• twentyfirstofapril

Tips på riktigt fin whiskey?

Min bror tycker om whiskey och jag o maken ska ge honom en flaska som tack för ett väl utfört toastmasteruppdrag

Men jag kan inget om whiskey och att fråga honom är inte kul. Någon som kan tipsa som kan sånt eller har en man där hemma som uppskattar drycken?

• Svar på tråden Tips på riktigt fin whiskey?
  • förhoppningsis

är mackmyran bra? funderade på att köpa en i morgongåva åt min blivande

har hört att 12 -18 årig bowmore är bra, stämmer det? funderar på att ha den på avecbordet tillsammans med nån annan sorts wiskey

• PennyJenny

förhoppningsvis>>>Om du inte har köat för en Mackmyra så är det ganska svårt att få tag på en, då får du ge dig ut i andrahandsdjungeln och då kostar de beytdligt mer. De ges ut i så liten upplaga, bara några tusen per omgång och som sagt, entusiaster köar på morgonen samma dag som de släpps för att få ett ex. Och sedan är de slut på systemet.

Visst, Bowmore är en bra whisky, om man gillar en sökig en. Det är jättesvårt att rätt av säga ett en whisky är bra eller inte, det är sådan smaksak. Om du ska ha whiskyn på avecbordet och du inte har whiskyentusiaster eller vana whiskeydrickare där, så skulle jag nog satsa på en som är lite mildare och mjukare. Strathisla är ett tips lika så Dalwhinnie som har lite rök men inte så mycket.

• PennyJenny

På tradera är Mackmyras Preludium utropad för 3000 och de finns de som bjudit 5000. *S* Det är liiite väl mycket för min smak.

• förhoppningsis

Penny Jenny
    hade tänkt ha 2 olika sorter på bordet en mildare å en rökigare så det fins nått som passar alla

har oxå insett att jag får ge upp mackmyran =(

• förhoppningsis

Vad säger ni om Lagavulin 16 år?
    vad ska man då ha som andra flaska??

• PennyJenny

Med tanke på att Lagavulin är mycket rökig och har tjärsmak så skulle jag ta någon av de andra två jag förslog som ett mildare komplement.

• PennyJenny

Eller en Glenmorangie.

• förhoppningsis

tackar tackar
    åker till frankrike om ett par timmar å tänkte botanisera lite i deras butiker =)

• junibrud2006

Glendronach som jag skrev om tidigare i tråden är också väldigt bra om man vill ha en smakrik men inte för tung sort.

• Skogstigern

förhoppningsis: Gå in på www.mackmyra.se/ , där kan du hitta olika provsmakningar och annat. Det kanske kan vara en idé på morgongåva?

• Mrs.K

förhoppningsis: Lagavulin 16 går hem hos de allra flesta som tycker om en god whisky. Att ta en Lagga 16 och en mild whisky är en mycket bra kombination som avec tycker jag. Som mildare alternativ kan man ta tex Auchentoshan 10-årig, uppskattas av de flesta oavsett om man gillar single malt eller blend ala Famous Grouse!

Vi ska ha åtta olika sorter i "baren" på vårt bröllop...

• förhoppningsis

MrsK
    oj 8 sorter!
    det är imponerande
    vilka 8 då?

vi kommer hålla oss till 2, å så massa annan sprit så klart, tex congac osv

• Linum

Vi ska nog hålla oss till tre sorter i baren. Highland Park (går hem hos de flesta), Laphroiag eller Ardbeg Uigadale och något mer. Någon som har ett bra tips?

• Mrs.K

förhoppningsis: Nu ska vi se om jag kommer ihåg alla... Ardbeg Uigeadail, Ardbeg 10-årig, Lagavulin Destillers Edition (minns inte vilket år), 30-årig Highland Park, Macallan Elegancia-nånting, Mackmyra 02 och 03 och så är det någon mer, men jag kommer faktiskt inte ihåg vilken....

• Mrs.K

Oj, skickade innan jag hann skriva klart! Vi har väldigt många whiskyentusiaster på bröllopet förutom oss själva så därav utbudet. Hade jag fått bestämma hade vi haft Lagavulin 16 och en Laphroaig också, men det e inte alltid jag får min vilja igenom... ;)

Svar på tråden Tips på riktigt fin whiskey?