• MrsS

Gjuta gips i iskubslåda?

Jag vill ha hjärtan i gips till dekorationer och undrar om det skulle funka att gjuta dem i gips i ikeas iskubslådor. www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=70085&langId=-11&categoryId=16221&chosenPartNumber=20099892
    Någon som vet?

• Svar på tråden Gjuta gips i iskubslåda?
  • Mysprick

Vi kan väl skriva in och berätta hur det gick, den som hinner först, ifall det skulle krångla kanske man hinner tipsa!

• MrsS

Haha, ja det låter bra mysprick, jag brukar ha gott om idéer men svårt att få dem genomförda så jag tippar att du hinner först.

• Mysprick

ho ho!
    Nu har jag provat, och det gick jättebra! Det blev superfina hjärtan och det var inga problem att få dem ur formen sen. Det enda kruxet var att det knapp fanns några former kvar på ikea, alltså med hjärtan, övriga fanns det massor av. Men jag hittade till slut, och är supernöjd. Det tog inte så lång tid heller, säg 10 min för 20 hjärtan, sen tar det ju 2 timmar att stelna...
    Gipset köpte jag på BR leksaker.
    är någon sugen på detta så rekommenderar jag det starkt!!

• Slarvmaja

vilken bra ide! jag tänkte kavla lera och stansa ut i pepparkaksformar/hjärtan, men det här verkar ju helt klart enklare

• MrsS

Mysprick: Oj shit vad snabb du var, jag har inte ens hunnit ta mig till IKEA än. Kul att det funkade!

• snart hela kittet...

Mysprick:
    Kan inte du fota så man får se resultatet?
    Blir de jättesmå, eller tror du att man kan skriva namnen på och använda som placeringskort?

• E2007

Funderade på om man kunde skära en skåra i dem när de är klara och isåfall sticka ned en lapp men namnen på...

Fast jag har ju redan börjar producera andra placeringshållare....som tar en halv evighet att göra...

• MrsNyberg2B

Ah! Underbart! Jag köpte gips och formar för länge sen, och har inte kommit mig för att undersöka om det funkar - nu vet jag!!

Bra att ni är erfarna, man får en hel del tips ju!!

• Mysprick

de blir ganska små, säg 2-2 1/2 cm breda, man får inte ha ngt dubbelnamn
    Kan dock tänka mig att man kan ta ståltråd och göra en krumelur i ena änden och sticka ner den andra i hjärtat och fästa pappret i krumeluren, om ni förstår hur jag menar!

De är rätt mjuka från början så det ska nog inte vara ngt problem med att sticka ner ngt, men att skära är jag lite skeptisk till, det är nog stor risk att de spricker, gips tenderar u att göra det
    Vet egentligen inte vad jag ska ha dem till, men nu har jag 101 st!

• novali

Jag har gjutit 85 st hjärtan i ikeas isformar. Inga problem alls! Lätt som en plätt.
    Sedan gjorde vi som mysprick beskriver, tog en ståltråd och böjde till den som en spiral upptill och stack andra änden i hjärtat. Detta var till min systers bröllop. Själv ska jag göra hjärtan i lera med pepparkaksform och skriva namnen direkt på hjärtat.

Svar på tråden Gjuta gips i iskubslåda?