• Ångest

Hur vet man att man fortfarande är kär?????

Ja just det, jag undrar hur ni vet att ni fortfarande är kära i era respektive? Eller hur ni visste att kärleken försvunnit ur förhållandet.

• Svar på tråden Hur vet man att man fortfarande är kär?????
  • Glitterkråkan

Håller fullständigt med dig om att det inte räcker att bara vara vänner, det var nog precis så det var med min förra man. Självklart måste det finnas kärlek och passion också. Men - det kan ju gå långa perioder UTAN detta, huvudsaken är ju att det kommer tillbaka. Frågan är bara hur lång tid man ska vänta... Men passion kommer inte heller alltid av sig själv utan man får jobba lite för den! T ex hitta på något romantiskt tillsammans, överraska varandra, kanske själv försöka ta första steget ibland, köpa raffset, vad vet jag... Att se min man tillsammans med hans vänner eller andra människor, inte bara hemma i vardagen, kan jag tycka väcker passionen till liv.
    Jag tror som rosesarered, att ni behöver prata med varandra, förklara hur du känner och försöka komma fram till vad ni kan göra åt det. För att hålla liv i en längre relation så tror (läs vet!) jag att KOMMUNIKATION är a och o! Det är ju faktiskt ett gemensamt projekt att ha valt varandra!

• Ångest

Ni säger kloka saker allihop här tycker jag. Mitt problem är att jag velar tusen gånger om dagen om hur jag känner.

Jag ska, som ni skriver, prata med min sambo, men jag funderar bara på vart jag vill komma med det samtalet. Vill jag tala ut med honom och att vi försöker fixa till förhållandet så det blir bättre? Eller vill jag tala ut med honom och sedan inte ge det en chans till? Jag vet inte... Ena sekunden vill jag bara ge upp. Och så nästa sekund tänker jag att det kanske finns en liten chans att jag fortfarande är kär i honom ändå.

Frågan är bara, som Glitterkråkan skrev, hur länge man ska hålla på och traggla med ett förhållande innan man inser att det bästa är att gå skilda vägar..

Varför kan inte livet vara lätt?

• Glitterkråkan

Livet är inte alltid så lätt, men det är också svårigheterna som utvecklar oss som människor!
    Jag tänker att du får väl prata med din kille och så får ni se var samtalet hamnar, det är säkert inte så att ni på ett enda samtal kommer fram till om ni ska göra slut eller inte. Försök ha en öppen kommunikation kring detta så långt det går.
    Sen finns det ju alltid familjerådgivning om ni vill pröva det, det kan vara en mycket bra hjälp på vägen när man inte riktigt vet vad man vill med förhållandet. Var inte rädda att söka hjälp!

• Forsfors

kan du inte åka bort över en helg elelr lite längre utan honom och känna efter om du längtar? du behöver inte säga till honom att det är därför du åker, men ibland tror i alalfall jag att det kan vara bra att man får längta lite efter varandra.

Har gjort ett Quiz av veckotidningskaraktär till dig (fast jag egentligen borde plugga, nu får jag skärpa mig):

Är du fortfarande kär?

*Hur skulle det kännas för dig om han gjorde slut med dig nu utan att veta något om ditt nuvarande vacklande? (det är alltså inte orsaken) skulle det kännas a)som en lättnad eller b)besvikelse?

*Om du blev utbjuden av en annan kille som du tyckte var attraktiv, skulle det kännas besvärligt pga att:
    a)Du är redan upptagen och då måste du försöka avvisa utbjudaren på ett fint sätt utan att han blir sårad och utan att han helt tappar intresset ....
    b)Du är redan upptagen och då måste du försöka avvvisa utbjudaren på ett fint sätt utan att han blir sårad.

*Du ser din singelväninna dejta massor av olika attraktiva män. Du tänker
    a)Lyckliga henne som är fri att följa med vilken kille hon vill hem, som alltid träffar nya spännande killar och som har alt roligt framför sig, första kyssen, första "jag älskar dig" etc det finns så många män därute som är spännande, roliga helt underbara...om jag fick drömam skulle min drömprins vara....
    b) Singellivet var roligt, jag minns hur det vara att vara fri och följa med vilken kille man ville hem...hon har allt roligt framför sig, första kyssen, första "jag älskar dig" etc...jag minns när jag och X träffades, min och Xs första kyss och när vi träffades han var....

Någon frågar dig om hur din drömprins skulle vara du tänker
    a)omedelbart på någon fantasifigur/kändis med de här och de här och de här egenskaperna och kommer på dig att du borde tänka på din egen kille
    b) omedelbart på din kille och börjar räkna upp hans goda egenskaper

*Någon frågar "om du fick byta ut din kille mot vilken annan som helst, uatn att han skulle bli sårad eller det skulle bli något bråk vem skulle det vara" och du
    a) kommer på flera möjliga kandidater utan att behöva tänka efter särskilt länge
    b)Du kommer inte på någon...prövar olika kändiskillar som du tycker är attraktiva i tankarna, men kan ändå inte känna att det skulle bli ett bra byte, du vill hellre ha kvar den du har.

