jag är väldigt planernade och så, så förlovar vi oss exakt på dagen ett år innan bröllopet!

Svar på tråden Nyfiken på hur ni ser på förlovning