• rosesarered

Era föräldrars bröllop!

Tänkte ta initiativet och starta en rolig tråd om våra kära föräldrars bröllop..!
    Alla har väl sett smålustiga bröllopskort, fasat över mammas hemska frisyr eller hört nån rolig historia från mammas och pappas bröllop:)

Jag börjar:

Mina föräldrar gifte sig på det glada 80-talet ( 1983), båda 23 år gamla efter fyra års förhållande.

Klänningen: ganska enkel, långärmad klänning med spetsdetaljer ( inget jag själv skulle vela ha på mig!)

Frisyr: Mamma hade kort frisyr och blomkrans med blåklint och brudslöja.

Bukett: Droppbukett med rosa rosor, blåklint och brudslöja. Den enda bröllopsdetalj min mamma var superbestämd över var att det absolut skulle vara blåklint i buketten.

Bröllopskort: Mina föräldrar ville undvika tidstypiska studiokort och tog sina bröllopskort vid havet, stående på klippor med en fyr i bakgrunden. "Modernt" på den tiden och lite annorlunda!

Kul detalj: Min pappa hade blivit övertalad av sin frisör att permanenta håret precis innan bröllopet så på bilderna har han väldigt vågigt hår;)

Romantisk detalj: Min pappa sparade alla risgryn som fastnat i kläderna i en liten ask som han sparade på i flera år.

• Svar på tråden Era föräldrars bröllop!
  • Tossi

Mina föräldrar gifte sig också på 80-talet närmare bestämt 1982.

Min mamma hade en enklare men väldigt vacker klänning, som min pappas moster sydde (sömmerska).

Hon bar en slöja som även min farmor burit (finns kvar i släkten). Hon hade rosor och prästhagar i håret vid slöjansfäste som ett diadem. I övrigt var håret utsläppt.

Buketten, Röda knopprosor, prästhagar och brudslöja (kostade 600 för den som vill veta :))

Bilderna tog de i en studio, där la de mesta av bröllopsbudgeten. (10 000)

Roligt, Det de skämtas smått om än är att pappa hade kvar prislappen under sina skor.
    Där efter har det blivit väldigt viktigt att ta bort prislappen på skorna i vår familj. :)

Romantiskt, Min far brukar ge min mor en likadan bukett på bröllopsdagarna som brudbuketten. Min mamma har sparat sin brudklänning.

En annan rolig sak är att jag kommer ha nästan likadana skor som min mamma hade (kan inte ha hennes pga att hon har för stora fötter!) :)

• Bruden blå

80-talet här med. det sena dock. -89.
    I ett litet kapell, inga gäster, bara vi barn och min mormor & morfar som vittnen.
    Min mor hade på en en knälång klänning. med svart bas och stora blå, lila och rosa blommor över hela. kjoldelen bestod av tre-4 lager av vollanger och ärmarna var givetvis korta puffärmar.
    mamma hade någon slags kvinnlig variant av en lockig hockeyfrilla. Pappa hade grå kostym och matchande mustach.
    Själv hade jag på mig en vit blus med volanger i lager runt halsen, med rosa och gröna band som kantade volangerna.
    till detta en röd kjol och ett sånt där brett midgjebälte i klarrött.
    hua vilket minne.
    Det roliga i det hela är att det troligen blir samma präst som viger mig om ett par månader.
    den prästan har förutom att viga mina föräldrar även döpt mina bröder, konfirmerat mig, döpt och konfirmerat mina kusiner, begravt min farfar, döpt mina barn. Så nu känns det som om det skulle bli en sluten cirkel om hon även vigde mig och min blivande.
    Jag har inte fått helt klartecken på att det blir hon, men lagt in önskemål om det.

• Firestarter

Mina föräldrar gifte sig 1981 efter närmare 10 års förhållande och ett barn (min bror)

Klänningen: ganska enkel, lite spets eller volanger eller vad det var nedtill. :) Fin, lite 70-tal fortfarande i klänningen!
    Pappa hade en skräddarsydd kritstrecksrandig kostym med väst. Mycket fint.

Frisyr: Mamma hade Axellångt hår uppsatt med kammar i sidorna. Lite 70-tal där med. 80-tals modet hade inte hunnit kommit riktigt tror jag! :) Tur det!