*Du blir gravid och det första du får panik över
    a)att du nu är kopplad till honom för resten av livet, även om ni skulle göra slut
    b) hur du ska klara av att bli mamma

*Någon undrar hur bra ditt förhållande är du tänker efter och kommer fram till:
    a)Minst 80% är ganska dåligt, men vi har våra goda stunder ibland.
    b)Minst 80% är bra, men vi har våra dåliga stunder ibland.

*Han är otrogen, du blir ledsen och besviken och när den värsta ilskan laggt sig tänker du:
    a)Lätt val: jag gör slut!
    b)ska jag göra slut? vad ska jag göra? kan vi reparera det här? jag som trodde att han älsakde mig, älskar han mig? vad gör man nu då? terapi?

*Du reser bort med en kompis på en riktig drömresa. Ni har jätteroligt, allt är underbart, ni träffar nya spännade människor, lär er nya saker, bor på lyxhotell etc och
    a) du vill aldrig åka hem, du vill stanna här och ha rolit för evigt även om din kille inte vill flytta dit/hälsa på.
    b)resa och lyxhotell i alla ära, men du längtar hem till din kille och skulle aldrig kunna tänka dig att flytat dit utan honom.

Facit:flest a- inte så kär
    b- kär eller det finsn i alalfall en gnista kvar.

• Forsfors

skulle inte bli en smileygubbe där uppe jag fatatr att ditt dilemma inte är roligt. Ville bara klargöra detta.

• SadPsychoBitch

Den frågan har jag tänkt många gånger.

Visst är det svårt att veta?

Min sambo fick ligga på sjukhus i onsdags för en vecka sedan och över hela påsken, jag saknade honom så mycket, jag kände verkligen saknade av att inte ha honom, någon som förstår mig som vill lyssna på vad jag har att säga, då kom jag på att JAG ÄLSKAR HONOM!

Jag vet dock inte vad du skulle få ut av det, kanske åka bort ett tag och se om du kommer sakna honom jätte mycket?

• ninjan

usch! Jag gjorde Forsfors test och fick nästan bara a-svar :(

• Forsfors

svart ängel: trist, fast du behöver inte förlita dig för mycket på mitt test, jag är ju ingen expert. men det är samma typ av frågor jag ställt till mig själv i tidigare förhållanden för att veta om jag var rätt ute. Tycker att svaren kan indikera lite på hur man känner i allafall.

• rosesarered

Hur har det gått för dig Ångest?

jag har också märkt det som Glitterkråkan skriver att man kan väcka passionen och pirret genom att se sin partner i nya situationer och med nya människor.
    Har själv märkt det att när man ser honom i en (för mig) ny situation så pirrrar det till i magen.
    Man tror att man vet och kan allt om sin partner men så är det inte! Det är väl det som är faran också i ett längre förhållande..

att det är ett gemensamt projekt att ha valt varandra är sant. Ofta vill man inte tänka på kärlek som ett projekt utan vill tro att allt löser sig utan arbete. Men man måste ju kämpa lite för kärleken också.

• kentfantast

rosesarered:
    Tror det ligger mkt i det där med att se sin partner utanför hemmets väggar och vardagsmiljö. Såg min man i tjänsten och blev plötsligt otroligt attraherad av honom! Stilig, ansvarsfull och mogen. En ledartyp! Hur kan man motstå?!

• Ångest

Tack så mycket Forsfors för testet!! Det är sånt jag har tänkt på själv, men inte skrivit ner. Även om det känns lite halvdumt att svara på ett quiz för att se om man är kär, så synliggör det ju ändå lite hur man tänker om sin relation. Fick förresten flest A:n...

Har rest bort. Tyvärr känner jag ingen saknad, utan bara att det är skönt att vara hemifrån.

En del skriver att man måste kämpa med sitt förhållande. Jag håller med fullständigt. När jag skriver här kanske det verkar som jag ger upp vid första lilla motgången, men så är det inte. Vi har haft dalar förut, men skillnaden nu är att jag inte vet om jag vill upp ur den tillsammans med min kille. Känns bara mer och mer som det rätta är att vi delar på oss. Men...jag vet inte..jag kanske inte känner så imorgon.. Det är det som är problemet.

• jocelyn

Fast alltså...jag måste protestera lite mot den här "kan jag leva utan honom eller ej?" -frågan som en barometer på om man är kär. Vad gjorde ni innan ni träffade Honom? Var ni döda då eller? Kunde ni knappt hanka er fram och gick runt och deppade? Bara för att man klarar sig utmärkt som singel innebär det inte att man inte kan vara kär eller i ett förhållande! Jag skulle inte falla död ner om min m2b gjorde slut. Visst, jag skulle sörja och må apa, men jag skulle kunna leva utan honom...

• rosesarered

Jag gjorde testet och fick bara b-svar. Måste alltså fortfarande vara kär:)

Kentfantast,
    ja, det är rätt lustigt att det faktiskt är såå attraktivt att se sin partner i nån annan situation än vanliga hemmaisoffan och hemmaochdiskar- situationer...
    Senast jag fick pirr i magen var när jag såg min sambo busa och leka rejält med våra bekantas hund. Av nån orsak så tyckte jag att det var otroligt sexigt;) Vi har själva ingen hund kan jag tillägga.

Ångest,
    har du pratat med din sambo om dina känslor?

• Ångest

Rosesarered -> Nej, jag ska göra det så fort jag kommer hem.

Svar på tråden Hur vet man att man fortfarande är kär?????