• Diffy

Nej nej nej neeeej...

Kommer få min mens till typ 90% på min bröllops dag :( grrr, vad ska man göra?
    Hur gjorde ni som gift er och hade mens? Hur funkar allt me å byta och greja me en stooor klänning? *skriver här eftersom de finns gifta här :) *

• Svar på tråden Nej nej nej neeeej...
  • discodivan

skjut upp den med p-piller

• Cornellia

det finns väl piller som gör att man kan skjuta upp ?

• Izzie

Gå till läkare och be att få Primolut Nor utskrivna. Det är ett gulkroppshormon i tablettform som skjuter upp mensen så många dagar som du vill. Man börjar ett par dagar innan mensen är beräknad och sedan fortsätter man att äta tabletterna tills dess att det är ok att ha mensen igen. Funkar bra! Fick dessa utskrivna till min bröllopsdag eftersom jag inte äter p-piller.
    Lycka till och ha en underbar bröllopsdag!
    Kram Izzie

• NewYork07

hej!har samma problem som du. Det finns piller som man kan ta så att mensen skjuts upp. tror man börjar ta dem ett par dagar innan man beräknar att mensen ska börja. får ju göra vad man kan för att slippa eländet på bröllopsdagen och bröllopsnatten....

• Diffy

Äter inga p-piller eller så så kan inte skjuta upp den så...

Hmm min mamma som arbetar inom vården sa att de finns tabletter men att man mår pyyyton av dem...Men
    Izzie hur mådde du av dem? är värt att kanske gå till läkaren och prova dem någon månad innan, vägrar ha min mens på min bröllops dag me en stooor bökig klänning...
    Får man dricka me de tabletterna? kommer cykeln att komma helt ur balans me äl och så? vi försöker me en liten :) men tagit ett litet uppehåll då klänningen redan är beställd.

• Izzie

Jadå, du får dricka samtidigt som du äter dem. Inga problem. Hade inga biverkningar överhuvudtaget. Cykeln försköts något men efter några månader var den tillbaka där den var från början.

Jag gifte mig i oktober, men fick tabletterna utskrivna i maj. Min plan var att förskjuta cykeln så jag skulle slippa äta tabletterna under bröllopet och resan ifall jag skulle lida av biverkningar. Läkare sa att det var lite olika från person till person hur dessa piller påverkade cykeln, så han tyckte att jag kunde testa under sommaren och se ifall det funkade. Nu gjorde det inte det, så jag fick äta dem under bröllopet iallafall, men det var inga problem. Om du har möjlighet så tycker jag att du kan testa som jag gjorde. Då vet du hur din kropp reagerar och testar eventuella biverkningar innan.

• Diffy

Izzie- ja de vore ju smaret att försöka skjuta upp den innan bröllopet och hoppas på det bästa. Men kan de ta upp till 1år som me p-pille innan mensen och äl kommer igång som vanligt igen?

• Honey Boo

Jag har ätit Primolut Nor vid ett par tillfällen innan jag började med p-piller. Hade inga biverkningar alls!

• Diffy

kan man få ut dem hos sin husläklare? eller måste man ta sig till gyn?

• Izzie

Onej! Inte för mig iallafall. Mensen kommer ju igång direkt efter att du slutat äta tabletterna. Vi försöker oxå skaffa barn och jag testade med ÄL-stickor månaden efter och det var inga problem.
    Kör på du! :)

Svar på tråden Nej nej nej neeeej...