Bukett: Rosa rosor, blåklint och prästkragar. (som även jag ska ha)

Bröllopskort:Snygg brun bakrund lite melerad á 70-tal igen! :) Fast de ser jättefina ut! :)

Kul detalj: Min pappa sa tager dig som extra hustru istället för äkta! :)

Romantisk detalj: Även min pappa ger mamma en bukett med hennes brudbukett´s blommor varje bröllopsdag. Han lägger till en ros för varje år så detta år blir det 26 rosor.
    Han började med en ros! :)

• pudan

Mina föräldrar gifte sig på 60-talet i Gammelstad Kyrka i Luleå. Redan då var den ett STORT turistmål och förutom gästerna var den full av japanska turister som var lyckliga över att få se ett svenskt bröllop och fotade som bara den!

Min mamma hade en knäkort vit klänning med långa ärmar som hon sytt själv, frisyr i stil med J Kennedy, slöja och myrtenkrona. Pappa hade mörk kostym.

Blommorna var mörkrosa och röda rosor.

Roliga detaljer:
    Gud, var ska jag börja?!
    Deras brudnäbb (min kusin) som då var 5 år vägrade gå ut ur kyrkan för hon tyckte det var så roligt där inne så de fick nästan knuffa henne framför sig. Då blev hon ledsen och vägrade gå om hon inte fick hålla min pappa i handen. Han traskar alltså ut med mamma i ena handen och näbben i den andra.....

De skulle inte ha nån middag utan bara en enklare mottagning i min fasters hem. Kvinnan som körde dem dit hade bakat min pappas favorittårta (smörtårta) och den stod nu på hatthyllan i bilen. Eftersom det var glödhett (det var mitt i sommaren) satte hon igång en fläkt som hon hade bak i bilen och i en kurva glider den loss från sitt fäste och in i tårtan.....resultatet blev flygande klumpar av smörtårta i hela bilen!!

Resten av mottagningen gick jättebra och de lyckliga tu tar sig så småningom till en lyxlägenhet som de fått låna för bröllopsnatten.....Tanten som ägde lägenheten hade pyntat den och gjort den jättefin och fixat nya sängkläder och nya madrasser. Allt hade säkert varit superbra om det inte hade varit stickiga tagelmadrasser......Inga barn gjorda den natten alltså! De vaknade rödprickiga efter några enstaka timmars sömn....

Efter den katastrofala bröllopsnatten såg de fram emot sin korta men behagliga bröllopsresa.....Första natten skulle tilbringas i en lyxkupé på nattåget från Norrland. De skulle åka runt 4 på em och solen stod högt och det var glödhett..Morfar hade tidigare på dan varit och handlat litet norrländska delikatesser, bla surströmming. Burken klarade inte hettan så bra utan exploderade på perrongen när de alla stod och väntade på tåget! Alla utom de närmaste lämnar perrongen och några tappra själar står kvar och kastar ris på mamma och pappa innan de ska gå ombord. Äntligen lugn och ro tänker de, men ack nej....morfar har lyckats slänga in sin sursträmmingsnedstänkta kavaj i deras kupé och de tvingas sova med öppet fönster och surströmminsstank en låååååång del av resan!

Trots detta är de i dag, 35 år senare väldigt lyckligt gifta och funderar på att förnya sina löften när mamma fyller 65 i sommar!

Oj, vad långt det blev! Ursäkta!!

/pudan

• jagärsåkär

De gifte sig på 80:talet. Mamma hade en egenhändigt stickad kort klänning. Pappa vit kostym och röda (!!) skor. Mamma hade ett rött halsband. Det var avslappnat, bara släkt på vigseln. På festen viste ingen i förväg att de gift sig, det blev en överraskning! Jag gör raka motsatsen, planerar 1,5 år i förväg och njuter av att vara bridezilla under hela den tiden!

• Too Be  gift nu

Mina föräldrar gifte sig 1979 när mamma var 30år och pappa 35år. Det var efter 7 års förhållande och två barn.

Klänningen: Enkel jättefin vit sommarklänning med små spetsvolanger på nederdelen och ärmarna (kort ärm)

Frisyr: Mamma hade kort frisyr, lite lockig och diadem med liljekonvaljer.

Bukett: Bukett med röda rosor och liljekonvaljer som hon själv plocket innan på dagen.

