• Swing

Bröstförstoring 9

Gamla tråden stängd, här här den nya!

• Svar på tråden Bröstförstoring 9
  • Misha**

Abra: Sårvätska är inget farligt (har jag just lärt mig) Bara bra att det kommer ut! Men du får nog vara lite försiktigt och se till att hålla rent kring tejpen så du inte får någon infektion i "hålet".
    Min sårvätska kom inte ut förrän efter drygt fyra veckor. Lustigt att det kan vara så olika. Blåmärken är f.ö. helt normalt. Kan i värsta fall vara kvar i flera veckor, men inget att oroa sig för!

• Misha**

Ett tips för de som har svårt att sova på ryggen är att lägga kuddar på båda sidor om rygg och mage som stöd. Då kan man ligga halft på sida utan riskera att "rulla över" på brösten.

• Misha**

Björk00: Att opereras med en infektion i kroppen är aldrig bra. Bara att hålla tummarna för att ditt halsont går över till på operationsdagen! Annars bör du nog fråga doktorn om råd, du ska absolut inte försöka dölja ev. sjuksymptom. Bättre att ta det säkra före det osäkra. Förhoppningsvis är det ingen fara.

• Abra

Björk00: Du är ju ganska lång men väldigt smal va? Låter så på din beskrivning. Implantatsorlek handlar ju bara om proportioner - hur man är byggd i kroppen och ens individuella förutsättningar i ö h t.Vad för typ av implantat är det du ska lägga in, och var, vilken klinik?...

En och samma implantatstorlek kan resultera i heeelt olika bh-storlek efter op, beroende på ens kroppsproportioner.

Ang. bikini så kan jag ha det efter 3 v. då jag tagit stygnen. Ska dock vänta med att simma/bada ute och i badhus i 6 v. efter op för att minska infektionsrisken.

Misha: Jag förstår inte riktigt -du menar att du är allergisk mot ett lokalt bedövningsmedel som du fick under narkosen, eller?... Men har det inte gått ur kroppen än? Vad är symtomen så här långt efteråt?... Förstår att det är jättejobbigt - tråkigt att det blev så för dej då. Men det går väl åt rätt håll iaf!

Ang. sårvätska - det kom bara pytte-pyttelite då jag nuddade vid det pyttelilla blåmärket mitt under bröstet, så det va inte nåt alls nästan. Är annars inte nåt extra öm där eller så, jämfört med det andra bröstet - så det är nog ingen fara hoppas jag. Nån annan som fått nån sårvätska ur brösten?...

((Kram))

• kanelbulle

Hej alla oj vilken aktivitet det var här då .

Ja nu har det gått 1 vecka och två dagar
    Det känns mer och mer normalt för varje dag. Blåmärken har jag inga varken i början eller nu däremot är högersida annorlunda än vänster. Vänstra känns som mitt bröst typ ingen ömhet eller nåt. Höger kryper sticker det i luft antar jag ( hoppas)
    Dessutom är muskel svullen eller stel och öm. Jag hoppas att det är det muskeln och inte någon annan otrevlig överraskning. Egenligen skulle jag inte oroa mig om det inte var för att vänster är utan problem redan.

Vad tror ni??

Kramar

• kanelbulle

Just det Björk 00:

Jag hade lite feber och ont i halsen trodde jag höll på att bli förkyld och när jag ringde och frågade om det så sade dom att det inte skulle vara några problem om jag bara inte hade feberfrossa eller så. Jag skulle höra av mig om det blev värre. Det blev det inte men du kan ju alltid ringa och fråga.

Hej

• Misha**

Abra: Japps. Det är just bedövningsmedlet jag fick under narkosen jag tydligen är allergisk emot. Det ser ut som en röd svullnad på insidan av bröstet (på huden dvs, inte innuti brösten), och huden har varit väldigt känslig kring plåstren. Nu är huden bitivis väldigt torr men det märks iallafall att det går åt rätt håll.

Jag har haft en lätt rodnad kring brösten ända sen operationen, men jag visste inte att det var något ovanligt efter jag aldrig gjort liknande operation förut.

• Abra

kanelbulle: Skönt att du redan känner så! Jag har hört att brösten ska ses som 2 separata operationer, som kan läkas i olika takt och kännas på olika sätt under läkningsprocessen. Så det är nog ingen fara för dej. Men du gör väl stretchövningatrna fortfarande va? särskilt viktigt om du fortfarande är lite öm.

Misha: OK, på det viset. Nej, inte lätt att eta eftersom man ju inte gjort nåt sånt här förut. Ang. träning redan 3 v. efter op låter tidigt tycker jag. På VK ger de följande råd, som jag tycker låter vettiga och säkrare:

¤ Raska promenader - 3 v.

¤ Jogging - 4-5 v.

¤ Konditionsträning inkl. cykling och simning - 6 v.

¤ Träning med lättare vikter/styrketräning - 2 mån (Kan sen öka vikterna succesivt - dock inte armhävningar på 6 mån.)

