• Misha**

"Att göra eller inte göra en skönhetoperation"

För att göra en lång historia kort:
    Jag har en genetisk defekt (fick jag veta på en konsultation) som innebär att mina bröst är tubformade (dvs små, hängiga taxöron). Huden saknar elasticitet och vårtgårdarna är utspidda över brösten och saknar tydlig gräns.

Jag avskyr mina bröst så länge jag haft dem och de har begränsat mitt liv på oacceptabelt många sätt.
    * Jag undviker allmänna omklädningsrum, visar mig aldrig helt naken.
    * Bastar aldrig
    * Jag avbröt min elitsatsning i simning på gymnasiet, just för slippa omklädningsrummen.
    * Begränsar mitt sexliv eftersom jag hela tiden har "bröstspärren" i skallen. Väljer numer att behålla bh:n på, fast spärren släpper ändå inte helt.

Under några tillfällen blev jag kallad "ko-spenan" i grundskolan.(Unga osäkra flickor kan vara mkt elaka) Detta bekräftade endast att jag var annorlunda. Jag lyckades förstränga mina problem när jag bytte flyttade från min hemort. Jag satsade istället till 100 procent på studier och thaiboxning, vilket stärkte mitt självförtroende enormt. Så länge jag inte visar mig naken mår jag bra och är väldigt nöjd med mig själv.

Det funkade bra tills jag skaffade pojkvän. Då tvingades jag börja bearbeta mina komplex igen. Det är ju liksom svårt att inte visa sig naken i ett förhållande.. Min kära kille stöttar mig i mitt beslut att operera mig och övertalade mig även att tala med mina föräldrar. Till min stora förvåning erbjöd de sig betala hela kalaset.

Trots att jag vägt fördelarna över nackdelarna är jag livrädd. Jag är rädd att något ska gå fel så jag inte att utöva mitt stora passion till träning fullt ut.

Som jag ser det nu så har jag två val:
    antingen skiter jag i operationen och lever vidare som jag gjort hitills, dvs undvika offentliga omklädningsrum och ett begränsat sexliv.

Eller så opererar jag mig och tar chansen att kunna leva ett "normalare liv" utan en massa begränsningar. Men det är svårt. Och jag är rädd.

• Svar på tråden "Att göra eller inte göra en skönhetoperation"
  • Misha**

jocelyn och Glitterkråkan:
    Tack tjejer, det värmer:) Väldigt skönt att få stöd även utanför den närmsta kretsen.

Jag är nu helt säker på att jag vill operera mig, oavsett om jag får bidrag från landstinget eller inte. Klickar allt på det första mötet med herr dr Peter Cosmo på torsdag kommer jag med största sannorlikhet operera mig den 5:e juni.

Jag längtar inte alls för jag räknar med en jobbig tid framöver, samtidigt är det väldigt skönt att få det gjort. Tidpunkten kunde f.ö. knappast bli bättre. Har planlagt allt med stora marginaler. Kommer sjukskriva mig tre veckor från jobbet för att vara på den säkra sidan. Syster kommer vara till förfogande hela första veckan, dag som natt. Kommer bo hemma hos mina föräldrar resten av sommaren, under tiden jag jobbar. (dock är det i umeå vilket kan bli lite jobbigt om komplikationer uppstår..) Räknar med att jobba hela sommaren, så jag kommer ändå inte sola och bada;) Åker sen i september på en långresa till sydamerika (om allt läkt som det ska kan jag bada och sola utan problem då, givetvis skydda ärren från sol!)

Tänker inte börja träna hårt igen förrän jag är tillbaka, dvs minst 6 månaders träningsuppehåll. (utan sydamerika-resan hade jag nog gått under av tristress av att inte kunna träna) Sen är det bara att börja på ny kula igen i januari:) Nästa sommar har jag toppat formen, springer milen på 46 minuter och går min första thaimatch med sillisar:D Ser framemot det.

• sommar2000

Någon som valt
    runda, medium profile "hallongelé"?
    Hur ser de ut/och känns om man jämför ex med runda high profile?

• Minoo

Misha**

Är det dags snart? Lycka till isåfall.

• Misha**

Hejsan Minoo:)

Nu har det gått en dryg vecka sen operationen (den blev framflyttad till den 22:a maj istället). Allt har gått relativt bra, förutom ett antal biverkningar av de starka medicinerna (illamående, hög feber, frossa bl.a.) När det gäller själva operationen så gick den i princip smärtfritt. Man får ju smärtstillande och lokalbedövning så det räcker och blir över.. Annars har jag inte känt det mer än som en rejäl träningsvärk i bröstet och ibland som ett hårt sug.

Brösten är än så länge väldigt hårda och svullna men det går inte att neka att det är en fantastisk kirurgi! De går inte på något sätt att känna igen från tidigare. De är höga, fasta och runda, med små toppiga vårtor (har inte sett allt än under den massiva tejpningen.. ska bli spännande att se ärren med..)

Det enda är väl att de är VÄLDIGT stora. Förhoppningsvis krymper de en del när svullnaden lagt sig. Det första jag tänkte när jag såg dem var: "Hur tusan ska det nu gå med THAIBOXNINGEN? Snacka om träffytor..kommer ge motståndarna massor av gratispoäng;)

• Minoo

Vad kul att det har gått bra!
    Lyfte du också? Jag lovar, de kommer till att krympa....När jag gjort min operation så undrarde jag, har de verkligen tagit bort nånting? De var ju alldeles svullna och hårda och satt under hakan typ, men nu har de hamnat på plats och det är en märkbar skillnad.:)
    Skulle bara tagit bort lite till....

• Misha**

det låter ju iallafall lugnande:)

jag gjorde hela kittet: bröstförminskning + vårtgårdsförminskning + bröstlyft + bröstförstoring. En fullständig rekonstruktion med andra ord. En helt otrolig skillnad före-efer. det går inte se att det är samma människa!

• Minoo

Så då ångrar du väl dej inte iallafall ;)
    nu när du fått hela "lyx-varianten" :D

• Misha**

Neeej, jag är så glad nu:) Gud vad skönt att det äntligen är gjort!!! (och vad skönt att den mest kritiska, smärtsamma perioden är över;))

Idag har den hårda tejpen tagits bort och stygnen klipps av. Nu man hela brösten och jag älskar dem verkligen, även fast de fortfarande är gulblå, lite missformade och svullna;)Nu väntar tre veckor av masserande och formande av brösten med tryckförband. De kommer vara sååå fina om några månader när de mjuknat och hängt till sig:)

Kram på dig, och tack till alla som hjälpte mig fatta rätt beslut!

• Minoo

Jag e glad för din skull, lyckan över att ha ett par "normala" bröst är stor ;)
    Grattis än en gång!

• Glitterkråkan

Kul att höra att allt gått bra och att du är nöjd! Tror inte du kommer att ångra dig, det har jag aldrig gjort!

• bröllops häxan

Åh vad glad jag är för din skull :D Kul att du blev nöjd.

Är lite intresserad hur de la snitten . Vill du berätta?

Kram

• Misha**

Tack tjejer:)

Ärren är som "vanliga" ankarärr, dvs går runt hela vårtgården, ett ärr rakt ned över bröstet och ett längre under bröstet, parallellt med bröstvecket. Samma snitt som görs vid de flesta bröstförminskningar och lyft tror jag. Fattar dock inte hur de lyckades få till en sån fin form med så pass få ärr med tanke på utgångsläget.. kirurgi är konst, helt klart!

Svar på tråden "Att göra eller inte göra en skönhetoperation"