"Att göra eller inte göra en skönhetoperation"
För att göra en lång historia kort:
Jag har en genetisk defekt (fick jag veta på en konsultation) som innebär att mina bröst är tubformade (dvs små, hängiga taxöron). Huden saknar elasticitet och vårtgårdarna är utspidda över brösten och saknar tydlig gräns.
Jag avskyr mina bröst så länge jag haft dem och de har begränsat mitt liv på oacceptabelt många sätt.
* Jag undviker allmänna omklädningsrum, visar mig aldrig helt naken.
* Bastar aldrig
* Jag avbröt min elitsatsning i simning på gymnasiet, just för slippa omklädningsrummen.
* Begränsar mitt sexliv eftersom jag hela tiden har "bröstspärren" i skallen. Väljer numer att behålla bh:n på, fast spärren släpper ändå inte helt.
Under några tillfällen blev jag kallad "ko-spenan" i grundskolan.(Unga osäkra flickor kan vara mkt elaka) Detta bekräftade endast att jag var annorlunda. Jag lyckades förstränga mina problem när jag bytte flyttade från min hemort. Jag satsade istället till 100 procent på studier och thaiboxning, vilket stärkte mitt självförtroende enormt. Så länge jag inte visar mig naken mår jag bra och är väldigt nöjd med mig själv.
Det funkade bra tills jag skaffade pojkvän. Då tvingades jag börja bearbeta mina komplex igen. Det är ju liksom svårt att inte visa sig naken i ett förhållande.. Min kära kille stöttar mig i mitt beslut att operera mig och övertalade mig även att tala med mina föräldrar. Till min stora förvåning erbjöd de sig betala hela kalaset.
Trots att jag vägt fördelarna över nackdelarna är jag livrädd. Jag är rädd att något ska gå fel så jag inte att utöva mitt stora passion till träning fullt ut.
Som jag ser det nu så har jag två val:
antingen skiter jag i operationen och lever vidare som jag gjort hitills, dvs undvika offentliga omklädningsrum och ett begränsat sexliv.
Eller så opererar jag mig och tar chansen att kunna leva ett "normalare liv" utan en massa begränsningar. Men det är svårt. Och jag är rädd.