Bröllopskort: Togs i gräset i ett skogsbryn. Mjuka romantiska kort

Kul detalj: Jag är med som brudnäbb i en klänning som liknar mammas, men som är rosa.
    Jag hade en näbbukett med en röd ros och liljekonvaljer och ett diadem med liljekonvaljer som mamma.
    Kul att ha haft roll i två bröllop:)

• silverdrake

Mina föräldrar gifte sig 1968 då de var 20 och 21 år gamla, vilket var ovanligt på den tiden tydligen. Prästen undrade försynt om de väntade smått (!) men de svarade -nej, vi älskar varandra. :)

de gifte sig på Gyllene uttern, vid vättern i ett litet kapell, det var ett "bröllopspaket" som jag tror min mammas föräldrar stod för, vet dock ej pris...men det var så följet bodde där, (var litet bröllop högst 10 pers, bara släkt inga vänner) de sov där och åt middag där med, och mamma fick håret fixat av någon där med...

hon hade en tidstypisk 60-tals klänning som hon sytt själv i siden med långa ärmar, kort kjol, A-linje till knäna och kapuschong istället för slöja (något som jag härmade när jag gifte mig, har alltid haft mamma som förebild, hon var såå vacker på sitt bröllop)

pappa hade en schysst 60-tal kostym och värsta "sideburns"

de tog traditionella, svartvita kort vid kapellet och utanför..

dagen efter vigseln åkte de på bröllopsresa till Andorra, på motorcykel. (fatta vilken liten packning, hade aldrig klarat det själv :D) de var borta i ca 14 dagar, åkte genom frankrike.
    de har berättat massa historier om hur lite pengar de hade, hur de "tog" potatis ur en fransk åker och gjorde den godaste potatissoppa de någonsin smakat (var nog rätt hungriga ;)), och vad jobbigt det var när det regnade och hur det en dag bara kände -nä nu åker vi hem, och så gjorde dom det. verkligen en äventyrlig bröllopsresa.

•  Miss Cee

Mina föräldrar gifte sig på midsommarfton 1969 och var då 22 år gamla. de hade varit ett par i några år, inga barn. Fick syrran 1,5 år efter.

Klänningen:
    En lång vit, långärmad och mycket enkel klänning. Praktiskt taget nästan exakt som Silvias. Jag tycker idag att den är jättefin, men skulle aldrig komma i den...
    Pappa hade frack.
    Tärnan hade en kort klänning och marskalken en kostym (dubbelknäppt och hög i halsen ;)

Frisyr: Mamma hade uppsatt kort hår, fast en löshårs-tofs också. Och slöja och en liten krona.

Bukett: Bukett med röda rosor, blåklint, prästkragar och sädesax som pappa fick plocka :) Mamma skrattade gott åt när jag berättade att jag ska ha grankvistar i min bukett. Det är pappa som åker på att plocka in dem också ;)

Bröllopskort: Hos fotografen i studion, med tärna och marskalken. Sen har vi en bildserie med dem utanför kyrkan också, som någon gäst tagit.

Kul detalj:
    Det var ett ganska stort bröllop för den tiden, kanske ett 40tal gäster, men jag tror att det var mest släkt och kanske inte så mycket vänner som vi har idag på bröllop.

Min moster och morbror var tärna och bestman, och deras dotter (min enda tjejkusin) ska nu vara min tärna.

de ville ha "När björkarna susa" med Hootenannysingers i kyrkan, men kantorn bråkade jättemycket och ville inte sjunga den för att den inte passade sig i kyrkan. När jag lyssnar på den idag så tycker jag att det är extremt fin och kan inet tänka mig en mer oskyldig sång. Men på den tiden så var det fruktansvärt...

Mina föräldrar är idag tyvärr skilda, så det känns inte så passande att ta upp så mycket av det som var på deras bröllop. Jag har både klänningen, slöjan, kronan, korten och den pressade buketten kvar och de är fina att titta på :)

• Anneleigh

Mina föräldrar gifte sig 74. pappa hade en grön kostym och fluga i sammet =) min mamma hade vit blus och vita byxor skräddarsytt i siden. Hon hade ingen slöja eller så hennes bukett var röda rosor och liljekonvaljer.

• jocelyn

Mina föräldrar gifte sig aldrig men min pappa gifte sig däremot med sin nuvarande fru...detta skedde år ...hmm...1989 tror jag.

Kläder: kolossalt ful vadlång sak med puffärm som slutade ovanför armbågen...benvit thaisiden/råsiden. Skorna matchade såklart. Pappa hade frack.

Frisyr: Frisyren var uppsatt i svinrygg med cerise rosor längs hela... en krusig lugg avslutade "mästerverket"...
    Pappa hade normalt kort hår, har ser i princip likadan ut idag...

Bukett: Gigantisk bukett med cerise tema; stooooora liljor, rosor och massor med annat.

Bröllopskort: Några studiobilder och några tagna i en park. En gigantisk uppförstoring av det bästa fotot skulle hänga på väggen med det psykade ut alla så mycket så nu ligger det på vinden ...*fniss*

Kul detalj: Pappa gick iväg för att jogga och höll på att missa tiden hos fotografen...

Romantisk detalj: brudvalsen var väldigt fin :)

Svar på tråden Era föräldrars bröllop!