+ Att man i 3 mån ska va försiktig med stora, tunga och snabba, ryckiga rörelser.

De inre stygnen är läkta efter 2 mån, och de yttre efter ca 3 v. Man ska dock fortsätta tejpa ärren i 6 mån efter op, för finast ärrbildning. Bäst är att använda en brun kirurgtejp som är mer hudvänlig. Jag har hört att den tyvärr inte säljs på Apoteket konstigt nog - men borde väl gå att specialbeställa iaf? Man får med en sån rulle från VK, som ska räcka i 6 mån. Man byter tejpen efter 3-4 v., då den börjar lossna av sej självt.

(Dessutom får man på konsultationen med sej "Descutan" hem från VK, som man ska tvätta sej med innan op - ännu en bra grej med dem - man får verkligen allt nödvändigt av dem! Skönt att slippa tänka på allt sånt själv tycker jag.)

Nån som vet unjefär när man kan börja använa vanliga topar och tröjor (som inte är framknäppta) efter op? Hur va det för er andra??...

((Kram))

• Misha**

Abra: Vad har Charles sagt om att sträcka armarna över huvudet? När du väl får det kan du använda vanliga tröjor utan problem. På citadell tror jag de sa efter 1-2 veckor..

Oj! Träning efter bara 3 veckor? Vilken klinik var det? Jag vet att VK, citadell och strandkliniken säger 4 veckor, men jag tycker det låter tidigt även det. Prommenader, javisst, men knappast styrketräning eller löpning. Borde vara alldeles för kraftiga stötar mot brösten. Läste om någon klinik som inte rekommenderade någon typ av tung fysisk aktivitet förrän 2-3 månader efter operation (minns ej vilken).

Tycker det är väldigt intressant vad olika kliniker rekommenderar osv. Man skulle kanske starta en ny tråd med bara beskrivningar av olika kliniker, typ av ingrepp, kostnader, rekommendationer och varningar. Lite mer övergripande för alla som funderar på att göra liknande ingrepp men inte har valt klinik än:)

Allmänt så anser jag att det absolut viktigaste är att man har en god kommunikation med kirurgen och att man litar till 100% på denne. Oftast behöver man ett par konsultationer hos olika kirurger innan man hittat "den rätte för just mig". Man ska nog inte gå för mycket efter pris eller efter hur snygg fasaden är. (eller om en tejprulle ingår i köpet eller inte..vilket jag tror att den i de flesta fall gör;))

En kirurg det inte pratas så mycket om, men som faktiskt är den enda jag enbart hört positivt om är dr. Oya på Strandkliniken. Inte en enda anmärkning under sina många år som kirurg (senast jag kollade iaf) Hon är betydligt mer anonym än dr Charles, Cosmo m.fl men framstår ändå som mkt. proffsig. Det finns säkert fler på mindre kliniker som också är enormt skickliga. Det är klart värt att undersöka. Ett par 500-lappar för extra konsultationer är ändå inte så mycket om man ser till hela operationskosnaden.

Ha det gott! Nu ska jag läka:) Kram kram!

• Abra

Misha**: Vart har du hört om träning efter 3 v.? Det är iaf inget de alls rekommenderar på VK (se ovan vad jag skrev). Och nåt om 4 v. har jag inte hört heller... Självklart ska man inte träna styrka på länge, minst 2 mån. efter op - och då med lättare vikter i början iaf.

Jag kan ju bara prata för mej själv - men jag behövde bara gå på en konsultation, och det kändes 100% rätt direkt!

Sen struntar jag eg. i om det ingår Descutan, ansiktsmassage, en söt liten tygpåse med krämprover och ansiktsspray med rosendoft, så många smörgåsar man orkar, och hur mycket dryck man önskar av diverse slag på kliniken, övernattning med service dygnets alla timmar, all medicin man behöver efter op och en speciell hudvänlig kirurgtape för 6 mån - men inte sjutton gör det det hela sämre!! Plus att stället i sej ligger skitfint vid vattnet, ser ut och känns som ett lyxigt SPA, och man blir behandlad som en "prinsessa" från det att man sätter sin fot innanför deras dörrar, tills då man åker hem! Dessutom har de ett akutnummer man alltid kan ringa dygnet runt (även på deras sem.), om det uppstått nån allvarligare kompklikation.

Det allra viktigaste för mej är självklart kirurgens kompetens, erfarenhet, min tillit till honom, att alla andra varit toppennöjda med resultatet som op sej där, att han verkligen kan sin sak och att han ö h t har ett gott rykte. Det betalar jag gärna några tusenlappar extra för! Och här sitter jag iaf nu - skitnöjd med precis allt - och så klart mina nya boobisar - de blev exakt så som jag önskade!!

Det handlar ju om ens egen kropp, och är ett jätteviktigt val då man väljer vilken kirurg man har så stort förtroende för att man låter han/hon skära i en.

((Kram))

Svar på tråden Bröstförstoring 9