• twentyfirstofapril

Tips på riktigt fin whiskey?

Min bror tycker om whiskey och jag o maken ska ge honom en flaska som tack för ett väl utfört toastmasteruppdrag

Men jag kan inget om whiskey och att fråga honom är inte kul. Någon som kan tipsa som kan sånt eller har en man där hemma som uppskattar drycken?

• Svar på tråden Tips på riktigt fin whiskey?
  • Saltakatten

Gillar han mild eller rökig whiskey? Jag är absolut ingen expert men jag vvet vad jag gillar

Jag gillar mild whiskey och två av mina favoriter är:
    Auchentoshan, 363 kr på systembolaget
    Glenmorangie, 389 kr,

Fråga dem på systembolaget annars, de är duktiga. Det finns ju betydligt dyrare whiskeysorter än dessa, allt beror ju på hur mycket man vill lägga.

• Skogstigern

Det beror som sagt på vad man vill ha. Jag gillar milda och lagom rökiga whiskeys, men inte de värsta tjär-smakande sorterna.

Mild:
    Cragganmore
    Macallan (brukar många känna till)

Lite rökig:
    Caol Ila
    Ardbeg Uigedail

Mycket tjära:
    Laproaig

Kul att det är fler tjejer som dricker whiskey, det är inte så vanligt! Vi har ca 30 sorters single malt hemma och är riktiga whiskey-älskare.

• Mrs.K

Oh, en tråd om något som jag älskar!

Ardbeg Uigeadail är en i de allra flesta fall klockren som present! Tror inte jag träffat på nån "whiskytok" som inte uppskattar ett glas Uigeadail!

Någon annan som är nästan lika bra som present är Lagavulin 16-årig. Mumsig! Å den passar också de allra flesta "whiskytokar" ;)

• Linum

Det heter whisky utan e när det gäller single malt...

Highland Park är ju rätt fin (25-åriga kostar 1500 kr).
    Talisker
    Arbeg
    Lagavulin
    Port Ellen (Nedlagt destilleri, men det finns flaskor att få tag i)

• Linum

Jag och min m2b träffades faktiskt tack vare en whiskyförening!

• Skogstigern

Port Ellen lät intressant, vet du var man hittar den?

Förlåt TS om jag lånar tråden.

• Mrs.K

Det där jäkla Port Ellen *muttrar* Jag ville ha en sherrycask (25-årig var det om jag inte missminner mig) men flaskorna tog slut innan jag hann reagera... Köpte en 23-årig istället åt sambon och sa "Den får du öppna vid ett speciellt tillfälle!" (underförstått vid ett bröllop) Tror ni grabbfan tänker öppna den på bröllopet? Nä såklart inte...

Fast å andra sidan är det är riktigt smart drag av honom (erkänner jag motvilligt) eftersom vi kommer dricka så mkt annat att vi inte kommer kunna njuta riktigt av den om den öppnas efter middagen.

• Mrs.K

Skogstigern: Via bolaget kan du få tag på ett par varianter av Port Ellen, priserna ligger på 1700 och uppåt. Tror whiskyexchange har lite varianter också samt royalmilewhiskies har nog några de med.

• Linum

Tror inte att Bolaget har några kvar tyvärr...

Svar på tråden Tips på riktigt fin whiskey?