• Misha**

"Att göra eller inte göra en skönhetoperation"

För att göra en lång historia kort:
    Jag har en genetisk defekt (fick jag veta på en konsultation) som innebär att mina bröst är tubformade (dvs små, hängiga taxöron). Huden saknar elasticitet och vårtgårdarna är utspidda över brösten och saknar tydlig gräns.

Jag avskyr mina bröst så länge jag haft dem och de har begränsat mitt liv på oacceptabelt många sätt.
    * Jag undviker allmänna omklädningsrum, visar mig aldrig helt naken.
    * Bastar aldrig
    * Jag avbröt min elitsatsning i simning på gymnasiet, just för slippa omklädningsrummen.
    * Begränsar mitt sexliv eftersom jag hela tiden har "bröstspärren" i skallen. Väljer numer att behålla bh:n på, fast spärren släpper ändå inte helt.

Under några tillfällen blev jag kallad "ko-spenan" i grundskolan.(Unga osäkra flickor kan vara mkt elaka) Detta bekräftade endast att jag var annorlunda. Jag lyckades förstränga mina problem när jag bytte flyttade från min hemort. Jag satsade istället till 100 procent på studier och thaiboxning, vilket stärkte mitt självförtroende enormt. Så länge jag inte visar mig naken mår jag bra och är väldigt nöjd med mig själv.

Det funkade bra tills jag skaffade pojkvän. Då tvingades jag börja bearbeta mina komplex igen. Det är ju liksom svårt att inte visa sig naken i ett förhållande.. Min kära kille stöttar mig i mitt beslut att operera mig och övertalade mig även att tala med mina föräldrar. Till min stora förvåning erbjöd de sig betala hela kalaset.

Trots att jag vägt fördelarna över nackdelarna är jag livrädd. Jag är rädd att något ska gå fel så jag inte att utöva mitt stora passion till träning fullt ut.

Som jag ser det nu så har jag två val:
    antingen skiter jag i operationen och lever vidare som jag gjort hitills, dvs undvika offentliga omklädningsrum och ett begränsat sexliv.

Eller så opererar jag mig och tar chansen att kunna leva ett "normalare liv" utan en massa begränsningar. Men det är svårt. Och jag är rädd.

• Svar på tråden "Att göra eller inte göra en skönhetoperation"
  • Misha**

Tack så mycket för alla vettiga inlägg:)

Glitterkråkan: Lite mer personlig fråga, eftersom du har haft liknande problem som jag;) (Du behöver inte svara om du tycker det känns för personligt) Hur blev det efter operationen? Syns ärren mycket nu efteråt? Hur känner du att personer i din omgivning, ex. i omklädningsrum reagerar på dina "nya" bröst? (syns det tydligt att du är opererad, eller är det knappt någon som noterar..)

Jag har visseligen redan talat med kirurg men jag tycker ändå inte jag fått någon riktig klar bild över vad jag kan förvänta mig. Dessutom är ju inte en plastikkirurg direkt partisk, de vill ju sälja sina tjänster. (Begreppet "naturlig" kan ju betyda väldigt olika saker) Därför är det bästa att höra om andras erfarenheter av liknande operationer:)

• Glitterkråkan

Det syns nog inte inte direkt att jag är opererad, tror jag. Jag har inte såna där tydliga "bullar" som man ibland kan se. Mina ärr sitter kring bröstvårtorna och syns bara om man tittar nära. Vet inte hur vanligt det är att man lägger snittet där, är kanske vanligare att det läggs under bröstet eller uppåt armhålan.

Mina bröst ser väl inte "perfekta" ut, men herregud vilken skillnad jämfört med innan operationen! När jag gjorde om operationen för några år sedan fick jag återigen se kirurgens gamla foton som tagits inför första ingreppet. Kunde då bara konstatera att jag var väldigt glad att jag tog steget och gjorde min operation!

• Misha**

Ah! Vad kul att det känns bra för dig Glitterkråkan:) Du slapp "ankarärren" med andra ord. Tyvär är min defekt så pass omfattande att jag inte kommer undan ankarärren:( Jag hoppas bara att de inte blir alltför fula.. Det är ju inte roligt om man får nya problem i försök att reducera de gamla.

Vet någon hur vanligt det är att ärren blir fula? Alt. brösten blir "bukliga"?

Jag var på besök i Landskrona idag och tog en prommenad förbi Citadellkliniken. Måste säga att det stället gav mig bra vibbar iallafall:) Bara två veckor kvar till nästa konsultation. Då ska jag vara mycket mer välförberedd än det förra och ställa massor av frågor.

• Minoo

Misha**

Jag blev opererad på Citadellkliniken i Landskrona. Jättegulliga och trevliga, tillmötesgående på alla sätt och vis, (trots att jag inte var en "betalande" patient :D )

• Misha**

Minoo:

Det är det intrycket jag fått av att läsa runt på nätet med:) Känns lugnande.

Har varit på konsultation tidigare, hos Oya på strandkliniken i sthlm. Hon var också mycket tillmötesgående. Men känns Citadell bra kommer jag nog välja dem iallafall eftersom det är betydligt närmare där jag bor.

• Minoo

När jag ringde till Citadell första gången för jag hade undringar om hur det fungerade med landstinget, så fick jag en tid för konsultation en vecka senare, sen blev operationen en månad senare, så det var snabba ryck för min del.
    Iofs bra eftersom jag har längtat efter att förminska brösten men inte riktigt vågat ta steget (inte velat visa upp mej).

• Misha**

Oj! Det var verkligen snabba ryck! Har hört om väntetider uppemot 5 år för bröstförminskning, men tydligen är det inte alltid såna köer..

Vet du om citadellkliniken enbart utför bröstförminskningar genom landstinget eller om det även förekommer bröstrekonstruktioner, som det kommer bli i mitt fall?

• Minoo

Jag har ingen aning men maila till Kerstin på Kliniken hon kan säkert svara. Adressen finns på deras hemsida.

• Misha**

Har talat med Kerstin idag. Hon sa att det finns två fall där region skåne går in och betalar:
    * vid bröstförminskning, samt vid
    * assymetriska, påtagligt olika stora bröst.

Inget av dessa fall stämmer "tyvär" in på mig, så hon tvivlade på att jag skulle få bidrag till min operation. Men jag skulle absolut göra ett försök. Det är doktorn, Peter Cosmo, som avgör huruvida jag är "kvalificerad" eller inte. Jätteskönt att det går direkt genom citadell, så jag slipper gå till en massa andra läkare för att undersöka om jag kan få remiss.

Oavsett hur det går är jag allt mer säker på att det är citadell jag vill operera mig på. Kerstin var hur gullig som helst och det känns riktigt bra just nu..

• Misha**

Tusse Boll:
    Du verkar däremot uppfylla kraven. Jag tycker absolut du ska kolla om du kan få din operation betald:) Sen kan du ju göra något roligt tillsammans med din man för pengarna istället.

Svar på tråden "Att göra eller inte göra en skönhetoperation"